Opozicioni miting bi mogao da bude zabranjen? 1Foto: EPA-EFE/ SRDJAN SUKI

Miting opozicionog Saveza za Srbiju, najavljen za izborni dan 26. aprila, mogao bi da bude zabranjen u zavisnosti od toga kako će nadležni organi, odnosno aktuelna vlast, da protumači zakon koji zabranjuje izbornu propagandu preko sredstava javnog obaveštavanja i javnih skupova 48 sati pre održavanja izbora i na izborni dan.

Bez obzira hoće li dobiti od policije dozvolu za okupljanje ili ne, iz opozicionog bloka poručuju da će se ipak okupiti.

Ovih dana je pokrenuta tema o zastupljenosti političkih aktera koji neće učestvovati na izborima na nacionalnim frekvencijama, pa je zaključak stručne javnosti da se građanima mora da ti mogućnost da čuju razloge zbog kojih ne bi trebalo da izađu na izbore, uz to da bojkotaši svakako neće biti zastupljeni u delovima programa u kojem učesnici izbora predstavljaju svoje ideje. S tim u vezi postavlja se pitanje kako se pravila izborne ćutnje odnose na bojkotaše, pogotovo na skup koji su najavili na dan glasanja.

Da li biste podržali ukidanje komentara na sajtu Danasa?

Loading ... Loading ...

Ivo Čolović, izvršni direktor Cesida, za na pitanje hoće li Savez moći da organizuje miting 26. aprila, odgovara da to u velikoj meri zavisi od toga kako ko tumači Zakon o izboru narodnih poslanika.

– Prema Zakonu, član 5, reklo bi se da ne mogu organizovati javne skupove 48 sati prije dana održavanja izbora i na dan održavanja do zatvaranja biračkih mjesta – ukazuje on za naš list. Upitan da li to znači da se i na njih odnosi izborna ćutnja, odgovara da po definiciji izborne kampanje i pozivanje da se ne glasa za druge spada u istu (Zakon o finansiranju političkih aktivnosti, član 2).

– E sad, oni nisu učenici izbora, a i nema nikakve sankcije za kršenje izborne ćutnje, tako da će biti teško spriječiti ih – Dejan Bursać, istraživač Instituta za političke studije, za naš list kaže da izborna tišina znači da stranke ne smeju da organizuju javne aktivnosti, uključujući tu i skupove, na dan izbora do zatvaranja biračkih mesta.

– U načelu propisi su nejasni ko tačno sme da organizuje skup, ali pretpostavljam da nijedna takva aktivnost ne bi dobila dozvolu MUP. S druge strane, opozicija to može lako da zaobiđe tako što će na primer skup zakazati za 20.05 časova, dakle nakon završetka izborne tišine – kaže Bursać.

Nekadašnji član RIK i član Narodne stranke Vladimir Gajić procenjuje da policija verovatno neće dozvoliti skup na izborni dan.

– Ali to ništa ne znači. Skup će biti organizovan uprkos tome što verovatno neće biti dozvoljen. Izborna ćutnja se odnosi na učesnike u medijskom smislu, zatim da 50 metara od biračkog mesta ne možete da ometate glasanje, a ako se skupite u centru Beograda, to nije kršenje izborne ćutnje. Opozicija će da se skupi bez obzira na to šta neko misli. Kršenje izborne ćutnje bi bilo kada bi televizije i novine to prenosile – objašnjava Gajić. On dodaje da MUP neće imati osnova da skup zabrani.

Na konstataciju da se u skorijoj istoriji nije desilo da neka politička opcija organizuje skup na izborni dan, on kaže da će se to sada desiti i to na osnovu prava na javno okupljanje građana.

Šta se sme a šta ne sme

Član 5 Zakona o izboru narodnih poslanika predviđa da građani imaju pravo da preko sredstava javnog obaveštavanja budu obavešteni o izbornim programima i aktivnostima podnosilaca izbornih lista, kao i o kandidatima sa izbornih lista. Sredstva javnog obaveštavanja dužna su da obezbede ravnopravnost u obaveštavanju o svim podnosiocima izbornih lista i kandidatima sa tih lista. Izborna propaganda preko sredstava javnog obaveštavanja i javnih skupova i objavljivanje procene rezultata izbora zabranjeni su 48 časova pre dana održavanja izbora i na dan održavanja izbora do zatvaranja biračkih mesta, piše u ovom članu zakona.

Šta je izborna kampanja

U Zakonu o finansiranju političkih aktivnosti izborna kampanja definisana je kao „skup aktivnosti političkih subjekata koje počinju od dana raspisivanja izbora i okončavaju se danom proglašenja konačnih izbornih rezultata, u svrhu javnog predstavljanja učesnika u izborima i njihovih izbornih programa i pozivanja birača da za njih glasaju, odnosno da ne glasaju za druge učesnike na izborima i koje obuhvataju: rad sa biračima i članstvom; organizovanje i održavanje skupova; promociju, izradu i podelu reklamnog materijala, brošura, lifleta i publikacija; političko oglašavanje; istraživanje javnog mnjenja, medijske, marketinške, PR i konsultantske usluge; sprovođenje obuka za stranačke aktivnosti, kao i druge slične aktivnosti; ostale aktivnosti čiji su troškovi nedvosmisleno povezani sa izbornom kampanjom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari