kancerogene supstance u automobiluFoto: Totakun Palin / Shutterstock.com

Prema novoj studiji objavljenoj u žurnalu „Environmental Science and Technology“, ogroman broj sedišta u automobilima sadrži hemikaliju tris (1-hloro-izopropil) fosfat, poznatu kao TCIPP, koja izaziva rak.

Istraživači su, u saradnji sa Univerzitetom Djuk i Univerzitetom u Torontu, pregledali ukupno 155 vozila (proizvedenih između 2015. i 2022.) iz različitih zemalja. Od toga 101 od ovih automobila testiran je zimi, a 54 leti, kako bi se uzela u obzir razlika u temperaturi. Tim je posmatrao hibridna, električna i vozila na benzin i dizel.

Na višim temperaturama koncentracija ove opasne hemikalije bila je dva do pet puta veća. Više hemikalija se oslobađa iz sedišta kada je toplije. Ovo je prilično zabrinjavajuće budući da je Nacionalni toksikološki izveštaj SAD za 2023. pronašao dokaze o “kancerogenoj aktivnosti kod mužjaka i ženki pacova i miševa” koji su bili izloženi hemikaliji.

Ostali usporivači plamena otkriveni u automobilima poznati su kao kancerogeni, endokrini disruptori i/ili neurotoksini te su postojani i bioakumuliraju u ljudima.

Da li bi trebalo da budemo zabrinuti zbog ovih saznanja

Pa, da i ne. Studija kaže da su tragovi TCIPP-a izmereni na nivoima između 0,2 i 11.600 ng/g (nanogram), što je vrlo mala količina. Ipak, prilično je iznenađujuće znati da se ova hemikalija nalazi u toliko mnogo vozila.

Studija takođe primjećuje da mnoga testirana vozila sadrže tragove dva hemijska jedinjenja otporna na vatru, TDCIPP i TCEP. Jedinjenje se uglavnom nalazi u peni u sedištima, a ne u komponentama ili presvlakama.

Glavna autorka istraživanja Rebeka Hon, koja je takođe toksikološka naučnica na Univerzitetu Djuk, veruje da je ovo problem javnog zdravstva. “Posebno je zabrinjavajuće za vozače koji duže putuju na posao, kao i za decu koja udišu više nego odrasli”, rekla je Hon.

Istraživači preporučuju da vozači otvore prozore kako bi smanjili temperaturu u unutrašnjosti i poboljšali protok vazduha. Korišćenje klima uređaja je takođe korisno, ali treba izbjegavati postavku recirkulacije vazduha, barem dok se temperatura u automobilu ne vrati u normalu.

Hemijska jedinjenja poznati kao “usporivači plamena” mogu nakratko odložiti paljenje malih požara, a kada izgore, izazivaju dodatni dim i otrovne gasove koji požar mogu učiniti opasnijim. Takvi požari takođe proizvode otrovne hemikalije zvane dioksini i furani za koje se veruje da doprinose pojavi raka kod vatrogasaca.

Štetni usporivači plamena dodaju se u unutrašnjost vozila kako bi zadovoljili standard FMVSS 302 američke Nacionalne uprave za bezbednost saobraćaja (NHTSA), prenosi N1 Hrvatska.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari