Da li vozače zbunjuju bezbednosne asistencije? 1Foto: Pixabay/Noel

Vozači ne razumeju bezbednosne asistencije i sisteme koje imaju u svojim vozilima, a koje su platili da bi ih imali.

Štaviše, postalo je praksa da se vozilo ni ne može kupiti bez kompletnog (i skupog) paketa bezbednosnih asistencija, koje su svakako dobrodošle i povećavaju bezbednost u saobraćaju, ali, bez pravog razumevanja načina funkcionisanja od strane samog vozača, efekti ovih sistema se umanjuju.

Nepobitna je činjenica, čak i kod tvrdokornih ljubitelja starih klasičnih automobila, da su današnji automobili u jednom elementu nepobitno bolji – u bezbednosti. Konstrukcije karoserija su proračunate, projektovane i napravljene ne samo da budu čvrste, nego da na sebe preuzmu i amortizuju sile koje nastaju u slučaju sudara štiteći putnike u kabini. Kabine su pune vazdušnih jastuka koji su barijera od udaraca pri sudarima, kočioni sistemi su bolji i efikasniji, a na sve to dolaze elektronski sistemi i bezbednosne asistencije.

Automobili sami koče kada uoče prepreku, sami održavaju brzinu i prilagođavaju je drugim vozilima, sistemi pomažu pri upravljanju, održavanju kolovozne trake, prilagođavaju snop farova brzini, sakrenutosti upravljača i vozilma koja dolaze u susret, pa i poboljšavaju noćni vid i još mnogo toga.

Samo, analize i ankete koje se među vozačima sprovode pokazuju zabrinjavajuću činjenicu da su vozači zapravo sve više zbunjeni novim sistemima. Umesto osećaja da im u vožnji pomažu, vozači imaju osećaj da im samo smetaju, pa ih jednostavno isključuju. Posledica je da su time izgubili neke od osnovnih fuunkcija sistema vozila koji je stvoren i ugrađen da bi bili bezbedniji.

Američka neprofitna organizacija “Consumer Reports” u svojim zaključcima navodi da su upravljači vozila postali prepuni nerazumljivih simbola kojma se kontroliše ADAS ( Advanced Driver Assistance Systems – Sistemi naprednih vozačkih asistencija), koje vozač treba da razume, razlikuje i koristi u toku vožnje. Međutim, ako ih iz razloga nerazumevanja i neprepoznavanja vozač isključi, više ni on ni drugi učesnici u saobraćaju nemaju koristi od postojanja ADAS-a.

Da li postoji rešenje kojim bi složeni, skupi i efikasni sistemi uvek bili u funkciji? Consumer Reports predlaže nove smernice i pravila koje bi zajednički delili proizvođači ali i zakonodavci i organizacije koje se bave bezbednošću saobraćaja, kojima bi se vozačima bolje objasnile i postale razumljive funkcije, mogućnosti i sam rad ADAS-a koje imaju u svojim vozilima.

Razumevanje i prihvatanje sistema kao i zadovoljstvo njihovim radom dovelo bi do toga da ih vozači manje ili uopšte ne isključuju. Takođe, izvestan vid obuke upućivanje vozača u ulogu ADAS-a u vozilu, od samog početka u auto školama pa do preuzimanja samog vozila u salonu, unelo bi više razumevanja šta vozilo u sebi ima, šta može i kako se koristi.

Zaključci koje je Consumer Reports saopštio bazirani su na istraživanju koje je obuhvatilo 35.000 vlasnika vozila tokom istraživanja obavljenog 2021. godine.

Izvor: Dmotion.rs

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari