Kako bi trebalo da vozimo kada je napolju kišovito? 1Foto: CHOKCHAI POOMICHAIYA / Shutterstock.com

 

Svaka letnja guma je manje-više dobra na suvom putu, a kakvog je ona zaista kvaliteta vidi se tek na mokrom asfaltu. Zbog toga stručnjaci savetuju da pre kupovine guma proučite nezavisne testove koji čak 40 posto ukupne ocene pojedine gume formiraju baš na osnovi testiranja i merenja na mokrom putu, piše Večernji list.

Mokar asfalt u kombinaciji s brzinom može biti opasan leti, kao što je poledica tokom jeseni i zime. Dokaz toga su česta izletanja sa druma po kišnom vremenu koja se na auto-putu po pravilu završavaju kobno, ali opasno je i na drugim putevima.

Posebno je opasno kada kiša padne nakon dužeg perioda suvog vremena, jer tada voda iz pora asfalta podiže prašinu i ulje te formira tanak i izuzetno klizav sloj. Zbog toga je najopasniji baš taj početak kiše kada je prianjanje guma s podlogom značajno smanjeno, slično kao kod poledice, pa treba biti izuzetno oprezan.

Najbolje bi bilo isključiti se iz saobraćaja na nekoliko minuta dok kiša ne ispere s asfakta tak klizav sloj, a ako pak morate nastaviti vožnju, to činite vrlo oprezno, usporite i nemojte naglo da kočite.

To je ujedno i savet za vožnju po mokrom asfaltu i kada kiša nastavi da pada, uz, naravno, održavanje većeg razmaka između vašeg i vozila ispred vas.. Najbitnije je smanjiti brzinu jer je ulica tada nepredvidiva. Ako vam se ipak dogodi proklizavanje, nemojte paničiti i naglo kočiti i naglo okretati volan, već lagano otpuštajte gas i ispravite volan dok ne dođe do prianjanja guma s podlogom.

Ali, pre svega morate proveriti stanje svojih guma. Što se tiče kupovine novih guma, svakako proverite kako su prošle na testovima vožnje po mokrom asfaltu što je najbitnije za letnje gume, jer u idealnim uslovima kad je drum suv i prianjanje dobro sve gume manje-više dobro drže.

Letnje gume su neupotrebljive ako im je dubina šare manja od 1,6 mm. Bilo bi dobro da baš niste na minimumu. Podsetimo, legalno je zimi voziti sa letnjim gumama s dubinom profila od 4 mm, uz spremne lance za pogonske točkove.

Prolazak preko bare na drumu izazvaće naglo i iznenadno povećanje otpora kretanju, a kod nepripremljenog vozača doći će do vrlo opasnog zanošenja vozila. Zbog toga pratite stanje na putu i vozite sporije.

Vodeni klin ili akvaplaning je možda i najopasnija pojava na mokrom asfaltu. Voda odvoji točkove od podloge i vozilo kao da skija po vodi, upravljanje je u potpunosti onemogućeno, a kočenje neefikasno. Do vodenog klina dolazi zbog tri faktora, a na dva od njih vozač sam može uticati.

Ako naiđete na akvaplaning nemojte naglo kočiti jer tako možete izgubiti potpunu kontrolu nad automobilom, već otpustite nogu s papučice gasa dok auto ne uspori i ne nađe pravu putanju. To će biti svakako lakše ako imate ESP sistem u automobilu koji je obavezan u automobilima od 2014. godine, a i mnoga vozila proizvedena pre toga su njime opremljena. U svakom slučaju, kad osetite da je guma ponovno na asfaltu lagano prikočite i skrenite u željenom pravcu. Volan se ne sme okretati, pogotovo ne naglo, dok je auto bez kontrole.

Brzina kretanja i profil gume su razlozi na koje možemo kao vozači uticati, dok je količina vode van našeg uticaja. Ne i ljudskog, doduše, jer bi putari trebalo da saniraju udubljenja na drumu, a uticaj mokrog puta bi se mogao smanjiti hrapavijim asfaltom.

Svakako pripazite i na opasne lokve vode koje se zadržavaju na udubljenjima na drumu, a nemojte da zanemarite saobraćajne znakove koji nam pokazuju da možemo očekivati klizav drum zbog neočekivane kiše, odnosno opasnost od zanošenja vozila zbog udubljenja na putu.

Nemojte zaboraviti, pogotovo ako idete na duže putovanje, da proverite da li vam rade brisači i kakve su vammetlice brisača, jer je vidljivost jedan od ključnih elemenata vožnje, a pogotovo po kiši. Projerite da li vam rade klima-uređaj, grejanje i ventilacija, jer po kiši dolazi do magljenja stakla, a pomoću tih sistema ćete ih odmagliti.

Pripazite na druga vozila, naročito kamione, jer vas oni prolazeći kroz lokve vode mogu poprskati i trenutno smanjiti vidljivost, ali pripazite da i vi ne zalivate druge učesnike u saobraćaju.

Budite oprezniji u vožnji nego inače i, naravno, posebno pazite na pešake, bicikliste i motocikliste, koji su po takvom vremenu u još većoj opasnosti.

BONUS VIDEO:

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari