Sudeći po trendovima na tržištu štampe i podacima Svetske asocijacije novinskih izdavača, besplatne novine osvajaju svet. Prošle godine u svetu je bilo 169 besplatnih dnevnih novina, od čega u Evropi 99, u Aziji i Australiji 20, a u Severnoj i Južnoj Americi 50. Njihov ukupni tiraž je dostigao 27,8 milijardi primeraka, što čini šest odsto ukupnog tiraža dnevnih novina u svetu.

Sudeći po trendovima na tržištu štampe i podacima Svetske asocijacije novinskih izdavača, besplatne novine osvajaju svet. Prošle godine u svetu je bilo 169 besplatnih dnevnih novina, od čega u Evropi 99, u Aziji i Australiji 20, a u Severnoj i Južnoj Americi 50. Njihov ukupni tiraž je dostigao 27,8 milijardi primeraka, što čini šest odsto ukupnog tiraža dnevnih novina u svetu. U Evropi je udeo dnevnih besplatnih novina veći od 17 odsto. U Španiji, na primer, udeo besplatnih novina čak premašuje tiraž plaćenih novina – odnos je 51 prema 49 odsto. O globalnom smeru u kojem se kreće novinsko izdavaštvo govori i podatak da je od 2001. do kraja 2004. godine na tabloidni format prešao 81 dnevni list, a samo 2005. to je učinilo još 28 dnevnih listova. Kina je s prošlogodišnjim tiražom od 96 milijardi prodatih primeraka i dalje najveće novinsko tržište na svetu. Sledi je Indija sa 78 milijardi, zatim Japan sa 69, Sjedinjene Američke Države s 53, te Nemačka s 21 milijardom prodatih primeraka. Na listi 100 najtiražnijih dnevnika na svetu, Kina je s 23 naslova na prvom mestu, a slede Japan s 22, Indija sa 17, Velika Britanija sa sedam i SAD takođe sa sedam naslova. U odnosu prema broju stanovnika, najviše novina prodaje se u Japanu, a zatim u evropskim zemljama – Norveškoj, Finskoj, Švedskoj i Švajcarskoj. Visoka mesta zauzimaju i Velika Britanija, Luksemburg i Austrija.
Izgleda da nisu bili u pravu oni koji su proteklih godina proricali kraj pisanih medija. Podaci govore o određenom preporodu na globalnom planu, nakon nekoliko izrazito loših godina. Prodaja dnevnih listova je u svetu prošle godine dostigla gotovo 440 milijardi primeraka. Najveći rast prodaje ostvaren je u azijskim i južnoevropskim državama, a pada u Evropi i Severnoj Americi. Prema podacima WAN-a za 2005. godinu, tiraži štampe u Hrvatskoj pali su za 16,6 odsto, što je najveći pad u Evropi. Istovremeno najveći porast prodaje novina od 19,4 posto zabeležen je u Sloveniji.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari