Činjenica je da se hrani poklanja mnogo više pažnje, premda se bez nje može izdržati više od četiri nedelje. Bez vode može samo nekoliko dana.

Šta sve voda radi u našem organizmu?

  • Krv i limfa (najvećim delom sastavljeni od vode) krećući se kroz telo, snabdevaju ga hranom i kiseonikom a ujedno i odnose štetne materije.
  • Voda nosi digestivne enzime kroz digestivni trakt i tako razlaže hranu na prostije elemente koji se potom lakše vare.
  • Sve štetne materije koje su nepotrebne našem organizmu, treba da budu odstranjene. Jednim delom štetne materije se izlučuju preko bubrega urinom, koji je najvećim delom voda. Drugim delom štetne materije se kroz creva izlučuju preko stolice, za šta je opet neophodna voda.
    Za održavanje telesne temperature tela oko 36,5°C, neophodna je voda.
  • Voda izlazi kroz sitne otvore (pore) na našoj koži (znojenje) i tako hladi naše telo.
  • Voda je najveći deo tečnosti koja omogućava neometano pomeranje zglobova (kolena, lakat). Tako podmazuje prepoje kostiju i ligamenata, čime sprečava oštećenje izazvano trenjem.
  • Glavni deo pljuvačke je takođe voda. Suva usta su siguran znak da nam voda nedostaje.
  • Sluz takođe sadrži najviše vode. Toga smo svesni kada smo prehlađeni i curi nam nos. Ona je veoma značajna za oči, uši, nos, grlo i unutrašnje organe.

Kada sve ovo znamo, zapitamo se da li pijemo dovoljno vode

Odrasle osobe treba da piju oko 2 litre vode, odnosno 6 do 10 čaša dnevno. Deca imaju manja tela te im je shodno uzrastu, potrebno i manje vode.

Preporuke dnevnog unosa vode kod dece:

  • Deca od pet do osam godina trebalo bi da popije oko jedan litar vode dnevno (5 čaša)
  • 7 čaša vode ili oko 1,5 litar je za decu izmedju 9 i 12 godina
  • Dok deca od 13 godina treba da piju oko 2 litre vode dnevno

Količina potrebne vode takođe zavisi i od vremenskih uslova i fizičke aktivnosti deteta. Ukoliko je napolju toplo ili se dete bavi nekom fizičkom aktivnošću, biće mu potrebno mnogo više vode.
 
Veoma je važno i kada piti vodu. Ako vi ili vaše dete idete na neku fizičku aktivnost, potrebno je piti vodu pre, tokom i nakon aktivnosti.
 
Kada telo nema dovoljno vode, dolazi do dehidratacije. Ona ima negativan uticaj na telo i ispoljava se kao brži zamor i vrtoglavice.
 
Najbolji pokazatelj optimalne snabdevenosti tela vodom je urin. Mokraća bledo žute boje je znak da telo izbacuje višak vode, dok je tamno žuta znak dehidracije.

Savet više

  • Zanimljivost: Japanci svako jutro piju oko 650 ml vode 45 minuta pre doručka. Decu uče tome od malih nogu. Smatraju da je voda lek za većinu bolesti.
  • Odmah po ustajanju popijte čašu ili dve mlake vode. Na unutrašnje organe blagotvorno deluje “tuširanje”. Tako će creva bolje apsorbovati sve hranljive materije iz doručka.
  • Uvek na dohvat ruke treba imati čašu ili flašu vode.
  • Nivo preostale vode u flaši je možda najbolji pokazatelj koliko je vode popijeno.
  • Ako ne mislite da ćete biti u prilici da često uzmete gutljaj vode tokom dana, popijte bar čašu vode pre obroka.
  • Obavezan deo školske torbe treba da bude džep za flašicu vode.
  • Voda je bez kalorija i odličan saveznik u borbi protiv viška kilograma.
  • Voda je dobar saveznik i u borbi protiv visoke temperature kod dece. Potrebno ih je tuširati i pojiti mlakom vodom da bi se temperatura polako spustila na normalu.

Tekst je preuzet sa portala „Najbolja mama na svetu“.