
Većina poznatih i široko prihvaćenih metoda i filozofija u prkasi daje solidne rezultate ako se poštuju svi principi s tim da se pojedine smatraju posebnim i u realnoj primeni donose maksimalna očekivanja. Jedna od filozofija koja na “terenu” daje najbolje rezultate je Kaizen filozofija.
Nastala u Japanu ova filozofija predstavlja sinonim za konstantni napredak koji je itekako primenjiv na sve oblasti života, a pokazalo se i ključna za razvoj zdravog i modernog poslovnog okruženja. Kaizen kao konstanta za svakodnevno i trajno unapređenje u biti uključuje sve zaposlene u lancu jednog preduzeća od top menadžera i menadžera do radnika i pomoćnika. Prednost joj laka implementacija i brza vidljivost rezultata, ali i relativno mala cena implementacije.
Konstatovali smo kako je Kaizen reč japanskog porekla a istu zapravo čine reč „kai“, što znači promena i reč „zen“, koja znači poboljšati (nešto).
Bukvalni prevod bi bio promena na bolje – koju sprovode svi, svakog dana, na svim nivoima jedne kompanije/preduzeća. Kao plod najbolje prakse japanskog menadžmenta Kaizen filozofija je usmerena ka konstantnom poboljšanju produktivnosti, efikasnosti, kvalitetu i uopšte, poslovne izvrsnosti.
Krajnji cilj je generisanje povećanja profita uz dobijanje lojalnosti što većeg broja klijenata. Bonus cilj je prevazilaženje zacrtanih ciljeva jednog preduzeća. Praksa u svetu je pokazala da je Kaizen filozofija osnova dugoročne i zdrave konkurentne politike svake uspešne kompanije.

Principi na kojima se zasniva Kaizen filozofija su sledeći:
– Dobri procesi donose dobre rezultate
– Pogledaj, analiziraj i shvati trenutnu situaciju kako bi je mogao unaprediti
– U govoru koristi podatke, u upravljanju činjenice
– Preduzmi mere da otkloniš prave uzroke problema, kako se problem nikada ne bi ponovio
– Radi u timu
Ključ Kaizen filozofije/metode je da veliki rezultati proističu iz mnogo malih promena koje se akumuliraju od prvog dana uvođenja pomenute filozofije. Iako svi utiču u sprovođenju filozofije ključna poluga Kazen filozofije su svakako menadžeri na višim nivoima koji svojim primerom čine glavne transformatore promena.
Jedna od tehnika koja predstavja osnovu Kaizen filozofije/metode je „5S“. Ova tehnika sprovodi ono što je Japancima veoma važno – da poslovni prostor bude čist i uređen, da se sve sortira, tako da bude pregledno, urednije, da se izbaci višak i skloni sve što odvlači pažnju i što je nepotrebno na radnom mestu za obavljanje posla. Zatim da se pravila standardizuju i da se uspešno implementira samo-disciplina.
Jednom rečenicom je moguće objasniti Kaizen filozofinu “Poruka Kaizen strategije je da ne treba da prođe nijedan dan bez neke vrste poboljšanja na bilo kom mestu u kompaniji.”
Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa
U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.
Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.
Dokle? Gde je tačka pucanja sistema ako stalno poboljšanje postane opsesija, bolest…
Šta kažu Japanci?
Lepa prica, u praksi ne funkcionise.
Japanci umiru od rada, sto i nije cudo ako na poslu morate da sedite dok sedi sef a onda sa njim u kafanu do 2 nocu da bi dosli na posao u 0730H na sastanak.
Zivot u poslovnom okruzenju u Japanu nije zivot vec robovlasnistvo i beskoristan rad koji ne sluzi nicemu.
Pitajte svakog Japanca i to ce Vam reci.
Svedski model od 4 dana i 6 sati rada sasvim je dovoljan.
Koji Japan, tako je kod nas. Nedavno mi je kolega pricao da je morao pravo sa posla u kafanu, do 22 h. Kod kuce zena i deca cekaju. Tokom vanrednog stanja, od 18 h krecu onlajn sastanci, a covek nema gde da pobegne. Nigde prava radnika. Robovi smo. Firme su drzave u malom.
Prijatno iznenađenje da pišete o Kaizen metodi. To je jedna od oblasti koja treba da privuče pažnju top menadžera, stručnjaka iz svih oblasti, ali i pojedinca, jeste učenje o Lean konceptu i Kaizen metodi. Imao sam zadovoljstvo da vodim 5S Kaizen događaj u nekoliko organizacija u Srbiji. Zaposleni i menadžeri prihvataju ovaj Lean alat rado zato što vrlo brzo vide rezutate koji im olakšavaju svakodnevni posao.
Ja već pet godina radim u kompaniji koja primenjuje ovaj koncept poslovanja. Vreme je da bude primenjenai u nas. Jidoka?
Teror timske izvestacenosti.