Ovo su najstresnije situacije u životu 1Foto: Pixabay/digital artist

Dobro je poznato da je stalna izloženost stresu okidač za mnoge bolesti. Zato se ovoj problematici posvećuje velika pažnja i neprestano se sprovode istraživanja sa ciljem da se otkriju načini kako da se borimo sa stresom. Između ostalog, neke naučne studije bavile su se pitanjem koje su to najstresnije situacije koje čoveku mogu da se dogode u životu. Evo kakvi su rezultati tih istraživanja.

Smrt drage osobe

Smrt drage osobe je najstresniji događaj u životu i iskustvo koje razara emocije. Dok žalimo za voljenom osobom, naše normalno funkcionisanje je ozbiljno narušeno. Kod nekih osoba se javlja osećanje ljutnje i nepravde, a neki čak dovode u pitanje smisao života. Vremenom, neki ljudi će se potpuno oporaviti od stresa ove vrste i nastaviti sa normalnim životom, dok se drugi nikada ne mogu u potpunosti pomiriti sa gubitkom.

Iako u ovoj situaciji malo toga možemo učiniti kako bismo se oslobodili stresa, postoje neki načini koji nam mogu pomoći da bar malo olakšamo sebi. Pre svega, važno je da ne potiskujete svoje emocije. Umesto toga, družite se sa ljudima, razgovarajte otvoreno sa vašim prijateljima koji su imali isto iskustvo. Pronađite kreativne načine da okupirate svoje vreme i da vaše misli usmerite na neke lepše stvari. Praznina će svakako ostati celog života, ali će većina ljudi vremenom naučiti da živi sa njom.

Razvod braka i stupanje u brak

Čak i u slučaju da je osoba želela razvod, to će za nju biti jedna od najstresnijih situacija u životu. Pored toga što izaziva ogroman stres kod oba supružnika, razvod jako negativno utiče i na decu čiji se roditelji razvode. Mnogi parovi su toliko zaokupljeni sopstvenim emocijama tokom razvoda da, nažalost, i ne primećuju uticaj razvoda na ponašanje svoje dece, što može biti pogubno za njihov razvoj.

Da bi lakše podneli razvod, najvažnije je da se ne izolujete. Viđajte se sa osobama čije vam društvo prija, izađite sa prijateljima, pričajte sa njima otvoreno na temu razvoda. Vežbajte, jer fizička aktivnost pomaže u redukovanju stresa. Takođe je važno i da pomognete svojoj deci da se lakše nose sa novonastalim okolnostima. Potrebno je da razgovarate sa njima i da im objasnite da će sada mama i tata živeti razdvojeno, ali da se time suštinski ništa neće promeniti. Koliko god da ste kivni na bivšeg bračnog partnera, nemojte govoriti ništa ružno o njemu pred decom.

Stupanje u brak i planiranje venčanja

S obzirom da bi stupanje u brak trebalo da bude jedan od najsrećnijih događaja u životu, možda ćete pomisliti da mu nije mesto na ovoj listi, ali početak zajedničkog života sa partnerom će promeniti vaše životne navike iz korena i zahtevaće ozbiljne kompromise. Sve te promene mogu biti veoma stresne.

Da biste lakše prebrodili adaptaciju na nov način života, pronađite dovoljno vremena za sebe i održavajte stalne veze sa prijateljima i članovima porodice. Razgovor i dobronamerni saveti vam mogu pomoći da se lakše naviknete na bračni život i bračne obaveze. Budite iskreni prema svom partneru i na suptilan način mu dajte do znanja ako vam nešto zaista smeta.

Poslovi oko planiranja i organizacije venčanja i briga da li će sve proteći kako treba takođe se ubrajaju u najstresnije situacije. Ipak, ako na vreme započnete planiranje, imate dobre šanse da izbegnete preveliki stres. Važno je da ne dozvolite članovima porodice da se previše mešaju u organizaciju, jer to je ipak dan za vas i vašeg partnera, sa kojim trebate pronaći zajednički jezik i dogovoriti sve važne detalje.

Ovo su najstresnije situacije u životu 2
Foto: pixabay/hastywords

Hronična bolest

Bilo koja vrsta hronične bolesti je izuzetno stresna kako za obolelu osobu, tako i za ostale članove porodice. Bolest umanjuje kvalitet života obolelog i njegovih najmilijih i ubraja se u najstresnije životne situacije. Ljudi veoma emotivno reaguju na saznanje da će u predstojećem periodu morati da zbog bolesti menjaju svoje životne navike, a usled ograničene sposobnosti za rad i troškova lečenja može doći i do finansijskih poteškoća.

Da bi ste se izborili sa stresom, saznajte što više možete o svojoj bolesti i njenom lečenju. Vodite brigu o sebi, dovoljno spavajte i odmarajte, jedite raznovrsnu hranu i budite aktivni koliko god vam bolest to dozvoljava. Izbegavajte situacije koje mogu uzrokovati dodatni stres, i posvetite se aktivnostima i ljudima koji vas čine srećnim.

Selidba

Ljudi se najčešće sele u potrazi za boljim životom, u grad ili državu gde im se nudi bolja poslovna prilika, gde svojoj deci mogu da obezbede bolje uslove školovanja, ili iz drugih razloga koji će poboljšati kvalitet njihovog života. Zato bi selidba trebala da bude srećan događaj za svakog. Međutim, čak i da se selite samo u susednu ulicu u vašem gradu, to će u svakom slučaju poremetiti vašu rutinu, a remećenje svakodnevnih navika nesumnjivo dovodi do stresa.

Pronalaženje nove kuće ili stana, pakovanje stvari i njihovo raspakivanje, adaptacija na novo okruženje i novu društvenu zajednicu, upoznavanje sa novim ljudima, pronalaženje nove škole za vašu decu, finansijske teškoće koje često idu uz preseljenje, kao i razne druge logističke odluke u vezi preseljenja, sve to može biti jako stresno. Pored toga, tu je i emocionalni aspekt preseljenja, razdvajanje od prijatelja, komšija, rođaka, nostalgija za mestom gde ste živeli.

Čak i u slučaju da sve prepustimo specijazlizovanim agencijma popot Smart Move i da ne moramo da radimo aposlutno ništa tokom selidbe, preseljenje će svakako poremetiti našu svakodnevnu rutinu, pa računajte da je stres neizbežan. Ipak, blagovremeno urađen detaljan plan selidbe, istraživanje novog životnog okruženja i upoznavanje sa okolinom, kao i angažovanje pouzdane agencije za selidbe mogu znatno olakšati situaciju.

Ovo su najstresnije situacije u životu 3
Foto: pixabay/robin higgins

Stres na poslu

Istraživanja pokazuju da više od 25% zaposlenih ljudi smatra posao kojim se bavi glavnim izvorom stresa. Započinjanje novog posla, novo radno okruženje, strah od otkaza, veliko opterećenje radnim zadacima, loš menadžment u firmi i nedostatak kontrole nad radnim aktivnostima – sve te okolnosti izlažu čoveka velikom stresu. Osim toga, stres na radnom mestu će se odraziti i na privatni život i može negativno uticati na opšte zdravlje.

Dobra organizacija na poslu, efikasno upravljanje radnim vremenom i učenje kako odrediti prioritete u obavljanju radnih zadataka predstavljaju najbolje načine kako možemo da kontrolišemo stres na radnom mestu. Obezbedite sebi dovoljno fizičke aktivnosti i dovoljno sna, jer će vam to pomoći da vam mozak bolje radi, a time i da budete efikasniji na poslu.

Novo radno mesto

Bez obzira koliko ste spremni na nove poslovne izazove, započinjanje novog posla je jedan od glavnih uzročnika stresa u današnjem modernom svetu. Većina službenika u prvim danima na svom novom radnom mestu imaće osećaj da su prenatrpani poslom i biće pod stresom sve dok ne shvate šta sve od njih očekuje novi poslodavac.

Važno je imati na umu da je nemoguće da odmah na početku znate sve. Zato se nemojte ustručavati da potražite pomoć od kolega ili nadređenih kada vam ona bude potrebna.

Gubitak posla

Pored toga što će se osoba koja izgubi posao osećati poniženo, otežavajuću okolnost predstavljaju i finansijski problemi koji u većini slučajeva dolaze sa gubitkom posla. Dakle, ne samo što ste izgubili samopoštovanje, već ćete takođe biti zabrinuti zbog nedostatka novca i borbe za materijalnu egzistenciju vas i vaše porodice. Zbog svega toga, gubitak posla često uzrokoje depresiju ili anksioznost.

Ovde, nažalost, nema puno toga što možete učiniti kako biste ograničili stres. Verovatno ćete biti pod stresom sve dok ne pronađete novi posao ili dok se ne pomirite sa činjenicom da ćete imati manje novca na raspolaganju.

Odlazak u penziju

Koliko god da je posao stresan i da ljudi jedva čekaju da se penzionišu, odlazak u penziju je još jedan od najstresnijih životnih događaja. Često se novopečeni penzioneri, nakon decenija provedenih na poslu, bore sa pitanjem „Ko sam ja?“. Stres se javlja i zbog činjenice da više nemate svakodnevnu rutinu odlaska na posao i da ćete možda imati problema da ispunite sebi vreme.

Bitno je da budete strpljivi i da date sebi vremena za prilagođavanje novonastalim okolnostima. Uživajte u činjenici da konačno imate mogućnost da se dovoljno posvetite sebi i svojoj porodici. Potražite načine da ostanete aktivni i uključite sve one aktivnosti koje će vam pomoći da kvalitetno ispunite dan.

PROMO TEKST

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.