Pored brige o telu i učešća u fizičkim aktivnostima u kojima uživate, ima mnogo drugih načina na koje se može uticati na poboljšate mentalnog zdravlja.

Prema rečima kliničkog psihologa Rajana Hausa, „dobrobit je povezana sa balansom, razumevanjem, prihvatanjem i stalnim napredovanjem”.

Prvi od saveta jeste da prihvatite svoje emocije.

„Neki tvrde da većina naših fizičkih, mentalnih i problema u odnosima potiče od naše nesposobnosti da adekvatno doživimo emocije”, kaže Haus. „Kada smo tužni, besni ili uplašeni, mi to negiramo, zakopavamo, projektujemo, racionalizujemo, pokrivamo lekovima, utapamo u alkoholu, gušimo u hrani, spavamo, vežbamo, gutamo u sebi i guramo pod tepih.”

Prema njegovim rečima, neki ljudi potroše više energije na izbegavanje emocija nego što drugi potroše na proživljavanje tih istih emocija. Zato je ključno dati sebi bezuslovnu dozvolu da osećamo svoja osećanja.

– Kada se osećate dovoljno bezbedno da spustite gard, bez obzira da li ste sami ili sa nekim kome verujete, proživite u potpunosti osećanja i možda ćete onda moći bolje da razumete zašto ste povređeni i šta želite da uradite u vezi s tim, kaže Haus.

Pisanje o negativnim osećanjima takođe pomaže. Prema rečima kliničkog psihologa Darlin Minini, istraživanja su pokazala da su ljudi koji pišu o svojim najdubljim emocijama manje depresivni i pozitivniji prema životu u odnosu na period pre nego što su počeli da pišu.

Takođe se preporučuje da rizikujete svakog dana. Struktura i rutina jesu važne, ali isto tako u njima možete da se „zaglavite”. A to onda znači da ne napredujete, kaže Haus.

– Postavite sebi izazov da svakog dana preuzmete neki rizik, kao što je razgovor sa nekim novim, isticanje svog mišljenja, ples, postavljanje zahtevnog cilja vežbanja ili bilo šta što vas izvodi iz zone komfora. Ističe Haus.

Važno je da živite u sadašnjosti.

– Mentalno zdravlje škodi kada smo obuzeti onim što se dogodilo ili onim što su nam drugi uradili umesto da preuzmemo odgovornost za ono što radimo ili stvaramo danas, upravo sada”, kaže psihoterapeut Džefri Samber.

On savetuje da živimo u sadašnjosti bez preteranog razmišljanja o budućnosti ili prošlosti.

Sem da prihvatanja sadašnjosti, bitno je biti i introspektivnan. Izbegavajte lutanje kroz život bez procenjivanja samog sebe, kaže Samber. Na primer, on sebi povremeno postavlja pitanja kao što je „Da li izbegavam da prihvatim nešto ili pružam otpor bilo čemu u svom životu?”

Dafi takođe predlaže da zastanemo i razmotrimo odakle potiču naše misli, osećanja i ponašanje. Možete se zapitati: Da li je ta misao od pomoći? Da li je to ponašanje neophodno? Da li postoji bolja opcija?

Da je smeh lek, čuli smo bezbroj puta, ali i u ovom tekstu jedan od saveta jeste upravo smejanje.

„Ponekad se previše ozbiljno odnosimo prema životu”, kaže Dafi. Treba vam dokaz? Dafi je naišao na podatak da se deca smeju oko 200 puta dnevno a odrasli u proseku 15 puta. On predlaže bilo šta, od gledanja komedija do igranja zabavnih igara.

Bitno je da definišite i živite svoje lične vrednosti.

– Vaše vrednosti služe kao „unutrašnji navigacioni sistem” koji vas vodi kroz život, pomaže da donesete prave odluke i držite se pravog puta, kaže Megan Vols, lajf kouč i vlasnik centra Conscious Connection.

Kako on ističe znati živeti svoje vrednosti dovodi do osećaja balansa, samopouzdanja i ispunjenja.

Savetuje se i da utvrdite i koristite svoje individualne snage. Prema Volsovima rečima, to će vam pomoći da se osećate punim energije i sposobnosti.

Bitan faktor koje srećne osobe ne zanemaruju jesu sopstvene misli. Može se desiti da upadnete u začarani krug negativnih misli koje vas obuzimaju a da toga niste ni svesni. Takve misli kvare raspoloženje a i počinjemo da ih smatramo istinitim.

Srećom, možemo da radimo na tim mislima i vidimo kakve su u stvari, a netačne su i podložne promeni. Vols predlaže praćenje misli i dovođenje u pitanje i zamenu onih loših.

Iskazivanje zahvalnosti doprinosi dobrom osećaju svake ličnosti.

– Primetićete kako vam se menja celokupan pogled na život kad ga sagledavate sa aspekta zahvalnosti, kaže Dafi.

Kao jedan od načina za iskazivanje zahvalnosti on predlaže da se svakog jutra napravi spisak tri stvari za koje smo zahvalni.

Još jedna ideja je da navedete barem 10 razloga zašto ste zahvalni za posao koji radite, kaže lajf kouč Kristin Taljafero.

– Iznenadiće vas razlozi kao što su ,osunčani prozor u kancelariji ili ,super kolege sa kojima ručam, dodaje Taljafero.

Za srećan život važna je strast. Odvojite vreme da razmislite o svojim strastima. Na primer, Dafijeva žena se nedavno oprobala u slikarstvu i otkrila da to voli i da stvarno ima talenta.

– Nema sumnje da je to značajno doprinelo njenom ukupnom osećaju dobrobiti, kaže on.

Savetuje se da prvo radite ono što vas čini srećnim, jer onekad imamo osećaj da su nam svi dani isti, a to prerasta u zamor pa čak i depresiju. Preporučuje se da počnete dan pozitivno tako što ćete se svakog jutra baviti nekom aktivnošću u kojoj uživate.

Taljafero kaže da je jedna od njenih klijentkinja počela da pliva u bazenu ujutro i da joj je to potpuno promenilo perspektivu i popravilo raspoloženje.

Oslobodite se trulih jabuka, jedan je od saveta.

„Obično postoji barem jedna trula jabuka u vašem životu koja vas mentalno opterećuje. Na primer, na neke klijente Taljafero vesti imaju poseban uticaj. Jedna od njenih klijentkinja je odlučila da ako neka vest nije na sajtu AOL, onda ona ni ne mora da zna za nju.”

Utvrdite koje su vaše trule jabuke i smislite kako da ih uklonite. Možda deluju beznačajno ali i samo nerviranje može da ima negativan uticaj na vaše raspoloženje i dobrobit.

U pozitivnoj okolini se i stvaraju pozitivne misli pa je preporuka da se okružite pozitivnim mirisima i zvucima. Naše okruženje može da utiče na našu dobrobit.

– Možete da stvorite pozitivan osećaj kod kuće uz limun, pepermint ili druga esencijalna ulja koja volite, kaže Taljafero.

To možete činiti puštanjem različite vrste muzike, u zavisnosti od vašeg raspoloženja.

Za sreću bitna je inspiracija. Pronađite inspiraciju u svemu od prijavljivanja na citat dana, preko slušanja audio knjiga za podizanje raspoloženja na putu do posla, do čitanja časopisa sa uzbudljivim idejama, kaže Taljafero.

Izdvojte vreme za meditiranje. Ljudi misle da je meditacija komplikovana. Međutim, meditiranje ne zahteva mnogo vremena ili truda, a i prilično je lekovito.

– Odvojite par minuta svakog dana da sednete, opustite se i dišete, kaže Dafi.