Kako me je Mark Zakerberg "ukinuo" gotovo istovremeno sa svih platformi kompanije "Meta" 1Nina Čolić - Foto: Danas/Radenko Topalović

Društvene mreže svakako nisu pitanje „života i smrti“, ali igraju značajnu ulogu kako u popunjavanju slobodnog vremena, tako i obavljanju dnevnih zadataka u okviru posla. Međutim, šta ako kompanija „Meta“ Marka Zakerberga iznenada odluči da vas „ukine“ sa istih?

Dok se jedno jutro budite, bilo da ste tek otvorili oči ili sačekali da skuvate kafu, inicijalni šok kada ne možete da se prijavite na svoje društvene mreže je neminovan.

Prvo pokušate sa jednom od, recimo, četiri aplikacije koje svakodnevno koristite, kako biste pročitali poruke i vidite da je prijava nemoguća.

Potom, pokušate na drugoj, gde vas zatiče pravo stanje stvari – suspenzija. Šok i nelagoda tek tada počinje.

I ne, ne radi se o zavisnosti od društvenih mreža, ne radi se ni o kolekciji fotografija i video snimaka koju ste pravili više od deceniju. Ne radi se čak ni o listi „prijatelja“ koju ste isto toliko dugo prikupljali, među kojima se nalazi i dosta „poslovnih“ kontakata.

Srž problema verovatno leži u nemoći.

Bez najave, bez prethodnih opomena, bez upozorenja ili bilo kakvog objašnjenja, na ekranu se samo pojavi poruka da je nalog suspendovan.

Brzo se prebacujete na treću aplikaciju kompanije „Meta“ koju imate u telefonu, u nadi da je sve samo puka greška, ali sreća ni tu nije na vašoj strani.

„Vaš Instagram nalog je suspendovan jer vaš povezani Fejsbuk nalog ne poštuje naše Standarde zajednice ili druga pravila. Možete zatražiti preispitivanje ove odluke na Fejsbuku“, stoji u jednom malom objašnjenju na ovoj društvenoj mreži.

Tada vam verovatno padne na pemet kako ste toliko puta kliknuli na „prihvatam“ za razne pravilnike prilikom priključivanja tim istim društvenim mrežama i sa podsmehom, sebi u bradu rekli: „Jednom ću ovako prodati bubreg.“

Nećete, ali hoćete ostati zbunjeni kada vam kažu da više nemate pravo da ih koristite, jer ste ista ta pravila „prekršili“. No, o tome nešto malo kasnije.

Na mejlu vas isto tako može sačekati obaveštenje da ste suspendovani i da imate 30 dana da se žalite ili nalog odlazi u bespovrat.

Kako me je Mark Zakerberg "ukinuo" gotovo istovremeno sa svih platformi kompanije "Meta" 2
Foto: Privatna arhiva

Kada im pošaljete sve što traže, uključujući i fotografiju lične karte, vozačke, pasoša ili bilo kog identifikacionog dokumenta (da, poslala sam, poslala bih opet fotografiju vozačke dozvole, jer se na njoj najmanje zapravo ličnih podataka i vidi), dobijate obaveštenje da je istraga u toku, te da vam predstoji bar 24 sata čekanja, razmišljanja i premišljanja o tome šta se mogli pogrešno da uradite.

„Hvala na prijavi. Pregledaćemo informacije koje ste dali i javićemo vam se kada budemo imali novosti o vašem izveštaju. U međuvremenu, možete pregledati naše standarde zajednice da biste saznali više o tome šta je, a šta nije dozvoljeno na Fejsbuku. Cenimo vaše strpljenje“, piše u automatskom mejlu.

Razmišljanje može da počne.

Ne koristite društvene mreže za slanje uvreda, pornografskog ili nekog diskutabilnog sadržaja, ne prepucavate se u komentarima po objavama velikih stranica, nepogrešivo apsurdnog naziva tipa „Obuj moje cipele, prođi moje puteve, pa tek onda mozes da mi sudiš“, o tome da li je haljina belo-zlatna ili crno-plava, niti razglabate o dnevno-političkim temama.

Ovom poslednjem, pogotovo, smatrate da nije mesto u virtuelnom svetu.

S vremena na vreme, svake prestupne godine ili o nekom, za vas velikom, poslovnom ili životnom uspehu obavestite svojih 2.000 „prijatelja“ na Fejsbuku (od kojih većina više i ne koristi pomenute profile, jer su pozaboravljali šifre).

Dok ste na nekom putovanju, možda okačite fotografiju, čisto da ostane negde zapisano, jer fotografskih radnji koje izrađuju u fizičkom formatu fotografije više skoro i da nema, a ako ih i ima, neretko je to skup „sport“.

I proći će 24 časa, ali komplikacije neće.

„Utvrdili smo da ne ispunjavate uslove da koristite Fejbuk. Da biste saznali više o Fejsbukovim politikama, pregledajte Fejsbukovu izjavu o pravima i odgovornostima“, poruka je koju ćete verovatno dobiti u narednih nekoliko sati. Isto onoliko automatska koliko i prethodna.

Međutim, to nije najgori deo. U okviru mejla će vas obavestiti i da ne mogu da vam objasne šta ste to tako strašno skrivili.

„Nažalost, iz sigurnosnih i bezbednosnih razloga, ne možemo da pružimo dodatne informacije o tome zašto je vaš nalog onemogućen. Cenimo vaše razumevanje, jer je ova odluka konačna“, poslednje je što ćete dobiti „lično“ od kompanije „Meta“.

Kako me je Mark Zakerberg "ukinuo" gotovo istovremeno sa svih platformi kompanije "Meta" 3
Foto: Privatna arhiva

Nakon toga, kreće svojevrsna borba sa vetrenjačama.

Pokušaćete da pronađete sve moguće mejl adrese bilo koje „žive“ korisničke službe pomenute kompanije, slaćete mejlove i dobijati odgovor da adrese ne postoje, a možda nećete ni to.

Verovatno će vam pasti na pamet i da se obratite Fejsbukovom centru za pomoć, ali, iako ne bih da otkrivam prerano, pomoći, gotovo doslovno, neće biti.

Sve moguće oblike formulara ćete popuniti i uvek ćete dobiti isti odgovor kada pokušate da ih predate: „Dalje nećeš moći“.

„Ne možemo da preispitamo odluku o onemogućavanju Vašeg naloga“, glasiće poruka.

Zašto?

„Imamo manjak raspoloživih preispitivača (?) usled pandemije virusa korona, zbog čega nismo u mogućnosti da preispitamo odluku trenutno“, glasiće pojašnjenje.

Kako me je Mark Zakerberg "ukinuo" gotovo istovremeno sa svih platformi kompanije "Meta" 4
Foto: Privatna arhiva

I tako na svakoj dostupnoj formi.

U prevodu – dobili ste rok od 30 dana da podnesete zahtev da se odluka proveri, ali ne i mogućnost da isti podnesete.

Dakle, dani će da teku, vi ćete pokušavati da pronađete neko drugo rešenje, da proverite da li su možda baš danas odlučili da postave nekog živog stvora da se pozabavi baš vašim zahtevom, ali od toga neće biti ništa.

Pretražićete svaki kutak Gugla, sve do poslednje strane, ne bi li pronašli bilo šta što će vas bliže dovesti razrešenju, sasvim sigurno, neprijatne i nezgodne situacije.

Sve to će vas odvesti na jedno jedino mesto – mesto gde se „osvajaju“ izbori na dnevnom nivou, mesto gde je najveći trust mozgova na planeti, mesto gde svi sve znaju bolje od onih koji su pozavršavali silne škole i doktorate, mesto gde se najbrže dođe do prvih informacija kada su protesti bilo gde u svetu, mesto gde se velike zvezde svađaju i zbog kog su pojedine izgubile milione, mesto koje koristi (prema ne tako zvaničnim podacima) jedva 400 hiljada Srba, ako i toliko – Tviter.

Tada zapadate u rupu bez dna. Shvatićete da se ovo ne dešava samo vama, da se ovo dešava ljudima na svakom kutku planete koji je pokriven Internet mrežom.

„Zdravo, u suzama sam dok ovo pišem, jer su svi moji ‘Meta’ nalozi bili onemogućeni zbog hakovanja jutros. Uprkos momentalnom dostavljanju ID-a, zabrana ostaje. Molimo vas da pružite pomoć žrtvama kršenja privatnosti na vašim platformama“, piše jedna od korisnica.

Prelistavajući komentare, na gotovo svakoj od poslednjih nekoliko objava na svim nalozima Mete, Fejsbuka, Instagrama i WhatsAppa (kasnije će postati jasno i zašto), samo će se gomilati iste primedbe – suspendovan, pa ugašen nalog, bez ikakvog osnova, bez objašnjenja, višegodišnji profili bez i jednog prekršaja.

„Toliko ljudi ne zna zašto su im nalozi onemogućeni, a toliko ih je i dokazalo da nisu lažni“, piše jedan od korisnika.

Moguće je da ćete naići i na korisnike koji se pitaju isto što i vi – kako je moguće da skoro tri godine ne uspevaju da reše problem manjka adekvatnih radnika.

„I šta radite da biste omogućili ljudima da povrate svoje hakovane naloge ili da ih pregledate kada ljudi pokušaju da dostave ID kada im onemogućite pristup nalozima? Skoro tri godine od početka pandemije, a vi i dalje tvrdite da je to razlog zašto nemate dovoljno ljudi koji bi pregledali“, primećuje još jedan korisnik.

I tako na stotine i stotine komentara. Možda čak zalutate i na „hešteg“ #facebookdisabledme pod kojim ćete naći isto toliko iskustava sličnim vašem, koliko i komentara na objave kompanije „Meta“.

Ako se osmelite da ipak postavite sa svog profila komentar ili objavu, dočekaće vas, pored nekoliko saboraca u „muci“, gomile i gomile odgovora lažnih profila koji vam preporučuju osobe kojima da se javite kako biste rešili problem.

Vi to, naravno, nećete uraditi, jer su u pitanju prevare, gde će, nakon što uzmu vaše podatke, tražiti novac za nešto što nećete dobiti.

Sve se na kraju svodi na teoretisanje koje vas može dovesti do pet objašnjenja:

  1. Slučajno su vam ugasili gotovo sve profile na mrežama kompanije „Meta“, istovremeno,
  2. Neko vas je prijavio iz samo njemu poznatih razloga,
  3. Neko iz državnog vrha je odlučio da vam „obori“ profil, jer ste potpuno nebitni i mali,
  4. Zaista ste uradili nešto pogrešno, ali niste sigurni šta, možda je stvarno istina ono što ste čuli da „Meta“ kažnjava sve korisnike koji koriste „sumnjive“ aplikacije, koje ne znate ni kada ste ni da li ste koristili, kao ni da li je to istina, jer nigde zvaničnog obaveštenja od strane kompanije nije bilo,
  5. Neko je pokrao podatke kompaniji „Meta“ i našli ste se, ni krivi ni dužni, u nezahvalnoj situaciji.

Kopanje po rupi zvanoj Internet će vam pomoći da shvatite da ovo nije prvi nalet u kom Fejsbuk „gasi“ značajan broj naloga, posle se hvaleći u svojim izveštajima kako se bore za sigurnost na Internetu.

I kada konačno pomislite da gore ne može, bar u kontekstu vašeg virtuelnog prisustva, „Meta“ će vas razuveriti.

Budući da su vam svi nalozi povezani istim brojem telefona, kasno ćete shvatiti da je to kardinalna greška. Kasno, jer će do tada da vam bude isključen i Whats App nalog, uz gotovo identično objašnjenje.

Kako me je Mark Zakerberg "ukinuo" gotovo istovremeno sa svih platformi kompanije "Meta" 5
Foto: Privatna arhiva

Potencijalne neophodne prepiske, dokumenta ili bilo šta što vam se nalazilo na Whats App-u, biće gotovo sigurno trajno izgubljeno, a vi ćete možda naučiti da više nikad ne verujete u lagodnost koju vam povezivanje naloga sa različitih mreža pruža.

Ipak, možda ne bude baš sve crno. Možda se pojavi informacija da se „popularna aplikacija za razmenu poruka ‘Whatsapp’ našla na meti hakera, koji su ukrali 500 miliona brojeva mobilnih telefona, među kojima i iz Srbije, Hrvatske i Slovenije“.

Iz te vesti ćete saznati da se među milionima brojeva nalazi i preko 163.000 brojeva iz Srbije, od kojih i oni koji su u upotrebi.

Tek tako, dobićete tračak nade da će kompanija morati da odreaguje i zapravo nešto učini po pitanju sporne situacije, koja iako ne može da se nazove tragičnom, može da utiče i na vaš posao i prihode.

Svakako, biće i onih koji će vam reći da „ne dramite“, „da ste srećni“ i kako bi i oni to voleli, te da uvek možete da otvorite novi.

Međutim, znaćete, uz pomoć sati i sati istraživanja tematike, da će vam Fejsbuk i na novom nalogu tražiti identifikacioni dokument i da, jednom kada ga budu uporedili, opet ćete se naći na početku, bez nade da bilo šta na pomenutim platformama bude zaštićeno od ukidanja jednim klikom.

„Upravo ste ubili stotine hiljada ili čak milione naloga. To je virtuelni genocid, a ne borba protiv „govora mržnje'“, napisala je jedna korisnica Tvitera, najbolje opisujući sve „napore“ kompanije „Meta“ da svoje platforme pretvori u sve ono što njihova prvobitna namera nikada nije ni bila.

Autorka je novinarka Danasa

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari