Putovanje u Trnavu iz Kragujevca 1Foto: Medija centar Beograd

Samo na prvi pogled čini se teškom dilema koju Trnavu izabrati.

Za onu udaljenu 700 kilometara ili 30 kilometara?

Da li prihvatiti izazov i otići u grad Trnava u Slovačkoj ili se ugodno baškariti u selu Trnava na pola puta između Kragujevca i Oplenca?

Sudeći po izveštajima dobro informisanih novinara iz kragujevačke fabrike automobila Fijat Krajsler Srbija većina majstora i inženjera bila je prvih dana ravnodušna na ponudu menadžmenta da godinu dana rade u slovačkoj fabrici automobila Stelantis (Pežo-Citroen), opredeljujući se za ostanak u Šumadiji (selo Trnava uzeto je samo kao zgodan primer).

Nepuna dva meseca bila su potrebna da se rasprše kragujevačke radničke iluzije kako će globalizacija u auto-industriji, odnosno mega spajanje kompanija Fijat-Krajsler (FCA) i Pežo-Citroen-Opel (FCA) u multinacionalku Stelantis značiti da u Kragujevac stiže novi model automobila, pošto se stari „500L“ sve slabije prodaje.

Umesto novog „fiće“, u Kragujevac je stigla ponuda za – globalnom pokretljivošću (migracijom) radne snage.

Za početak, nude se poslovi u fabrici Pežo-Citroen u Trnavi jer radnici u Kragujevcu imaju sve manje posla, odnosno sve manje rade a sve više dana u godini su na plaćenom odmoru jer tržište nije zainteresovano za velikog „fiću“ iz Šumadije.

Ponuda za novi posao okačena je na oglasne table u proizvodnim halama, mediji izveštavaju da su menadžeri dodatno „vijali“ (!!!) radnike u pogonu Montaže da se dobrovoljno prijave za rad u slovačkoj fabrici, a već su i obavljeni razgovori s nekim od potencijalnih kandidata.

Zbog nedostatka posla i umanjenih zarada, rukovodstvo kompanije Stelantis ponudom posla u svojoj fabrici u Slovačkoj veruje da radnicima kragujevačke fabrike omogućava da više zarade, ali i nešto mnogo, mnogo važnije – da steknu međunarodno iskustva u proizvodnji novih modela automobila.

Međutim, generalno posmatrano odziv je za sada slab i opšti je utisak da se radnicima ne ide iz Kragujevca i okolnih sela na godinu dana u Slovačku jer im ne odgovaraju – ponuđeni uslovi.

A ponuđeni uslovi su: plata od 850-900 evra mesečno, bonus od 3.600 evra (dakle, s bonusom plata je 1.150-1.200 evra), plaćeni penzijsko-invalidski i svi ostali doprinosi u Srbiji i zagarantovano radno mesto po povratku iz Trnave u Kragujevac.

Sudeći po novinarskim izveštajima, radnici su više zabrinuti za sudbinu Fijatove fabrike u Kragujevcu, veruju da im se „crno piše“ i da je „tužno“ to što ih šalju da rade po drugim zemljama.

Predstavnici zaposlenih (dakle, sindikalci), prenose mediji, smatraju da u tim zemljama postoji država – ono, kako kažu, čega kod nas nema.

To razmišljanje je, inače, vrlo zanimljivo jer je, za razliku od recimo Slovačke, država Srbija suvlasnik fabrike u Kragujevcu koji je do sada na proizvodnju automobila potrošio najmanje milijardu evra.

Dakle, država u Srbiji i te kako postoji.

Država je, kao poslodavac, ujedno i najveći krivac za aktuelni preovlađujući stav kragujevačkih „trudbenika“ prema ponuđenom poslu u Trnavi.

Ona ih je uspavala, anestezirala, korumpirala, razmazila i od njih napravila klijentelu. Radničku klasu u kragujevačkoj fabrici automobila iskvario je nametnuti i prihvaćeni nerad (umesto 300.000 automobila godišnje oni naprave jedva 20.000) i sigurna plata (izvojevana u sindikalnoj borbi po sistemu „radio ne radio svira ti radio“) koja redovno stiže, istina nešto malo umanjena ali dovoljna za preživljavanje.

Država je (prevashodno ona a ne Fijat) obezbeđivala novac za plate bez obzira koliko se automobila proizvelo i prodalo na tržištu, a radnici žive u ubeđenju da je njihovo klasno (sindikalno) pravo da dobijaju platu koja nije zarađena na tržištu.

Taj u neradu ogrezli „cvet“ srpske radničke klase i dalje veruje da može bolje da živi od slavne prošlosti nego od uzbudljive budućnosti od koje se distancira a pozvan je da učestvuje u njenom oblikovanju.

Zadah truleži Topolivnice, davno prohujale industrijske revolucije i klasne borbe i dalje se oseća u Kragujevcu i omogućava kragujevačkim „trudbenicima“ da se nekažnjeno ponašaju kao usedelice, ziheraši i sitne šićardžiji.

Nije suština skončati na radnom mestu u Kragujevcu zatvoren u palanačka „četiri zida“ i samo voditi sindikalne ratove za što veću crkavicu, čekati novi model da ga neko donese „na tacni“ i nadati se da će država naći strateškog partnera.

Danas, kad svet funkcioniše na drugačijim principima, važnije je pametno reskirati i boriti se za lično znanje a ne samo za sindikalna prava.

Izazovi su mnogo kompleksniji od sigurne plate i regresa. Nije suština ostariti u selu Trnava nego se vratiti iz grada Trnava u Kragujevac kao pobednik sa znanjem i veštinama naučenim kod najvećih svetskim proizvođača.

To je kapital koji uvek može da se unovči.

Danas je važno celoživotno učenje jer se od njega živi, usavršavanje postaje imperativ opstanka na poslu, radniku koji ima znanje i iskustvo otvara se ceo svet, ako vredi može da radi u bilo kojoj i bilo čijoj fabrici, bilo gde na planeti.

Zato poziv za rad u fabrici automobila u Trnavi treba razumeti kao priliku koja se retko pruža i koju radnici iz kragujevačke fabrike ne bi trebalo da propuste.

Ako su oni takvi majstori, kakvim sebe smatraju, nemaju čega da se plaše u Slovačkoj, nudi im se karijera, napredovanje u poslu, mogući pozivi za rad u drugim fabrikama Fijata, Pežoa, Citroena, Opela širom planete.

To im je prozor u svet koji mogu otvoriti i vrata kroz koja mogu proći.

To putovanje u Trnavu ima i kulturološki značaj za Kragujevac, mnogo kvalitetnih majstora radiće po svetu, ali će se i vraćati donoseći nova znanja, nova iskustva, novu radnu etiku, novi pogled na upravljanje proizvodnim sistemima, nove kulturne obrasce, novu osećajnost za različitosti…

Naravno da je budućnost nesigurna, jednako u Kragujevcu i Trnavi. Naravno da to nikog ne ostavlja ravnodušnim. Svaki pojedinac mora sam da odgovara za svoju budućnost. Jer, šta ako sutra Fijat ode iz Šumadije a država digne ruke od ovakve fabrike automobila?

Autor je novinar

Komentari

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

17 reagovanja na “Putovanje u Trnavu iz Kragujevca”

  1. G-dine Brkići, 80% teksta je tačno, ali 20% nije jer niste nikada radili u fabrici kao proizvodni radnik. Ne ide to baš tako da može da se napreduje i steknu neka nova znanja koja bi bila odskočna daska za neko dalje napredovanje.
    Uglavnom za radnike te vrste na radnom mestu je pravilo -„tu si gde si i to ti je“. Nema napredovanja, vrlo, vrlo retko. Čudno ali tako je…

    Tema je široka da bi stalo u jednom komentaru. Čak i inženjeri mogu slabo da napreduju jer je u pitanju samo montaža a ne razvoj proizvoda.

  2. Naručen i plaćen tekst od strane Fijata. Gospodin „autor“ teksta se obrukao kao čovek i kao novinar.

  3. Analiza kojoj nedostaju fakta – na primer ta da Fijatu za plate daje ta ista drzava, da su radnike bukvalno prodali u roblje, da je unisten automobilski sektor da bi se stvorilo globalno polje za dovlacenje robovlasnicki firmi i raseljavanje naroda.
    Naravno to nije ono za sta se zalazu novinari jelte, globalizam je njihov kredo kao i vlasti. Tesko krdu..

    • sta to moze da se nauci na (istoj) proizvodnoj traci u (istoj) fabrici samo u drugoj drzavi?

    • Pa gospodine Brkicu,kao da su vam ovi sto „vijaju“ radnike po fabrici dali tekst koji treba da napisete,a vi samo odradili copy/paste.Ugovor u Srbiji se „zamrzava“ na godinu dana,radnik sam placa porez na platu koju ce da zaradi i niko mu ne garantuje da ce se ugovor „odmrznuti“ kad se vrati. Radnik koji radi u karoseriji,preseraju,lakirnici,salje se da tamo radi u montazi na traci tako da njima apsolutno nije potreban obucen kadar,nego najobicniji fizikalac koji ce da trci za trakom i radi nesto sa cime se do sada nije susretao,ali to nikako ne znaci da stice nova znanja. Jos jedna jako bitna stvar,taj „bonus“ koji se pominje u tekstu,placa fabrika iz Kragujevca(citaj drzava),a ne Slovaci, i kada se podeli na 12 meseci to ispada oko 300e,tako da tu drzava Srbija nema nikakve koristi. Brdo nasih ljudi koji nemaju veze sa auto industrijom radi u toj istoj fabrici tako da evo vama odlicne ponude da se usavrsite i prosirite vidike. Nigde u tekstu nisam video da ste kritikovali drzavu i celnike fabrike zato sto jos uvek nema novog modela?Prestanimo da plasimo narod i da vicemo: „cuti da ne bude gore“ zato sto radnici u evropi zaposleni u auto industriji od svoje plate mogu da zive vise nego pristojno. I za kraj,za plate radnika Fiata u Kragujevcu izdvaja se 2% od ukupnog profita.

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.