Moguća i tužba zbog incidenta sa esDnevnikom 1

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Milan Marinović zatražio je od Ministarstva prosvete informacije u vezi sa uočenim propustima u funkcionisanju elektronskog dnevnika (esDnevnik) i obradom podataka o ličnosti, potvrđeno je Danasu u službi Poverenika.

Kako nam je rečeno, Ministarstvu je dat rok do kraja nedelje da dostavi tražene informacije, nakon čega će Poverenik odlučiti o preduzimanju daljih mera, među kojima je i mogućnost pokretanja nadzora.

S druge strane, i Ministarstvo prosvete je zatražilo izjašnjenje od izvođača koji održava esDnevnik, posebno o postavljanju reklame privatne kompanije na zvanični portal za pristup roditelja podacima iz dnevnika.

U Ministarstvu za Danas napominju da će nakon što dobiju odgovor odlučiti o daljim koracima i da će, ukoliko bude osnova za tužbu protiv kompanije koja je postavila novi portal, ona biti pokrenuta. Ističu da dosad nije bilo problema u saradnji sa izvođačem koji održava esDnevnika i da je ovo prvi incident.

U Ministarstvu prosvete kažu da su upoznati sa činjenicom da je reklama privatne firme za nadograđenu verziju esDnevnika „iskakala“ sa zvaničnog portala preko koga se pristupa podacima u elektronskom dnevniku.

– Upoznati smo u toku dana kada se reklama pojavila i na naš zahtev je hitno uklonjena. Napominjemo da se ne radi ni o kakvom upadu u sistem radi postavljanja reklame već da je to urađeno bespravno od strane kompanije koja je proizvela i koja održava softversko rešenje esDnevnika. Odmah po saznanju da postoji mogućnost pristupa esDnevniku putem portala privatne kompanije, ona je ljubazno zamoljena da ga ukine, što je i urađeno u vrlo kratkom roku – kažu u Ministarstvu.

Na pitanje da li je firma „Tesla softver“ imala dozvolu Ministarstva da povlači podatke iz esDnevnika i ako nije, da li znaju odakle privatnoj kompaniji podaci učenika i roditelja, iz Ministarstva odgovaraju da firma „Tesla softver“ nije dobila pravo da pristupi podacima u esDnevniku, niti je pristupila podacima „u smislu u kojem je postavljeno pitanje“.

– Podatke su prikazivali samo roditeljima koji su im dali ključ za pristup podacima u esDnevniku, a to su oni roditelji koji su u drugi sistem uneli korisničko ime i lozinku. Pritom, roditelji su od pomenute privatne kompanije dobili određeno obaveštenje i uslove sa kojima su trebali da se saglase pre korišćenja drugog portala za pristup podacima, a pristup je omogućen tek nakon što su uneli korisničko ime i lozinku, koje je taj drugi portal prosledio esDnevniku, kako bi se predstavio kao roditelj i na osnovu toga dobio podatke koje će prikazati roditelju – kažu u Ministarstvu.

Objašnjavaju i kako to funkcioniše u praksi:

– Poređenja radi, svi mi koristimo elektronsku poštu. Neko pristupa kroz veb mejl (npr. Google je pravi primer, kada se u veb pretraživač unese adresa mail.google.com, a zatim se unese adresa elektronske pošte i lozinka), a neki tom istom mejlu pristupaju putem klijenta na laptopu ili mobilnom telefonu. Jedan od mnogobrojnih klijenata je Microsoft Outlook. To svakako ne znači da Microsoft kod sebe čuva podatke svih mejlova. Čak ne čuva kod sebe ni mejlove onog korisnika koji Outlook koristi za pristup svom mejlu, već samo dohvata mejlove sa servera i prikazuje ih korisniku (uz eventualno čuvanje na računaru korisnika, u zavisnosti od podešavanja). Ono što je vrlo važno napomenuti, Outlook nije mogao ni da dohvati ni da prikaže bilo koji mejl dok korisnik ne unese ispravne kredencijale za pristup mejlu, objašnjavaju u Ministarstvu.

Analogno je, kažu, i u slučaju novog portala koji je postavila privatna kompanija, s tim da se ne radi o univerzalnoj aplikaciji kojom može da se pristupi bilo kojem dnevniku, već aplikaciji koja je prilagođena za pristup (isključivo na osnovu saglasnosti korisnika i unošenja korisničkog imena i šifre) podacima iz esDnevnika.

– Druga razlika u odnosu na opisani scenario je ta što je novi portal veb aplikacija, za razliku od opisanog mejl klijenta koji je najčešće desktop aplikacija Novi portal privatne kompanije, kao veb aplikacija, bio je postavljen na adresu moja.eskola.rs, a podatke je i dalje pribavljao iz esDnevnika, i to tek nakon što roditelji unesu kredencijale za pristup esDnevniku, koje je novi portal koristio da bi esDnevniku dokazao da se podaci pribavljaju na zahtev roditelja koji ima pravo da im pristupa – ističu u Ministarstvu.

„Tesla softver“ bez odgovora

Naš list pokušao je da dobije odgovore i iz kompanije „Tesla softver“. Na njihovom portalu odakle je do petka popodne bilo moguće pristupiti esDnevniku u vlasništvu Ministarstva prosvete, nema telefona i i imejl adrese za kontakt. Jedino smo u dokumentu koji se odnosi na politiku privatnosti firme smo pronašli imejl adresu na koju smo u ponedeljak poslali pitanja, ali do zaključenja ovog izdanja odgovor nismo dobili.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari