30 godina od prvog albuma Prodidžija: Kako je rejv postao evergrin 1EPA EFE

Zvučnu sliku elektronske, ali i muzike uopšte devedesetih nemoguće je zamisliti bez benda Prodidži, toliko omiljenog na ovim prostorima. Ta ljubav koja se stvarala tokom godina je išla u oba smera. Na današnji dan, pre 30 godina je izašlo i prvo dugosvirajuće izdanje kultnog benda, Experience.

Za sve velike muzičare, bendove, umetnike uopšte, oduvek je važilo ono pravilo da je nepotrebno komplikovati stvari sa prevelikom reklamom i šerenim dizajnom. Ponekad je dovoljno kredom napisati na zidu ime, ili na beloj pozadini crnim slovima. Otud je omot prvog albuma čuvenih parti manijaka iz Eseksa tako i  izgledao. Pisalo je ime benda i albuma Experience. Ništa više vam nije trebalo, a na nešto malo više od sat vremena muzike, dobijali ste upravo to – iskustvo.

Rejv kultura je već bila neko vreme u pogonu. Menjali su se žanrovi, ljudi, DJ-evi, bendovi. Prodidži je na svojim žurkama uspevao da sublimira sve to, a onda je tu energiju dubokog bita, basa ali i melodičnosti prenosio na nosače zvuka. Iako je rejv ime žurke, a ne muzike, kako su to već mešali ljudi tad, a bogami i dan danas, Prodidži je ipak karakterisan i tad i sad kao rejv bend. Sledeći album, Music for the Jilted Generation ih je vinuo u nebesa, a Fat of the land ih je na tim visinama zacementirao, ali ništa od toga ne bi bilo bez albuma Experience.

Iako u tom trenutku četvortka na nastupima, samo je Lijam Haulet bio potpisan kao kompozitor i autor muzike na albumu, uz potpise i pozdrave drugim bitnim elektronskim magovima tog vremena. Svoj deo učešća na albumu, na ovaj ili onaj način su uzeli i Apex Twin i Carl Koks i Orbital.

Album je ponudio sintetičke i futurističke zvučne pejzaže ubrzanog ritma, glasne na isti onaj način kako su to nekad bili bučni rokenrol i pank bendovi. Zbog toga su i tad ovaj bend prepoznavali i oni koji su po nekom difoltu mrzeli elektronski zvuk.

Došli smo u te godine da je ovaj zvuk postao nostalgičan i skoro pa evergrin. Iako je i tad kao i danas išao ispred svog vremena. Dva najveća hita koja su ostala iza albuma, za best of kompilacije su Your Love, jedna od najmelodičnijih stvari koje je Lijam ikada komponovao, uprljane brekbit ritmom koji ne dozvoljava da stojiš, kao i Out of space, verovatno u top 3 najveće pesme koje je bend ikada napravio. U originalu beše nekad pesma Maksa Romea Chase the devil, odakle su pokupili ritam i melodiju i lansirali je upravo tamo gde i ime pesme kaže, van ovog sveta.

Nakon ovog perioda, rejv kultura je napustila njive pored grada i poluzabranjene hangare i ulazi u legalni establišment. Prvo Britanije a ubrzo i drugih država. Sledeći albumi benda su već dobijali i priznanja kritičara i nagrade. Na žurkama se pojavljuje cool ekipa koja konačno oprašta drugačiji zvuk i prihvata da ritam ne mora da svira samo živi bubnjar.

Ljubav prema bendu kod nas je u startu bila velika, a postala je out of space nakon svirke 1995. kad su postali prva velika koncertna atrakcija koja je uprkos sankcijama i sveopštoj lošoj popularnosti tih godina zasvirala u Hali Pionir. Iz ove perspektive deluje da je ceo urbani i punoletni Beograd tad bio tamo. Nakon toga, bend se vraćao i vraćao, a publika je sve više i više rasla brojčano, ali i sa njima. Rezultat je da svako od nas ima svoj omiljeni nastup ovog benda.

Naravno da se sećamo tog koncerta. I bili smo vrlo svesni svega što se dešavalo. Strašno smo ponosni i dirnuti kad sa ljudima iz Srbije pričamo o tome, povezani smo ljubavlju i poštovanjem. Srbija je jedna od duhovnih kuća benda Prodigy, zauvek će biti snažna veza između nas“, rekao je Lijam Haulet svojevremeno kad su ga pitali o tom nastupu.

Dragan Ambrozić je za Danas jednom napisao: Ako je ikad bilo nekog koncerta sa kog su svi otišli promenjeni, to je bio taj, prohladne decembarske večeri u Beogradu, gradu koji je tražio sebe i svoju nekada neprikosnovenu kosmopolitsku tradiciju. Kao nekakva zakletva, ostala je da obavezuje i hrabri sve da istraju protiv sistema, koji je poverovao još jednom, kao i svi slični širom sveta, da se pobuna kao takva može ukrotiti“.

Prodidži postoji i dalje. Ne u onom obliku kojem smo ga zapamtili i zavoleli. Samoubistvo Kita Flinta, čoveka energije, uzdrmalo je i temelje benda ali i muzike danas. I pored toga, Lijam Haulet je rešio da priča oko benda nije gotova i najavljuje nove pesme i turneje, iako se ta ista najava pomera na svakih 6 meseci još od 2019. godine. Haulet je sam radio na prvom albumu, pa možda bi pun krug bio da radi i na nekom novom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.