Aleksandar Popovski za Danas: Sve deluje kao da se čitav svet ruši, ali teatar je i sada onaj mali prozor koji nam nudi optimizam 1Foto promo Damjan Švarc

Ovogodišnje, 51. izdanje Internacionalnog festivala alternativnog i novog teatra – INFANT, odvijaće se od 14. do 18. juna u Novom Sadu, a u izboru selektora, makedonskog reditelja Aleksandra Popovskog, u okviru takmičarskog programa biće izvedene četiri predstave iz Beograda i regiona.

Publika će imati priliku da vidi ostvarenja koja su već osvajala priznanja, „Svet bez žena“, „Sirano“, „Hamlet-dan ubistva“ i „Zbilja“, a kako je Popovski obrazložio, on se u svojoj selekciji odlučio za predstave koje na različito uzbudljive načine slave kreativnost ljudskog duha.

Na pitanje Danasa kako ovaj trenutak ratova, jačanja desnice, političkih, socijalnih i svih drugih nepravdi i cenzure, koji je izazovan i globalno i lokalno, i u kojem se pravi jedan novi raspored sveta utiče na kreativnost, da li je provocira i pospešuje, ili je i kreativnost u ovim okolnostima ugrožena, Popovski kaže:

– Duboko sam ubeđen da je kreativnost i kreacija ono što je oduvek činilo ovaj svet podnošljivijim mestom za život. Od Prometeja pa do dan -danas, ista ta vatra je razarala svet i kreirala največa čuda. U tom smislu, svaki trenutak je kao stvoren za nas – smatra Popovski.

Jedan od najangažvanijih reditelja u regionu pominje da je pre nekoliko nedelja gledao gostovanje Pekinškog narodnog umetničkog pozorišta u Jugoslovenskom dramskom pozorištu.

– Dramatizaciju svog dela „Ubica Đing Ke” napravio je njihov nobelovac Mo Jen. Imao sam osećaj da gledam nekog duhovitog Šekspira. Sve se dešavalo u neka davna vremena, gde je zli kralj napao jednog dobrog princa. Dopala mi se ta metafora, sve mi je bilo jasno a nije bilo plakatno. Dopada mi se kada svetlost padne kroz prizmu. Mislim da je metafora prelep način kroz koji kreativnost dolazi do izražaja – objašnjava Popovski.

– INFANT ove godine donosi četiri predstave, koje svaka na svoj način otvara jedan segment trenutka koji dišemo. Iskreno verujem da će publika uživati u ovom festivalu kao i prošlih godina. Moj lični utisak je, pošto moram priznati da ovih dana intenzivno posećujem beogradska pozorišta, vrlo lep. Mnogo mi se dopada što su pozorišne sale pune, a mesec je jun – kaže poznati reditelj, a u reči koju je za 51. festival dao kao selektor dominira optimizam, uprkos svemu.

– Kada bi trebalo da definišem osećanje za ovaj INFANT, pada mi na pamet kovanica “radikalni optimizam”. Duboko verujem da umetnost može da promeni sliku sveta nabolje i da sada, kada sve deluje kao da će se nebo srušiti na našu glavu, mi možemo da kreiramo drugačiju sliku. INFANT je taj jedan mali prozor kroz koji možemo da zavirimo u veliki svet optimizma – smatra Popovski, koji na Velikoj sceni JDP trenutno režira predstavu „Muške suze“ po farsama i kratkoj priči Antoše Čehontea (komični pseudonim A.P. Čehova).

Aleksandar Popovski za Danas: Sve deluje kao da se čitav svet ruši, ali teatar je i sada onaj mali prozor koji nam nudi optimizam 2
Foto promo Jelena Janković

U njegovoj optimističkoj selekciji, „Svet bez žena“, autorska predstava Maje Pelević i Olge Dimitrijević otvoriće u petak 51. INFANT na Velikoj sceni Srpskog narodnog pozorišta, koprodukcija Bitef teatra i Centra za kulturnu dekontaminaciju koja je osvojila nagradu publike na 56. Bitefu. U svom projektu autorke polaze od istraživanja strukturalnih nejednakosti u srpskom pozorištu: neravnopravnosti žena, nejednakih nadnica, normalizovanog nasilja, reprodukcije patrijarhalnih kapitalističkih obrazaca, i dolaze do pitanja: „Ko ima pravo da radi, u kojim uslovima i koliko da bude plaćen za svoj rad?“.

Pelević i Dimitrijević su autorke koncepta i teksta, a ujedno i izvode ovaj performans, dok publika sedi na sceni.

Na istoj sceni SNP 16. juna na programu je hit predstava „Sirano“ Jugoslovenskog dramskog pozorišta, u režiji Gorčina Stojanovića, sa Draganom Mićanovićem u naslovnoj ulozi. U priči o pesniku, idealisti, duboko osećajnom čoveku, koji se razmeće hrabrošću kako bi prikrio nesigurnost zbog svog fizičkog izgleda, čoveku koji duhovitošću štiti ranjivo srce, pored Mićanovića briljira Anita Mančić, u liku grofa De Giša. Dvoje veličanstvenih glumaca za uloge u „Siranu“ nagrađeni su Godišnjom nagradom JDP, svoje matične kuće.

Pored režije Gorčin Stojanović potpisuje i adaptaciju „herojske komedije” u pet činova Edmona Rostana, scenografiju predstave, a u velikoj glumačkoj ekipi su i Marija Vicković, Marko Janketić, Nebojša Milovanović, Marko Janketić, Nina Martinović, Joakim Tasić, Vesna Stanković, Stefan Jevtović, Slobodan Tešić, Luka Sević…

Veče kasnije, 17. juna, pred publikom je Koltesova drama „Hamlet – dan ubistva“, u režiji Marjana Nećaka, kojom se na 51. INFANTU predstavlja Narodni teatar Bitola, Severna Makedonija. Reč je o dramatizacija poznate Hamletove situacije u kojoj svaki izbor vodi samo u smrt – moralnu, duhovnu, fizičku. Metafizička zamka dovodi u pitanje ljudsku slobodu, odnosno pitanje slobodne volje u trenutku kada se čovek suočava s ograničenošću delovanja i svojom smrtnošću.

Ujedno, to je i stvarna situacija u svakodnevnim odnosima među ljudima, kada je jedna osoba u odnosu na drugu suočena s tim da ustraje kao ljudsko biće, pa i da umre dostojanstveno… U predstavi igraju: Nikola Stefanov, Ivan Jerčić, Valentina Gramosli i Viktorija Stepanovska Jankulovska.

Aleksandar Popovski za Danas: Sve deluje kao da se čitav svet ruši, ali teatar je i sada onaj mali prozor koji nam nudi optimizam 3
Foto Staso Ilkovski i Keti Talevska

Poslednje festivalske večeri, 18. juna, na programu je „Zbilja“, produkcija Hrvatskog narodnog kazališta Zagreb, autorski projekat Tomislava Šobana, koji je s Marinom Lisjakom autor teksta. Zvezde ove duo drame su izuzetni hrvatskih glumci, Nina Violić i Livio Badurina. Oni igraju junake uzbudljive priče o svetu dva glumca koje zatičemo u dvorani namenjenoj za tonska snimanja, gde će izvesti eksperiment inspirisan predavanjima fizičara Ričarda Fajnmana…

„Eksperiment kao analitički postupak za proučavanje uzročno-posledičnih odnosa govori nam šta je bitno, a što nije, ili baca novo svetlo na poznate pojave. I dok je u prirodnim naukama eksperiment uspeo ako uvek daje isti rezultat, u dramskoj umetnosti eksperiment je uspeo ako nikada ne daje isti rezultat“, zapisano je u najavi za predstavu.

Aleksandar Popovski za Danas: Sve deluje kao da se čitav svet ruši, ali teatar je i sada onaj mali prozor koji nam nudi optimizam 4
Foto Mara Bratoš

Karte za 51. INFANT prodaju se na blagajni SNP, a osim na „Siranu“, na svim drugim predstavama publika sedi na sceni, zbog čega je broj karata ograničen na 200.

Prateći program 51. INFANT

U Pratećem delu programu festivala publiku očekuje izložba „Lego iz Novog Sada“, predstave „Da bar nisam žensko“, u režiji Vladana Đurkovića (NP Niš, produkcija Beo Art), „Kontrabas“ Marka Popovića (Pozorište Božidarac), „Brak-mrak“ rediteljke Tee Puharić  (Pozorište „Slavija“), i monodrama “Neodustajanje” Marije Medenice (Bitef teatar). Post festum 27. i 28. juna donosi premijeru INFANT-ove produkcije “Smrt kuca”, koju je prema čuvenoj priči Vudija Alena režirao Nikola Zavišić.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari