
Filmskom centru Srbije (FCS), zbog brojnih kršenja procedura i zakona cela struka uputila je Dopis koji je potpisalo šest udruženja – Udruženje filmskih umetnika Srbije, Asocijacija filmskih reditelja Srbije, Udruženje scenarista Srbije, Udruženje filmskih producenata Srbije, Udruženje filmskih animatora Srbije i AVP zaštita Srbije (Organizacija za zaštitu prava audiovizuelnih producenata).
U Dopisu upućenom najvažnijoj nacionalnoj ustanovi za kinematografiju, zahteva se da se na budućim konkursima za dodelu sredstava za filmsku produkciju i podršku kinematografiji strogo poštuju odredbe Zakona o kinematografiji Republike Srbije. Posebno u pogledu sastava konkursnih komisija.
„Prema članu 18. Zakona o kinematografiji, članovi konkursnih komisija mogu biti samo istaknuti umetnici i stručnjaci iz oblasti kinematografije. Međutim, uočili smo da na prethodnim konkursima ovaj zakonski propis nije u potpunosti poštovan, što dovodi u pitanje transparentnost i profesionalnost procesa odlučivanja.
Tražimo da se na budućim konkursima Filmskog Centra Srbije članovi komisija biraju isključivo iz redova istaknutih umetnika i stručnjaka iz oblasti kinematografije, kako to propisuje Zakon o kinematografiji.
Ostali zahtevi koje su potpisala sva filmska udruženja su:
Da se članovi komisija biraju na predlog profesionalnih udruženja iz oblasti filmske umetnosti i industrije, kako bi se osigurala stručnost, objektivnost i poverenje u rad komisija.
Da se sastav svake konkursne komisije, kao i biografije članova, objave na zvaničnom sajtu Filmskog centra Srbije pre početka rada komisije, kako bi se osigurala transparentnost i poverenje javnosti.
Da se procena projekata vrši isključivo na osnovu umetničkih i stručnih kriterijuma iz člana 18. Zakona o kinematografiji, uz stručnu evaluaciju sadržanu u odlukama i obrazloženjima za svaki prijavljeni projekat koji učestvuje na konkursu.
Kao peti, i poslednji zahtev. struka traži da se sprovede evaluacija uspeha konkursnih komisija u proteklih 10 godina, kako bi se utvrdilo koliko su odluke komisija doprinele razvoju srpske kinematografije, koliko su projekti podržani na konkursima ostvarili uspeh na domaćem i međunarodnom nivou, koliko filmova je snimljeno, te da li su kriterijumi bili pravično i dosledno primenjivani.
„Smatramo da je dosledna primena Zakona o kinematografiji ključna za dalji razvoj i opstanak srpske kinematografije. Nadamo se da ćete naš zahtev uzeti u obzir i da ćete na budućim konkursima pokazati maksimalnu posvećenost pravednosti, transparentnosti i poštovanju zakonskih normi“, ističe se u Dopisu upućenom FCS.
Kako za Danas komentariše reditelj i scenarista Srđan Dragojević, dosta je važno da je baš čitava struka stala iza ovih zahteva, tu je okupleno oko hiljadu autorki, autora, smimatelja, scenarista, producenata, a kroz UFUS, kako navodi, i scenografa, kostimografa, animatora, dokumentarista.
– Nekako je svima već „dogorelo“. Ako dublje sagledamo situaciju, teško je uraditi bilo šta dok se svi ne izborimo za to da struka, sve asocijacije, biraju i Upravni odbor FCS, a ne Vlada. To nas stavlja u situaciju da mi, stvaraoci, ne odlučujemo ni o čemu već da najvažnije organe biraju neki ljudi koji se u naš posao ne razumeju, po partijskoj pripadnosti i simpatijama – objašnjava Dragojević.
– Jedino rešenje je da u novom Zakonu o kinematografiji i Audio vizuelnim delatnostima, Filmski centar Srbije ne bude vladima agencija već filmski fond. Taj status daje nemerljivu autonomiju i samostalnost, i njime se film vraća Autorima. A Autori ne žele upravne odbore i komisije koje nisu sastavljene od izuzetnih pojedinaca u našoj struci, ne žele besmislene konkurse na „nacionalnu temu“. Takvim „patriotskim kičem“ neka se bave politišari, i to neka bude zona interesa njih i uz njih svrstanih kolega – ističe Dragojević.
On navodi i druge primere kojima se manipulacijama krši zakon i procedura.
– Ne želimo da se subvencije (insentivsi) stranim producentima računaju kao nešto što je u interesu srpske kinematografije, i da političari njima dokazuju kako rade za srpsku kulturu. Jer upravo je suprotno.
Imate animirani serijal Puffins koji je u četiri godine dobio deset miliona evra subvencija od srpske države?! Znači da su uneli u Srbiju preko 30 miliona evra? Pa Game of Thrones, koji se snimao u Dubrovniku, nije toliko potrošio u Hrvatskoj da bi dobio ovoliko subvencija.
A ovde pričamo o animiranim crtićima od pet minuta. Dakle, ovo nije tema za nas već za tužilastvo, ali mi ne želimo da se ovakvi slučajevi potencijalne korupcije koriste kao argument da „nikada nije bilo više para za srpski film“ – objašnjava Srđan Dragojević.+
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.