Istina komedije je subverzivnija 1Foto: Jakov Simovic

Poslednjih godina odnos prema pozorištu karakteriše izostanak intelektualne volje da se postavi pitanje: čemu pozorište? Nadalje, mogli bismo se pitati i: čemu komedija? Ova pitanja za mnoge nisu legitimna, čak su pomalo i drska. U situaciji kada je kovid 19 spustio pozorišne zavese, preovladalo je mišljenje da je najvažnije iznova otvoriti teatre i u njih vratiti pozorišnu umetnost „za sopstveno dobro”.

Izreka da „umetnost služi za sopstveno dobro” odbacuje ideju da umetnost može biti za dobro bilo čega pojedinačnog, pa tako status teatarske umetnosti postaje krajnje tajanstven i – ranjiv. Uprkos poštovanju koje pozorište uživa, njegova se važnost isuviše često samo podrazumeva, umesto da bude objašnjena.

I o komediji treba govoriti, najviše zbog onih koji promovišu komediju sa pozicije njene sveobuhvatne neutralnosti, zbog čega se gubi oštrica i – zašto da ne? – istina koja je sadržana u komediji.

Komedija, kao određene istina o svetu, nije samo jedna od mnogih istina, nego u određenom segmentu svog dometa postaje jedina moguća istina.

Na Danima komedije ćemo se pozabaviti baš tom istinom komedije koja može biti i mnogo subverzivnija od uobičajenih mehanizama distanciranja i relativizacije.
Kriterijumi izbora predstava za 49. Dane komedije podrazumevali su kritički angažman, profesionalizam i celovitost scenskog izraza.

Ovaj odabir karakterišu pažljiva rediteljska čitanja klasičnog i savremenog teksta, veliki broj valjanih glumačkih kreacija i adekvatna produkcijska zaokruženost.

Zbog toga, a i svega već navedenog, za 49. Dane komedije predlažem sledeći repertoar: „Neki to vole vruće“ po motivima istoimenog filma, u režiji Aleksandra Marinkovića i u produkciji Narodnog pozorišta Niš; „Čista kuća“ Sare Rul, u režiji Andree Pjević i u produkciji Pozorišta Atelje 212; “Tartif“ po tekstu Žana Batista Poklena Molijera, u režiji Igora Vuka Torbice i u koprodukciji Narodnog pozorišta iz Sombora i Srpskog narodnog pozorišta iz Novog Sada; “Ibi the Great“ po tekstu Alfreda Žarija, u režiji Andraša Urbana i u produkciji Narodnog pozorišta u Somboru; “Sitnice koje život znače“ Lorenca Maronea, u režiji Andreja Nosova i u koprodukciji Narodnog pozorišta Beograd, BEOART-a i Centra za kulturu Tivat; “Izbiračica“ Koste Trifkovića, u režiji Ive Milošević i u produkciji Narodnog pozorišta iz Subotice; „Ubistvo u Orijent ekspresu“ po tekstu Kena Ludviga, u režiji Darjana Mihajlovića i produkciji Pozorišta „Boško Buha“ iz Beograda. Predlažem da u čast nagrađenih bude izvedena predstava „Terapija“ Kristofera Duranga, u adaptaciji i režiji Olivere Đorđević i u produkciji Regionalnog pozorišta iz Novog Pazara.

Dobra komedija je bila i jeste velika retkost. Moglo bi se reći da pravom komičnom duhu ništa nije više strano od ovog vremena koje tako visoko vrednuje vedrinu, sreću i zabavu i ideološki promoviše neposrednost.

Kao da imperativ zabave i neposrednosti sputava samu srž komedije, njenu iskru, kao da otupljuje onaj rub na kome opstaje i uspeva komedija, isto kao i naša senzibilnost za nju. Jedan od osnovnih ciljeva Festivala Dani komedije je konceptualno oživljavanje tog ruba.

Festivalski žiri

Posle trogodišnje pauze zbog pandemije virusa korona od 20. do 27. marta u Jagodini će se održati 49. Dani komedije, najavio je Umetnički savet ove manifestacije.

Osim repertoara predstavljen je i žiri festivala koji čine: Dragan Petrović, glumac i profesor FDU, Željko Jovanović, dramaturg i kritičar, i Borka Golubović, novinarka Politike.

Ovaj festival na kom se takmiče najbolje komedije iz produkcije pozorišnih kuća u Srbiji održava se od 1971, a samo prve godine imao je revijalni karakter. Već gotovo pola veka održava se pod sadašnjim nazivom i u formi jedan komad izvan i sedam predstava u konkurenciji za nagrade – statuete “Jovanča Micić” za najsmešniju produkciju i “Ćuran” za najbolje uloge i režiju.

Podrška i javni interes

– Iza nas je tri godine otkazivanja, odustajanja i potpune neizvesnosti koje su dovele u pitanje sudbinu ove manifestacije, ali i dugotrajne aktivnost kako bi se ovaj, možda jedini, jasno profilisani žanrovski festival vratio na kulturnu scenu Srbije. Nažalost, kao i u mnogim drugim sektorima, najčešće izostaje podrška i briga o nečemu što bi trebalo da bude javni interes u kulturi. Duboko verujem da ćemo ipak uspeti da napravimo 49. a potom i da trasiramo 50. festival Dani komedije, kaže za Danas Nebojša Bradić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari