Još nekoliko predstava festivala "Susreti" u Brčkom traži da bude izuzeto iz žiriranja 1Foto: Stanislav Milojković

Nastavlja se bojkotovanje 38. regionalnog festivala “Susreti” pozorišta /kazališta u Brčkom zbog glumca Branislava Lečića, koji je član žirija ove manifestacije. Predstave se igraju, ali njihove ekipe jedna za drugom javno istupaju s proglasima i saopštenjima u kojima traže da njihov rad bude izuzet iz žiriranja i pratećih aktivnosti festivala.

Nakon proglasa ekipe predstave “64” Ateljea 212 i reakcija reditelja Kokana Mladenovića i pisca Darka Cvijetića ispred predstave “Šindlerov lift” Kamernog teatra 55 iz Sarajeva, oglasilo se i Satiričko kazalište Kerempuh, koje je nakon odigrane predstave “Darian, hrvatski kralj samopomoći” saopštilo da istupaju iz službene konkurencije festivala i da neće učestvovati u njegovim daljim aktivnostima.

Kako su istakli, smatraju propustom organizatora što ih nije obavestio da postoji problem u vezi sa žirijem kao i o postupcima drugih pozorišta pozvanih na festival.

Svoju predstavu su povukle i autorke predstave “Sedam strahova” ističući da je nedopustiv način na koji predstavnici festivala nastoje da odbrane svoje odluke i diskredituju koleginice i kolege iz Ateljea 212, kao i ceo pokret kojim se želi iskoreniti praksa seksualnog uznemiravanja i nasilja.

Reditelj Dino Mustafić posegnuo je za kompromisnim rešenjem uputivši pismo Direkciji festivala s predlogom da ove godine predstave ne budu ocenjivane.

S druge strane, uprava Festivala, kako je Danas već pisao, čvrsto stoji iza žirija i Branislava Lečića, koji je za njih slobodan građanin i ne tangira se oko javnih istupa ekipa i autora predstava, jer, kako ističu, za njih važi ono što kaže direkcija pozorišne kuće koja je producirala komad.

Upravnik Ateljea 212 Novica Antić kaže za Danas kako ni Atelje 212, ni ostala pozorišta koja su pozvana na festival nisu znala sastav žirija, jer to nigde nije bilo navedeno.

To za Danas potvrđuje i direktor festivala Susreti pozorišta/kazališta u Brčkom Jakov Amidžić, koji na pitanje našeg lista kada su učesnici festivala saznali ko je u žiriju odgovara:

– Ne znam kako su se koji od njih informirali. Mi smo petnaestak dana pred početak festivala predložili žiri, tako da – kako je ko pitao tako je i saznao. Nije kod nas žiri središte festivala, nego predstave. Nikad ranije nije ni bilo važno za te koji dolaze na festival ko je u žiriju, nego sada… – kaže Amidžić, dodajući da sastav žirija nisu objavili ni na sajtu festivala.

Upravnik Ateljea 212 Novica Antić povodom cele situacije u izjavi za Danas kaže da on ne želi da utiče na lično mišljenje umetnika, da je ansambl o sastavu žirija saznao slučajno i da bi, da su imali o svemu blagovremene informacije, pomoglo da zajedno formulišu stav u vezi sa učešćem na ovom festivalu.

– Glumci, reditelj i ostala umetnička ekipa ove predstave su ljudi koji imaju pravo na sopstveni stav i svoje mišljenje. Moja nadležnost upravnika Ateljea 212 se završava sa završetkom svake odigrane predstave na sceni Ateljea ili na gostovanjima. Za mene je najvažnije da je ova predstava odigrana u Brčkom i da publika nije bila uskraćena niti omalovažena. Na lične stavove umetnika ne želim da utičem jer sam ubeđen da svi imamo pravo na svoje mišljenje. Moram da napomenem da ni Atelje 212, niti ostala pozorišta koja učestvuju na festivalu nisu znala sastav žirija, jer to nigde nije bilo navedeno i saopšteno. Ansambl je tu informaciju saznao slučajno, neposredno pred početak predstave. O tome su me obavestili i složili smo se da predstava mora biti odigrana, a da nakon odigrane predstave postupe onako kako im njihova savest nalaže. Da smo imali blagovremenu informaciju, ja bih zajedno sa ekipom predstave zauzeo stav o našem eventualnom učešću na festivalu – kaže Novica Antić.

Dramaturškinja Olga Dimitrijević solidarna je kako sa svojim kolegama i koleginicama, tako i prema Danijeli Štajnfeld jer, kako kaže, cela ova situacija za nju predstavlja tipičan primer kako se žrtve zbog odsustva pravnog i društvenog mehanizma iznova traumatizuju.

– Samo mogu da kažem da stojim solidarno uz koleginice i kolege koji su povukli svoje učešće na festivalu, a najpre stojim solidarno uz Danijelu Štajnfeld. Za mene, ovo je čisti primer kako se žrtve seksualnog uznemiravanja i zlostavljanja zastrašuju, nipodaštavaju i retraumatizuju, a da istovremeno ne postoji nikakav pravni i društveni mehanizam koji tome može da stane na put. Branislav Lečić koristi do kraja svoju poziciju moći, preti i zastrašuje, i krije se, kao i festival ali i brojni drugi iza odluke tužilaštva. Ali do sada bi trebalo da smo naučili da u slučajevima seksualnog zlostavljanja pravda i pravo skoro nikad ne idu zajedno. U nedostatku mehanizama ostalo nam je jedino da se oslonimo na svoju savest i lično-političke postupke, kao što je u ovom slučaju nepristajanje.
Dakle, verujem Danijeli, podržavam koleginice i kolege koji su se povukli, i nadam se da će ovaj slučaj navesti pozorišne institucije i javnost da više misle o odnosima moći, tretmanu žena, i generalno matricama patrijarhalnog nasilja koje im, izgleda, trenutno uopšte ne smeta da reprodukuju – zaključuje Olga Dimitrijević.

Glumac Branislav Lečić je takođe oštro reagovao na čitavu situaciju najavivši da će svakog ko je od 22. marta ove godine iznosio ili prenosio bila šta iz njegovog ličnog života, a što škodi njegovoj časti i ugledu i dovodi do teških posledica, krivično procesuirati i podneti tužbu za naknadu štete.

Lečić je u pisanoj izjavi naglasio da je uslov pravne države poštovanje pravosudnih odluka, a on ima pravosnažnu odluku Višeg javnog tužilaštva u Beogradu kojom je utvrđeno da „nikakvog silovanja, sile ili bilo čega drugog nije bilo“ u njegovom slučaju.

On navodi da je tom odlukom navedeno da je glumica Danijela Štajnfeld iznela strašne neistine, a samim tim je počinila krivično delo lažnog prijavljivanja.

„Posle svega, posle pravosnažne odluke i Apelacionog javnog tužilaštva, jasno je bilo da neće biti lak proces skidanja užasne i nepravedne ljage sa mog imena. Bio sam spreman na to, ali ne i na ovo besprizorno ponašanje na koje sam prinuđen da odreagujem“, poručio je Lečić.

Zahvalili se i odustali od takmičenja

Producenti predstave „Usidrene“ Hrvatsko narodno kazalište Split, Gradsko dramsko kazalište Gavella, Hrvatsko narodno kazalište Zadar, takođe su se povukli iz takmičenja na festivalu „Susreti“ u Brčkom.

Oni su istakli da su zahvalni publici i organizatorima festivala na srdačnom prijemu, ali da izuzimanjem iz konkurencije za nagrade žele „podržati kolegice i kolege koji su zbog etičkih i moralnih načela učinili isto“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari