Politika i politička manipulacija 1Fotografija iz predstave „Marija Stjuart“, NP Beograd

Glumci Narodnog pozorišta Beograd su igrali sinoć u Užicu, na 21.Jugoslovenskom pozorišnom festivalu – Bez prevoda, komad „Marija Strujart“, po tekstu Fridriha Šilera, u režiji Miloša Lolića.

Komad, u čijem središtu je poznati sukob škotske kraljice Marije Stjuart i engleske suverenke Elizabete, koji se dešava u 16.veku oko prestola u Engleskoj, isceniran je klasično, sa mnoštvom skrivenih simbola tokom zakulisnih dvorskih radnji i bespoštedne borbe za vlast, sa jasnim porukama o političkim manipulacijama, koje su odrednice i našeg vremena.

Deo publike nije sačekao kraj komada, pa je tridesetak gledalaca napustilo pozorišnu salu. Lolićev komad publika je ocenila sa 3,76, što je najniža ocena za četiri festivalske večeri, ali je glumce pozdravila velikim aplauzom.

Nacionalni teatar, koji je godinama u upravljačkoj krizi, zbog problema oko imenovanja Upravnog odbora, neuspelih konkursa za izbor direktora i manjka novca, poslednje dve godine svojim repertoarom ponovo postaje važan centar pozorišnog života u zemlji i regionu, učestvovaće na užičkom festivalu sa još jednim komadom – „Bela kafa“, koji je na programu u subotu uveče.
Istakavši da je komad „Marija Stjuart“ dobro postavljen i da pokazuje snagu pozorišta, selektor Bojan Munjin je naveo da se u njemu prepoznaje „konkretna političnost, koja nije samo srpska, niti balkanska, već savremena i evropska“.

– Kada se Elizabeta pita „Da li narodu još nešto treba?“, to možemo da zamislimo u Americi, Rusiji, Srbiji, bilo gde i ta manipulacija narodom je danas veliki problem – rekao je Munjin.
Glumica Nada Šargin (Elizabeta), rekla je da su joj dragi komadi koji se bave politikom, ali da su joj draži oni koji se bave ljudima.

– Iako ovo jeste predstava o politici, ona za mene to nije. Loliću sam rekla da ću igrati čoveka na sceni, jer me Elizabeta zanima kao čovek. Ona je pretendovala na presto i od rođenja se bori za opstanak, oduvek neko želi da je ubije. Njen otac (Henri VIII, prim.autura) ju je odbacio, a njenoj majci (Ana Bolen, prim.autora) je odsečena glava… Od nje počinje velika kultura, književnost, pozorište… Interesovalo me je to njeno batrganje, borba za život. Da nije ubila Mariju, Marija bi ubila nju – navela je glumica.

Sena Đorović (Marija Stjuart) sveočila je o tome da je u pripremi komada korišćena obimna literatura i drugi materijali za istraživanje, a potom portretisala lik koji igra:
– Njoj država nije bila sveta, iako se čvrsto držala krune do samog kraja. Ona je žrtva svoje loše politike, ženstvenosti i strasti. Ona je ishitrena žena, žena stihije, koja je do kraja života živela svoju slobodu“.

Navideći da je Lolić insistirao na tome da muška ekipa bude podrška ženskom delu ansambla, Branko Vidaković (Vilijem Sesil, lord Berli, vrhovni rizničar) je kao glavnu karakteristiku predstave naveo dobar scenski govor. – To je Šiler i to nije lako. To ne mora da interesuje publiku, ali važno je da izazove emocije – dodao je Vidaković.

Zoran Ćosić (Vilijem Devison, državni sekretar) kazao je da su posledice odnosa i sukoba dveju kraljica preslikani na savremeni politički sistem. – Moj lik izgovara rečenicu „Poslušnost, to je sva moja pamet“. Za glumca je najstrašnije kad se u replici u potpunosti prepozna. Shvatio sam da sam, kao i svi drugi, poslušan. Mi, kao nove generacije, nismo postali neposlušni, već još poslušniji – dodao je Ćosić.

Večeras gostuje ansambl ZKM Zagreb, koji će igrati komad „Hinkeman“, Ernsta Tolera, u režiji Igora Vuka Torbice, a koji kroz tragediju jednog čoveka u Prvom svetskom ratu, ukazuje na krizu naše civilizacije i njenih vrednosti.

Finansiranje nacionalnog teatra

– Od pre dve godine, od kada sam v.d. direktora Drame, isključivo me interesuje taj sektor i za mene je jako važno što sam imao umetničku slobodu da stvaram repertoar. Svi bismo bili srećniji da nismo toliko godina u v.d. stanju, ali postoje stvari na koje čovek ne može da utiče – rekao je Željko Hubač, v.d. direktora Drame NP Beograd o upravljačkoj krizi u nacionalnim tetaru, dodavši da to pozrište „nije zaslužilo takav tretman“, a potom poručio da on „ne želi da učestvuje u političkim igrarijama, već da u ime Drame Narodnog pozorišta, traži da finasnijeri ispunjavaju svoju zakonsku obavezu“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari