Posthumanizam na dvostrukom, 54. i 55. izdanju Bitefa 1foto: Dorothea Tuch

Predstava međunarodno afirmisanog iranskog koreografa Ehsana Hemata “Opčinio sam te” artikuliše jedan od glavnih problema današnjice: tehnološku i medijsku kontrolu i manipulaciju

Pod simboličnim sloganom Na ivici budućnosti, dvostruko izdanje ovogodišnjeg Bitefa (54/55), koje će se odvijati od 13. do 23. septembra, prikazaće četrnaest predstava domaćih, regionalnih i svetskih pozorišnih umetnika koje se u glavnom programu takmiče za Gran pri “Mira Trailović”.

Jedan tematski fokus festivala je posthumanizam, vizija sveta koji bi trebalo da bude manje antropocentričan.
Ta je vizija nastala, između ostalog, i iz svesti o globalnoj ekološkoj krizi, te mogućoj kataklizmi, a što su, takođe teme festivala. Usko povezan sa tematskim je i estetski (formalni) fokus festivala.

On se bavi dehumanizacijom tela izvođača u različitim oblicima – kroz koreografske postupke, svetlosne i video efekte, preko odsustva izvođača, njihovog digitalnog prisustva, do upotrebe robota i dronova na sceni.
Projekti koji istražuju ovaj umetnički fenomen će biti dominantni u drugoj polovini festivala.

Među predstavama koje istražuju dehumanizaciju tela izvođača je i koreografija Future Fortune naše uspešne koreografkinje i autorke Dragane Bulut, premijerno izvedene na sceni pozorišta HAU u Berlinu, a nastale i uz podršku programa Bitef teatra namenjenog nezavisnoj sceni.

Pojavom humanoidnog robota na sceni, predstava koja je počela kao rekreacija istorijske avangarde (komada R.U.R. Karela Čapeka u kome se prvi put u istoriji pominje pojam robot), konceptualno se razgrađuje, te postaje debata o (ne)mogućnosti projektovanja i kontrolisanja naše budućnosti.

Na istoj umetničkoj liniji je i predstava Opčinio sam te, mladog, ali međunarodno afirmisanog iranskog koreografa Ehsana Hemata.
U ovom uzbudljivom projektu troje plesača iz Irana, Belgije i Japana izvode, u klaustrofobičnom praznom prostoru, robotizovane i međusobno otuđene pokrete.

U sadejstvu s nadzorom koji nad plesačima vrši njihov četvrti „partner“, realno prisutni i aktivni dron, ovakva koreografija artikuliše jedan od glavnih problema savremenog sveta, onog koji se sve više odvaja od humanističkih ideala i okreće autoritarnosti: tehnološku i medijsku kontrolu i manipulaciju. Učešće ove koreografije na Bitefu je i rezultat insistiranja umetničkog tima na tome da se na festival konstantno pozivaju i predstave vanevropskog, nezapadnog pozorišta.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari