Pozorište, odgovornost i optimizam, uprkos pandemiji na ivici budućnosti 1Mesto: Beograd Datum: Thu Sep 09 13:06:23 CEST 2021 Dogadjaj: KULTURA - Završna konferencija za medije povodom dvostrukog 54. i 55. Bitef festivala Fotoreporter: Milica Vuckovic Licnosti: Ivan Medenica, Vesna Cipcic Izvor: FoNet

Velika želja svih učesnika festivala iz sveta da dođu u Beograd, i da se festival održi u tradiciji svojih prethodnih izdanja, koja su stekla svetski ugled. Na otvaranju Vim Vandekejbus, jedan od najslavnijih koreografa sveta, sa svojom predstavom „Tragovi“ čuvenog pozorišta Ultima vez iz Brisela. Bitef otvara glumica i ekološka aktivistkinja Svetlana Ceca Bojković

Mada su u Srbiji trenutno nove, otežavajuće okolnosti pandemije, danas je na konferenciji za novinare u Kombank dvorani potvrđen program dvostrukog, 54/55 Bitefa, koji će od 13. do 25. septembra prikazati publici četrnaest predstava svetskih, regionalnih i domaćih reditelja i koreografa, među kojima su „Tragovi“ Vima Vandekejbusa, spektakl „Neprijatelj naroda“ Tomasa Ostermajera, „Farm Fatale“ Filipa Kena, „Tragovi“ Vima Vandekejbusa, „Fleš“ Franka Vigrua, „Kaspar“ Miloša Lolića…

Kako su istakli Koen Adam, ambasador Kraljevine Belgije u Srbiji, Daliborka Nikolić, u ime kancelarije EU za komunikacije, Miloš Latinović, direktor Bitef teatra, Ivan Medenica, umetnički direktor Bitefa, i Vesna Čipčić, glumica u predstavi „Living Room#, među pozorišnim trupama i gostima koji su učesnici Bitefa, postoji velika želja i radost da dođu u Beograd, i da se ovogodišnji festival održi u tradiciji svojih prethodnih izdanja, koja su stekla svetski ugled.

Simbolični slogan „Na ivici budućnosti“, preuzet od prošlogodišnjeg Bitefa (zbog pandemije realizovan je samo trodnevni prolog), prema rečima Koena Adama, zbog komplikovane situacije sa virusom vrlo je aktuelan i za ovu godinu, ali ljudi svojom odgovornošću, vakcinisanjem i nošenjem maski, moraju da pomognu da kultura preživi.

Koen se posebno osvrnuo na dugogodišnju dobru saradnju Bitefa i pozorišnih trupa iz Belgije, koje su svetski šampioni u savremenom pozorišnom stvaralaštvu, navodeći i da su svojim stalnim učešćem razmazili bitefovsku publiku.

Ambasador Belgije izrazio je svoju radost što će dvostruko izdanje Bitefa 15. septembra otvoriti upravo predstava čuvene plesne kompanije Ultima vez „Tragovi“, slavnog koreografa Vima Vandekejbusa.

– Vandekejbus je osnivač ove kompanije i jedna od najvećih zvezda savremenog svetskog pozorišta. Kao veliki i dugogodišnji prijatelj Bitefa Vandekejbus će lično prisustvovati izvođenju svog novog projekta.

Njegove koreografije “7 za tajnu koja će ostati tajna” i “Uvek iste laži” osvojile su Gran pri „Mira Trailović“. Njegova nova predstava usko je povezana sa jednom od dominantnih tematskih linija Bitefa, koja se ove godine fokusira na ekološke teme, kao i na posledice prirodnih katastrofa za koje smo sami odgovorni.

Njegovi “Tragovi”, energična, duhovita i uzbudljiva koreografija sa elementima govornog teatra i izoštrenim dramaturškim lukom, počinje scenom narušavanja prirodne ravnoteže, a završava se komičnom, ali pretećom scenom „osvete prirode“.

Ali, Vandekejbus nije samo pozorišni, već i vrlo angažovani umetnik, poznat u svetu i po svom aktivizmu. On će biti jedan od učesnika međunarodne konferenciju pod nazivom „Sedimo na grani“: solidarnost ili sunovrat“.

Veoma mi je drago što Bitef organizuje skup koji se bavi temom klimatskih promena i globalnog narušavanja ekološke ravnoteže, njihovim socijalnim, zdravstvenim i ekonomskim posledicama, jer je danas veoma važno da što više govorimo o tim urgentnim problemima – istakao je Adam, navodeći da će Vandekejbus u Beogradu održati i masterklas za mlade profesionalce iz oblasti plesne umetnosti i koreografije, u organizaciji Bitefa i Stanice servisa za savremeni ples.

Festival će otvoriti glumica i ekološka aktivistkinja Svetlana Ceca Bojković.

Pre oficijelnog svečanog otvaranja na sceni “Ljuba Tadić” Jugoslovenskog dramskog pozorišta, kako je najavio Ivan Medenica, ove godine će biti čak dva dana prologa, 13. i 14. septembra, sa dve premijerne predstave, obe u produkciji ili koprodukciji Beogradskog dramskog pozorišta, „Living room“, po konceptu Ersana Montaga, i „Cement Beograd“, u režiji Sebastijana Horvata.

– “Living room” je deo trilogije koja se zasniva na likovno spektakularnoj slici jednog sveta koji nastanjuju otuđene egzistencije.

Predstava prati različite trenutke iz života operske pevačice Katarine Malković, i mada ima refleks događaja iz devedesetih godina prošlog veka, ona je lirska meditacija o prolaznosti života, mladosti, vremena, o izneverenim nadama, usamljenosti…, i kao takva daje doprinos viziji „posthumanog sveta“, što je jedna od centralnih tematskih odrednica ovogodišnjeg Bitefa – istakao je Medenica.

Prema rečima Vesne Čipčić, koja igra ulogu glavne junakinje u kasnijim godinama, rad sa rediteljem Ersanom Montagom bio je jedinstveno iskustvo, kakvo nije imala tokom višedecenijske pozorišne karijere.

– Susret i rad sa Montagom bio je beskrajno uzbudljiv i provokativan, nešto za čim sa čeznula kao glumica – već na prvoj probi scena je bila kompletno postavljena, a kada sam zatražila tekst, rekao mi je da teksta nema.

Na trećoj probi sam shvatila da mi tekst zaista nije potreban, i verujem da će publika Bitefa uživati u ovoj predstavi, kao što smo i mi dok smo je radili – izjavila je Vesna Čipčić.

Do 15. septembra pred publikom će biti predstave iz Nemačke, Francuske, Belgije, Meksika, Irana, Hrvatske, Slovenije…, a tematska celina posvećena ekološkim izazovima, posle predstave „Tragovi“ nastavlja se „Klimatskim plesovima“ čileansko-meksičke koreografkinje Amande Pinje, projektom „Farm Fatale“ Filipa Kena, jednog od vodećih francuskih i svetskih reditelja koji prvi put dolazi na Bitef.

Tu je i „Neprijatelj naroda“, slavnog Tomasa Ostermajera, svojevrsni spektakl u produkciji berlinskog Šaubine teatra. Miljenik naše publike provociraće nas scenom u kojoj gledaoci, u funkcionalnom kontekstu političkog mitinga, mogu da pokrenu i lokalna, savremena pitanja i srodne društvene teme.

Prelaz ka drugoj celini festivala koja će biti u znaku posthumanizma ostvaruje predstava „Kaspar“, u režiji Miloša Lolića, produkcija Jugoslovenskog dramskog pozorišta, belgijsko ostvarenje „Opčinio sam te mladog“ iranskog koreografa Eshana Hemata, i projekat „Future Fortune“ Dragane Bulut, realizovan na sceni HAU-a u Berlinu.

Dve nove forme koje su se razvile tokom pandemije predstaviće nam „Višnjik u višnjiku“ Bobe Jelčića, produkcija de facto iz Zagreba, i „Konferencija odsutnih“, u režiji Helgarda Hauaga, Štefana Kegija i Danijela Vencela, sa kojom nam ove godine stiže čuveni „Rimini protokol“ iz Berlina.

Svojevrsni vrhunac i umetničke i tematske linije 54/55. Bitefa, sublimacija obe njegove koncepcijske ravni jesu francuska predstava „Fleš“ reditelja Franka Vigrua, i instalacija „Kao da kraj nije sasvim blizu“ Maje Pelević i reditelja Nikole Zavišića, u produkciji Bitef teatra.

Svi učesnici jučerašnje konferencije za novinare apelovali su da se publika pridržava epidemioloških mera, i da predstavama prisustvuju gledaoci koji su vakcinisani.

U znaku žena

Odluku o najboljoj predstavi Bitefa i dobitniku Gran prija „Mira Trailović“ ove godine doneće tri žene – žiriju će predsedavati Šermin Langhof, umetnička direktorka pozorišta „Maksim Gorki“ Berlin, a članice su Lucia van Heteren, holandska kritičarka i profesorka Univerziteta Groninger, i Agata Juniku, teatrološkinja, profesorka Akademije dramskih umjetnosti u Zagrebu.

Na Bitef, uprkos pandemiji, stižu i brojni ugledni gosti – Džonatan Abarbanel, američki kritičar (ATCA, Udruženje pozorišnih kritičara SAD), profesor na Univerzitetu Ilionis, Marina Davidova, kritičarka, umetnička direktorka NET festivala Moskva i urednica časopisa Teatr, Nataša Trapnej, kritičarka i urednica londonskog časopisa The Stage, Brajs Lizi, profesor Royal Holloway Unioverziteta u Londonu, Kristin Hamon Sirejols, francuska teatrološkinja, profesorka emerita Univerziteta Sorbona, Haris Pašović, bosanski reditelj…

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari