Radoslav Rale Milenković: Kad čitam Čehova, razumem kako sam život protraćio i ja sam, kao i svi ljudi na svetu 1Foto: pozorište zrenjanin

Osećaj usamljenosti odzvanja Čehovljevim temama, pisac nas upozorava da nas neće spasiti ako uzmemo sebe previše ozbiljno, da je humor mera naše sposobosti da preživimo svet ovakav kakav jeste, objašnjava reditelj Radosav Rale Milenković čija je predstava „Ludi kamen“ izvedena prve večeri 72. Festivala profesionalnih pozorišta Vojvodine u Zrenjaninu.

„Hteo sam da pokažem unutrašnje izobličenje, da ne bude samo nakaznost spolja, već da to izbezumljenje želje za nekim drugim vodi u grotesku. Mi igramo izmaštani događaj, jednu priču, smerni i ponizni pred genijalnim piscem i pokušavamo da tu istinu, do koje dolazimo igrom, prenesemo publici u pozorištu“, objašnjava Rale Milenković.

Milenković je do sada režirao predstave „Tri sestre“ i „Višnjik“, po dva puta,  jednom „Galeba“, a sa zrenjaninskim dramskim ansamblom „Ludi kamen“ po jednočinkama Prosidba i Medved i kaže da bi uvek režirao Čehova.

„U nekim godinama čovek shvati da nadublje istine i genijalnost pisca pomažu da razume svoj život, kako je protraćio svoj život. Kada čitam Čehova, razumem kako sam život protraćio i ja sam, kao i svi ljudi na svetu. Razumem kako se odlazi u banalnost, kukavičluk, zapravo kako se pristalo da sve ono o čemu smo sanjali i maštali zameni jedna banalna realnost. Ako čovek hoće da zna nešto o svetu i kakav je svet, treba da čita Šekspira a ako želi da upozna i razume ljude, treba da čita Čehova“, kaže Milenković.

Na festivalu će biti izveden i Čehovljev „Galeb“ u režiji Milana Neškovića i izvođenju Somborskog teatra, u četvrtak, 20. aprila. Veče pre toga, u sredu 19. aprila Narodno pozorište „Sterija“ iz Vršca prikazaće Molijerovog „Don Žuana“.

„Mislim da smo kroz Molijerovu ideju uspeli da razvijemo našu priču o izgubljenom sinu koji je svoje bekstvo od problema iz detinjstva pronašao u ličnosti Don Žuana. Ono što smo nadogradili u odnosu na njegove glavne, već poznate karakteristike, jeste predstavljanje Don Žuana više kao osvajača, nego kao zavodnika. Kroz to njegovo osvajanje i bekstvo, neminovno smo sve više dolazili do njegovog srljanja u ambis kojem je nekako i sam težio. Kao i u realnom životu, i u ovoj predstavi ima i smešnog, i tužnog, tako da predstava nema precizno definisan žanr“, objašnjava reditelj predstave „Don Žuan“ NP „Sterija“ Dejan Cvetanovski.

Festival je otvorila glumica SNP Marija Medenica, ukazujući na neraskidivu vezu glumišta i publike, zahvaljujući kojoj pozorište traje vekovima, a na otvaranju festivala prisutnima su se obratili direktor Narodnog pozorišta „Toša Jovanović“ Dejan Karlečik, koji je podsetio na značaj pozorišta i glume, dok je pomoćnica zrenjaninskog gradonačelnika Snežana Vučurević apostrofirala ulogu glumca Toše Jovanovića, po kome zrenjaninsko pozorište nosi ime.

Sponzor festivala privrednik Goran Kovačević, koji pomaže i Sterijino pozorje, pozvao je gradsku vlast da stvori povoljan ambijent za privrednike, kako bi ulagali u kulturu, dok je same privrednike pozvao da pomažu onu oblasti u društvu koju vide kao potencijalno ranjivu.

„Kulturu vidim kao oblast kojoj je pomoć najpotrebnija, pozorište pre svega, i tu pomažemo koliko je moguće, zato pozivamo i druge privrednike da se priključe“, naveo je Goran Kovačević.

Otvaranju festivala prethodila je izložba u Savremenoj galeriji Zrenjanin „Trifković u fokusu savremene publike – Izbiračica u mediju slika: scena, kostim, umetnički plakat, pozorišna fotografija“ Pozorišnog muzeja Vojvodine, autorke Ivane Koči.

Izložba je posvećena najigranijoj Trifkovićevoj komediji „Izbiračica“, koja je proglašena i rodonačelnicom vodvilja na domaćoj sceni, a izložba prikazuje koji to poetički, idejno-stilski koncepti doprinose tome da prošlost osvaja i sadašnjost.

Više vesti iz ovog grada čitajte na sledećem linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari