Bura u Nemačkoj: Zašto naše kompanije finansiraju proruske medije u Srbiji 1Foto: EPA/YURI KOCHETKOV

Desetine miliona evra stavljene su u medije pod kontrolom Aleksandra Vučića, koji eklatantno promovišu ruski narativ i kleveću EU i SAD.

Nemačka državna televizija ARD oštro je kritikovala kompanije ne samo svoje zemlje zbog ponašanja u Srbiji u udarnom terminu.

ARD u svom prenosu ističe da „u mnogim srpskim medijima vlada veliko anti-EU i prorusko raspoloženje“.

„Procena srpske NVO CRTA pokazuje: Ironično, zapadne kompanije finansiraju ove medije putem reklama – uključujući mnoge nemačke kompanije.

Paskal Sigelkov, urednik ARD-a za utvrđivanje činjenica, ukazao je na niz tipičnih medijskih naslova ne samo u Srbiji.

„Rusija je prinuđena da uđe u rat“, u Ukrajini je izvršeno „etničko čišćenje“ (Rusa) a Zapad je svejedno počeo rat u Ukrajini.

Ističe se da je činjenica da je predsednik Srbije Aleksandar Vučić „u velikoj meri stavio pod svoju kontrolu medijski pejzaž u zemlji”.

ARD navodi da je oko 63 odsto oglasa u ovim medijima stiglo od kompanija iz EU, SAD ili Švajcarske.

„Bez novca zapadnih kompanija srpska propagandna mašina ne bi bila moguća“, kaže Raša Nedeljkov, programski direktor u CRTA.

U velikoj meri su uključene i nemačke kompanije, koje su, prema Nedeljkovu, među „najvažnijim igračima na srpskom tržištu oglašavanja”: one čine skoro deset odsto reklama. Poređenja radi: prema CRTA, privatna i državna srpska preduzeća zajedno učestvuju sa 36 odsto, a ruska samo 0,1 odsto objavljenih oglasa.

Prošle godine više od deset nemačkih kompanija plasiralo je u srpske medije oglase vredne više od milion evra. Ubedljivo najviše novca potrošio je LIDL, a grupa je plasirala oglase u vrednosti od čak 54 miliona evra. Slede Beiersdorf sa 10,3 miliona evra, Glovo – koji pripada Deliveri Hero -u – sa 5 miliona evra i Berlin Chemie AG sa 3,7 miliona evra. Takođe dm, Dr. Tajs, Bajer i METRO plasirali su reklame vredne više od milion evra. Oglasi se postavljaju u raznim medijima.

„Prema našoj analizi, više od polovine troškova LIDL-a otišlo je na TV kanale TV Pink i TV Hepi, koji su poznati po proruskoj ratnoj propagandi i neprofesionalnom i neetičkom izveštavanju“, kaže Nedeljkov.

Prema Nielsen Television Audience Measurementu, TV Pink je najgledaniji komercijalni TV kanal u Srbiji.

TV Pink, zajedno sa TV Hepi, važi za jedan od najekstremnijih medija u zemlji, ističe ARD.

Ovaj medij potom navodi veliki broj primera gde se promoviše ruski narativ o ratu u Ukrajini, uključujući i zločine ruskih vojnika u Buči, koji se predstavljaju kao manipulacija.

Uz to, (ovi) srpski mediji „stvaraju lošu sliku o EU” gde je jedini „glas razuma” mađarski premijer Viktor Orban.

„Sjedinjene Države su takođe redovno ocrnjuju.“

Posle razornih zemljotresa u Turskoj i Siriji, SAD su čak okrivljene za izazivanje katastrofe. Slične stavove prenose i drugi ugledni mediji u Srbiji – poput televizijskih kanala TV Prva i TV B92, ili tabloida Informer i Večernje novosti.

I ovde je nekoliko nemačkih kompanija plasiralo oglase vredne više od milion evra“, piše ARD.

Ova tema je već izazvala reakcije u političkim krugovima Nemačke. Zahteva se da kompanije ove zemlje u Srbiji „budu na oprezu” i da pored dometa vode računa i o sadržajima koje ti mediji objavljuju, a finansiraju ih nemačke kompanije.

Zapadnoevropskoj politici nije u interesu da podržava ruske narative sa više od 20 miliona evra“, upozorio je Boris Mijatović, poslanik Zelene stranke u Bundestagu, u izjavi za ARD.

„Ako bi se kompanije oglašavale na ruskim emiterima RT ili Sputnjik, na primer, došlo bi do velikog besa. Međutim, srpski mediji su u najmanju ruku loši i legitimisani su i finansirani oglasima zapadnih kompanija“, piše Sigelkov.

„Profit preduzeća ne može da bude izgovor za sve“, kaže Tomanić. „Postoji i moralna i društvena odgovornost. I ne možete govoriti o slobodnoj tržišnoj ekonomiji u Srbiji ako se gledaju okvirni uslovi i politički uticaj. Nažalost, Srbija jednostavno više nije demokratska država.

Na pitanje istraživača ARD-a, nemačke kompanije nisu htele da otkriju koliko su prošle godine potrošile na reklame u srpskim medijima.

Međutim, pritisnuti zahtevima novinara državne televizije, najavili su „odgovorniji pristup“ u narednom periodu

Neke od kompanija, poput Bajera, čak su obećale istrage o plasiranju njihovog novca u medijima u Srbiji, prenosi Politički.ba.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari