Film o zločinu u Dvoru prikazuje se u Hagu 1

Dokumentarni film „15 minuta – zločin u Dvoru“ danskih autora Georga Larsena i Kaspera Vedsmanda prikazuje se danas u 21.45 sati, treći dan zaredom, na festivalu „Filmovi koji znače“ (Movies That Matter) u Hagu. Festival se održava od 18. do 26. marta. Film je sinoć prikazan u glavnom terminu, a u utorak u terminu od 16.45 sati. Prema saznanjima Vladimira Banića sa RTS-a film se na tom festivalu emituje u svojoj originalnoj verziji, samo je sa špice skinuta jedna zahvalnica autora Savi Štrpcu, predsedniku Dokumentaciono-informacionog centra „Veritas“ iz Beograda, a ispod potpisa pod izjavu pokojnog generala Mileta Novakovića dodato je da ga je sud u Šibeniku osudio na 20 godina zatvora u odsustvu.

P { text-indent: 2.5cm; margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 150%; widows: 2; orphans: 2; }P.western { font-family: „YHelvetica“; font-size: 12pt; }P.cjk { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }P.ctl { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 10pt; }U svom jučerašnjem podnevnom Dnevniku HRT, koji je na neki način dao doprinos snimanju filma, izražava nezadovoljstvo zbog njegovog trodnevnog prikazivanja u Hagu i čak navodi da je film na tom holandskom festivalu – favorit.

Film „15 minuta – zločin u Dvoru“, pošto je prošle godine prikazan na Sarajevo film festivalu izazvao je buru u Hrvatskoj pošto je prikazan i na programu javnog servisa u Beogradu. Naročito su na javnom udaru bili zaposleni u HRT, koji su na filmu sarađivali, i Hrvatskom audio-vizuelnom centru, koji je malim delom film sufinansirao. U Hrvatskoj je oživljena navodno još prošle godine podneta krivična prijava pukovnika Hrvatske vojske Ivice Pandžo Orkana zato što se u filmu, kako ga je on video, bez ikakvih dokaza navodi da su ubistvo devet štićenika psihijatrijskog odeljenja iz Petrinje inače teških invalida, evakuisanih u Dvor na UNI, počinili pripadnici Hrvatske vojske. Zločin je počinjen u prisustvu 120 danskih pripadnika UNPROFOR-a koji nisu intervenisali jer za to nisu imali mandat, a film je snimljen na njihovu inicijativu. Ubistvo se dogodilo 8. avgusta 1995. godine, za vreme akcije „Oluja“ tokom koje je, prema hrvatskim izvorima, život izgubilo 677 civila. Dosad je zbog tada počinjenih zločina u Hrvatskoj izrečena jedna pravosnažna sudska presuda.

Na dramatičnu molbu danskih autora filma, RTS je početkom ovog meseca odustao od ponovnog emitovanja filma „15 minuta – zločin u Dvoru“ zbog pretnji koje su upućivane hrvatskim državljanima saradnicima na tom filmu. Mada se u komentarima ovog događaja pominje ime istraživača Saše Kosanovića, nije objavljeno kome je tačno i ko pretio. Glavni urednik Informativnog programa RTS Nenad Stefanović smatra da je RTS dobro učinio što je izašao u susret molbi danskih autora filma. On za Danas kaže da RTS ima pravo prikazivanja i da će film „15 minuta – zločin u Dvoru“ vrlo brzo biti opet prikazan na srpskom javnom servisu.