borbeni avion F-16Foto: EPA-EFE/VALDA KALNINA

Sjedinjene Američke Države insistiraju da lovci F-16, koji će biti poslati u Kijev, moraju ostati unutar ukrajinske teritorije, ali gde Kijev može da ih smesti da ih ruske snage ne bi uništile?

U izveštaju koji je objavio ruski list Vzgljad, Andrej Rezčikov citira stručnjake koji kažu da je infrastruktura Ukrajine spremna da primi lovce i da Ukrajina može da pruži usluge održavanja ove opreme, bez obzira na njenu previsoku cenu, prenosi Al Džazira.

Sekretar američkog vazduhoplovstva Frenk Kendal potvrdio je da će lovci F-16 koji će biti isporučeni Kijevu ostati u Ukrajini.

Anatolij Antonov, ruski ambasador u SAD, rekao je da je Vašington pooštrio kontrolu nad pripremama za slanje borbenih aviona F-16 kijevskom režimu.

Stručnjaci smatraju da je pitanje transfera lovaca F-16 u Ukrajinu već rešeno i da ostaje samo da se razjasni pitanje datuma isporuke i količinske specifikacije.

I javni putevi mogu se koristiti kao piste

”Mislim da Ukrajina ima infrastrukturu, vazdušne baze i aerodrome koji joj omogućavaju da primi mali broj ovih lovaca. Piste su pogodne po dužini i širini, po čvrstoći betona i benzinskim pumpama”, rekao je vojni pilot, general Vladimir Popov.

“Problem leži u tehničkim pitanjima vezanim za infrastrukturu, kao što je sistem kablova za električnu energiju, koji je neophodan lovcima. Za zapadnu tehnologiju je veoma važno snadbevanje električnom energijom, gorivom i plinovima, uključujući azot, kiseonik i, u nekim slučajevima, vodonik”, dodaje.

„Ne mislim da je Ukrajina spremna da primi desetine ovih aviona. U uslovima stalnog bombardovanja i periodičnih napada kojima je izložena, ne može biti spremna. Rusija bombarduje aerodrome u proseku jednom ili dva puta mesečno, a poslednjih meseci izvodi intenzivne napade, čak i noću“, rekao je on.

Popov objašnjava da su mete ruskih napada pre svega piste, skladišta goriva i maziva, lokacije za skladištenje, remont i distribuciju avionskih i raketnih sistema, bombi i naoružanja.

Prema njegovim rečima, Amerikanci moraju da isporuče raznu opremu u Ukrajinu, da naprave adaptere, transformatore i druge tehničke uređaje.

Jurij Knutov, stručnjak i vojni istoričar, ne vidi problem u pripremi infrastrukture za prijem i servisiranje lovaca F-16, koji su sposobni da poleću i sleću na delove autoputeva.

„Ne sumnjam da ovi avioni mogu da budu raspoređeni na postojećim aerodromima. Čak se i javni putevi mogu koristiti kao piste, a naseljena mesta kao baze i lokacije za održavanje. Ova strategija je nekada korišćena u Egiptu i pokazala se efikasnom“, rekao je on.

Alternativni aerodromi u Poljskoj, Rumuniji ili Slovačkoj

Rezčikov je napomenuo da su lovci F-16 u više navrata korišćeni u zajedničkim vežbama u Ukrajini, patrolirajući nebom tokom Evropskog prvenstva u fudbalu 2012. i sletanjem na lokalne aerodrome.

Prema rečima Knutova, Ukrajina može da rasporedi dva ili tri lovca na jednom aerodromu, pa će ih biti teško otkriti i uništiti u njihovim bazama.

„Glavni problem je regrutovanje odgovarajućeg broja tehničara i mehaničara za servisiranje ovih aviona“, rekao je Knutov i dodao da Ukrajini nedostaju visokokvalifikovani stručnjaci koji bi trebalo da pripreme lovce F-16 za let.

Za zaštitu zapadnih lovaca od mogućih ruskih napada mogu se koristiti „kaponirisi” (skloništa za avione), kao i masivna armirano-betonska skloništa koja su u zemlji još od sovjetskih vremena.

Knutov isključuje mogućnost da Ukrajina sakrije američke lovce u „kaponijere“, koji zapravo otkrivaju lokaciju letelice.

„Danas krstareće rakete i drugo oružje za uništavanje prodiru u svaki ‘kaponir’. Ali ako je lokacija prerušena u skladište ili radionicu, onda će je biti mnogo teže otkriti“.

Popov ocenjuje da postoji mogućnost da američki lovci isporučeni Kijevu budu prebačeni na aerodrome u Poljskoj, Rumuniji ili Slovačkoj.

„Ovi avioni su u fazi preletanja lakih meta sa punim rezervoarima goriva i visećim projektilima ili bombama. U slučaju pretnje, lovci će morati da odbace ove tenkove kako bi manevrirali i izbegli raketne napade ruskih protivvazdušnih sistema i borbenih aviona.

Jedan sat leta F-16 zahteva 16 sati održavanja

Prema rečima Popova, Ukrajina će prve lovce F-16 dobiti, u najboljem slučaju, do jeseni ili do kraja godine, a prvi lovci će verovatno biti raspoređeni na operativnim aerodromima u zemljama susedima Ukrajine, pre svega na istoku deo Poljske i Rumunije.

Autor navodi da će obuka tehničkog osoblja za upotrebu lovaca F-16 trajati mesecima ili godinama, u zavisnosti od nivoa obučenosti.

Istovremeno, jedan sat leta F-16 zahteva 16 sati održavanja.

Borci takođe zahtevaju popravku i pripremu celokupne aerodromske infrastrukture, bar na onim aerodromima na kojima će te letelice biti stacionirane.

Rezčikov ističe da je rad na uspostavljanju ove infrastrukture u Ukrajini najverovatnije već počeo ili će početi u bliskoj budućnosti.

Bez toga, F-16 neće napraviti razliku u sukobu.

Takođe, otkrivanje i uništavanje sve ove infrastrukture biće jedan od glavnih zadataka Oružanih snaga Rusije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari