Bezbednost kao izgovor za punjenje kase Puteva Srbije 1Foto: BETAPHOTO/ MILAN TIMOTIC

Dok Zoran Drobnjak, direktor Javnog preduzeća „Putevi Srbije“, smatra da je za vozače kamiona potrebno uvesti plaćanje putarine i na Ibarskoj magistrali, auto-prevoznici u Srbiji su nezadovoljni tom inicijativom jer se njom, kako kažu, ukida mogućnost izbora kojim će se pravcem putovati i uvodi monopol.

Drobnjak je ponovo izneo svoj stav da na Ibarskoj magistrali i drugim magistralnim putevima treba početi sa naplatom putarine sa ciljem da se teretna vozila privole da koriste auto-put.

Naime, direktor „Puteva Srbije“ ističe da veliki broj kamiona korišćenjem Ibarske magistrale izbegava plaćanje putarine i smanjuje bezbednost u saobraćaju.

Stoga bi, po njemu, trebalo uvesti naplatu putarine na putevima nižeg reda za teška teretna vozila čija težina prelazi 12 tona. Drobnjak navodi da bi se na taj način obezbedio novac za održavanje tih puteva koje najviše oštećuju upravo teška teretna vozila.

S druge strane, auto-prevoznici smatraju da je to samo izgovor i da na taj način Drobnjak u stvari želi da pribavi sredstva za potrebe „Puteva Srbije“ zbog slabe naplate putarine na auto putu.

Ljubinko Zlatić, predsednik poslovnog udruženja za međunarodni drumski transport putnika i robe „MDT sistem“, kaže da predlog direktora „Puteva Srbije“ Zorana Drobnjaka nije dobro rešenje i da bi izazvao dodatne troškove domaćim transportnim preduzećima.

– Mogu da razumem da se ova mera primeni na kamione iz inostranstva ali naplaćivati putarinu Ibarskom magistralom domaćim transportnim preduzećima na relacijama u okviru Srbije je potpuno besmisleno. Domaće transportne kompanije imaju pravo da izaberu alternativni pravac. Istina je da se u Nemačkoj plaća putarina na nekim alternativnim pravcima. Ali je Srbija siromašnija zemlja od Nemačke i očekivati da naše transportne firme mogu da plaćaju troškove kakvi postoje u Nemačkoj je nerealno. Transportna preduzeća u našoj zemlji su već pod mnogobrojnim nametima države. Između ostalog plaćamo i skup benzin zbog velikog zahvatanja države u njegovoj ceni. Naplata putarine na Ibarskoj magistrali bi bio dodatan i veliki namet koji je neprihvatljiv – izričit je naš sagovornik.

Bezbednost kao izgovor za punjenje kase Puteva Srbije 2

Prema njegovim rečima, ta, kako smatra, rđava ideja je zamisao Zorana Drobnjaka, direktora „Puteva Srbije“, a ne nadležnih u Ministarstvu saobraćaja te smatra da je oni neće usvojiti te da neće biti realizovana.

Neđo Mandić, predsednik poslovnog udruženja „Međunarodni transport“, takođe se kategorično protivi predlogu direktora „Puteva Srbije“ o uvođenju plaćanja putarine i na Ibarskoj magistrali.

– To je navodno dobra ideja samo iz njegovog ugla. Ako se objektivno sagledaju stvari, onda je sasvim izvesno da ta ideja nije nikako dobra i da uskraćuje zakonsko pravo građana da se kreću putem koji sami odaberu. Zoran Drobnjak nema pravo da uvodi monopol a sa težnjom da naplaćuje putarinu na alternativnim putevima on to iskazuje. U redu je da postoji deonica, odnosno auto-put na kome se naplaćuje putarina. Ali isto tako mora da postoji i alternativni put na kome to nije slučaj. Jednostavno vozači imaju pravo da sami izaberu kuda će se kretati dok putuju i niko nema pravo da ih uslovljava obaveznom naplatom na svim deonicama – navodi Mandić.

S njegovim mišljenjem slaže se i Dragan Stojanović, vlasnik transportne firme Eurošped.

– Drobnjakov predlog je nelogičan jer ako bi bio usvojen on bi ograničavao građanima u Srbiji da biraju kojim pravcima će putovati. Bilo bi potpuno nelogično da se prevoznicima koji saobraćaju unutar granica Srbije i na kraćim relacijama onemogućava korišćenje alternativnih puteva na kojima se putarina ne naplaćuje. Svugde u svetu alternativni putevi i postoje upravo zbog toga pa za to treba da služe i u Srbiji. Mađarska dozvoljava da vozači kamiona biraju kojim će putem ići i da izbegavaju auto-put na taj način. Međutim na granici im se naplaćuje vinjeta a kamerama se pomno prati da to vozilo mora da ide onom maršrutom za koju se odlučilo. Ako pokuša da skrene sa nje kako bi smanjilo kilometražu ili troškove, onda joj se naplaćuje kazna. Takav sistem za naplatu tranzitnog drumskog transporta bi imao smisla, ali ovo što predlaže Drobnjak nikako – zaključuje naš sagovornik.

Komentari

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

13 reagovanja na “Bezbednost kao izgovor za punjenje kase Puteva Srbije”

  1. Kriza je ogolila rizik istovremenog velikog ulaganja u infrastrukturu. Prosle godine je trebalo podici BDP, pa se gradilo sve i svasta, pri cemu je najveci „biser“ Turski tok koji je rastu BDP doneo neverovatnih 700 miliona evra. Za skupe auto-puteve smo se veoma mnogo zaduzili, pa postoji obaveza njihovog odrzavanja, ali i serviiranja kredita. Naplata putarina je izgleda veoma losa, a losa je i perspektiva, pa se gnev usmerava na vlasnike kamiona. Za politicare na vlasti to nije prepreka da obecavaju nove puteve i pruge, kao da necemo morati vracati kredite. Veoma neozbiljno i neodgovorno!

    • „Veoma neozbiljno i neodgovorno!“
      A šta drugo očekivati od klike na vlasti.

    • Neka neko obavesti novinara da „teska teretna vozila“ (sta god to bilo) ne koriste benzin vec euro dizel. Sramota je da se tako ofira covek, mozda da se vi iz Danasa ipak drzite politickih tema. Tu bolje plivate.

  2. Uvedite vinjete, i naravno da će prevoznici birati put koji je bolji za sve. Očigledno se mora naći lako radno mesto botovima u naplatnih. Kućicama. Oni su nesposobni da budu inženjeri ili tehničari niskogradnje, a taj kadar nam nedostaje.

    • Samo im dajete ideje, sad će Mega Bleja da otvori tehnički smer i “školuje“ inženjere i programere…

  3. Rešenje je u težinskom ograničenju za vozila ili uvođenje vinjeta , ali bi tad trebalo ukinuti doprinose za puteve prilikom registracije .

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.