Da li će Fijat proizvoditi električni automobil u Srbiji kao zamenu za 500l? 1Foto: EPA-EFE/ALESSANDRO DI MARCO

Povodom informacije koja se pojavila ovih dana da je najavljena proizvodnja „fijat pande“ – električnog modela u kragujevačkim pogonima ovog proizvođača, Zoran Miljković, predsednik Samostalnog sindikata kompanije Fijat plastik, kaže da tu informaciju nije čuo iz prve ruke, nego od svojih kolega sindikalaca koji su pre mesec i po dana bili na sastanku kod premijerke Ane Brnabić.

– Koliko sam ja čuo ona je tada izjavila da Fijat sigurno ostaje u Kragujevcu i Srbiji i da bi u našim pogonima trebalo da počne proizvodnja električnog modela, a da će detaljnije informacije o svemu tome biti obelodanjene krajem aprila – kaže Miljković za Danas.

Po njemu poslovodstvo kompanije, za sada tu informaciju još uvek krije, ali on kaže da su tu informaciju sindikalci i zaposleni u Fijatu načuli iz više izvora. Svaki od tih nezvaničnih izvora pominjao je baš električni model „fijata pande“ koji bi po Miljkoviću mogao da se pravi u Kragujevcu sa „fijatom 500L“ čija proizvodnja, kako on smatra „neće još dugo potrajati”.

„To je sve što sam ja saznao, kao i da je premijerka Brnabić eksplicitno izjavila „da se radnici ne brinu” jer će „Fijat” sigurno ostati u Kragujevcu“, prenosi on, ponovo ističući da za sada ne postoji nikakva zvanična informacija.

Da nikakve zvanične potvrde, za sada, ove informacije nije bilo kaže i Saša Đorđević, predsednik Sindikalne organizacije Fijat automobili Srbije.

– Te neke priče koje su u etru i medijima čuo sam i ja, ali u ovom momentu zaista o tome ne mogu da dam nikakvu podrobniju informaciju, jer o tome nemam zvaničan stav kompanije. Ali se nadam da ćemo u narednih mesec-dva o tome imati neku približniju informaciju – kaže Đorđević, koji potvrđuje da je i on „nezvanično čuo da se radi o električnoj verziji ’fijat pande’”.

To je po njemu sasvim logično, jer u eri elektro automobila kretati da se radi nešto što je na benzin i dizel potpuno je nezamislivo. Đorđević podseća da je, barem pre početka rusko-ukrajinske krize, u Nemačkoj bilo odlučeno da se do 2025. godine ukine proizvodnja dizel automobila.

Još pre dve godine rukovodstvo Fijata je najavilo elektrifikaciju „pande“, a u intervjuima specijalizovanim automobilskim časopisima najavljena je proizvodnja SUV pande kao zamene fijata 500L koji se proizvodi u Kragujevcu.

Olivije Fransoa, generalni direktor Fijata, rekao je u intervjuu za britanski Autoekspres prošlog meseca da je ideja da ponude potpuno električni automobil po ceni automobila sa motorom na unutrašnje sagorevanje.

„Ako to uradimo, to je potpuno dosledno pandinoj misiji. Ako ne uspemo, onda će nam biti potreban i motor, možda hibridni i potpuno električni“, ocenio je Fransoa.

Takođe, pre nekoliko dana stigla je vest koju su objavili sindikati Fijata, od odnosno Stelantisa, nakon što se Fijat Krajsler (PSA) udružio sa Pežo Sitroenom (PSA) da je proizvodnja Fijata pande u Pomiljanu u Južnoj Italiji produžena do 2026. godine. Oni su takođe objavili i da su na sastanku sa rukovodstvom dobili uveravanje da će Fijat graditi svoju treću fabriku baterija u Italiji, nakon planova da izgrade po jednu u Francuskoj i Nemačkoj.

I Aleksandar Vučić, predsednik Srbije je pre nekoliko dana na jednom predizbornom skupu najavio velike investicije u autoindustriju.

„To su takva imena svetske automobilske industrije da me strah i da pomislim. Ako to bude, mislim da smo sve svoje probleme za budućnost rešili“, rekao je Vučić.

Ivan Nikolić, saradnik Ekonomskog instituta, ipak je oprezan kod ovakvih najava.

„Sve što je izjavljivano prethodnih dana ipak bih prihvatio sa rezervom, iako je logično da Fijat proizvodi novi model ovde gde ima instalisane kapacitete i modernu fabriku i gde ima pogodnosti. To je sve logično i dobre su najave, ali autoindsutrija je u problemu, a posebno evropska autoindustrija. Prelazak na električne automobile je neminovnost osim ukoliko kriza ne poremeti planove autokompanija. Ali proizvođači imaju probleme sa nabavkama delova, malo, malo pa nešto ne može da se nabavi, kao što su na primer mikročipovi.

Ipak, mi smo mala karika u tome, mada poslednjih godina dobijamo na značaju u lancu proizvodnje automobila“, ističe Nikolić.

Prema njegovim rečima, bolje sačekati još malo sa ovakvim najavama, posebno kada stižu od Fijata, koji je do sada zaostajao za konkurencijom u investicijama.

Mnogi povezuju eventualnu proizvodnju električnih automobila sa rudom litijuma koja bi mogla da se kopa u Srbiji, a koji je osnovni element baterija.

Nikolić pak smatra da to nema mnogo veze, jer je eventualna proizvodnja litijuma srednjeročni projekat, dok bi proizvodnja automobila trebalo da počne znatno ranije, možda već i sledeće godine, s obzirom da Fijat odavno nije osvežavao ponudu modela.

„Ono što nam možda ide u korist je konflikt u Ukrajini i zatezanje veza sa Kinom. Tu na scenu stupa tzv. nearshoring, odnosno vraćanje proizvodnje bliže centrali, odnosno Evropi. Moguće je da to presuđuje u ovom trenutku“, ocenjuje Nikolić.

Fijat je došao u Srbiju 2009. godine kada je osnovana zajednička kompanija italijanskog autoproizvođača i Republike Srbije. Već 2012. godine započeta je proizvodnja i izvoz fijata 500L. U 2012. godini prihod od izvoza bio je 400 miliona dolara, da bi 2013. godine dostigao rekordnih 1,9 milijardi dolara. Od tada je proizvodnja krenula nizbrdo, na 1,8 milijardi dolara 2014. da bi se prošle godine skoro vratila na nivo iz 2012 – izvozni prihodi su iznosili 426 miliona dolara.

Prošle godine Fijat je imao 70 radnih dana, deset više nego prethodne, 2020. godine.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari