NBS za Danas: Račun Sindikata radnika EPS-a biće odblokiran nakon sudske presude 1Narodna banka Srbije Foto: Bojan Cvejić

Imajući u vidu da se vodi spor pred sudom radi utvrđivanja koje lice je zaista zakonski zastupnik sindikata, nakon što sud donese pravosnažnu presudu a zatim je sindikat dostavi banci, biće omogućeno i izvršavanje transakcija preko računa sindikata, navodi se u odgovoru Narodne banke Srbije na pitanje Danasa.

Naime, od NBS smo tražili informaciju o tome da li je Banka Poštanska štedionica imala pravo da u januaru blokira račun Sindikata radnika Elektroprivrede Srbije bez odluke suda ili nekog drugog nadležnog organa.

Nadležni u NBS navode da u skladu sa Zakonom o Narodnoj banc ona obavlja funkcije u koje spada i kontrola zakonitosti poslovanja banaka koja se vrši u posebnom postupku (kontroli), prilikom koje se utvrđuje da li banka posluje u skladu sa zakonom i propisima Narodne banke Srbije donetim na osnovu zakona, kao i u postupku po pritužbi korisnika finansijskih usluga u skladu sa Zakonom o zaštiti korisnika finansijskih usluga, ali Narodna banka Srbije ne utiče na poslovne odluke banaka u vezi sa poslovnim odnosom sa klijentima.

U skladu sa Zakonom o zaštiti korisnika, postupak pred Narodnom bankom Srbije može se voditi samo pre pokretanja sudskog postupka.

Zakonska obaveza banaka je da postupaju u skladu sa Zakonom o platnim uslugama i dužne su da ažurno, svakodnevno, vrše proveru kod APR-a o tome da li je došlo do statusne ili druge promene kod pravnog lica/preduzetnika i na osnovu te informacije, u slučaju da je došlo do bilo kakve promene registrovane u APR-u, u roku od tri radna dana izvrše potrebno usklađivanje u pogledu promena koje se registruju u APR-u.

Kako je ovde reč o sindikatu, te se informacije ne vode u APR-u, relevantna je odredba člana 72. stav 3. Zakona u skladu sa kojom su pravna lica i preduzetnici dužni da banku kod koje imaju otvoren tekući račun obaveste o statusnoj i drugoj promeni koja se registruje kod drugih organa i organizacija, kao i da preduzmu pravne radnje potrebne za usklađivanje podataka u vezi sa svojim tekućim računima sa ovom promenom u roku od tri dana od dana prijema rešenja o upisu te promene, kažu u Narodnoj banci Srbije.

Pored navedenog, u skladu sa Odlukom o bližim uslovima i načinu otvaranja, vođenja i gašenja tekućih računa sastavni deo dokumentacije koju preduzetnik i pravno lice podnose banci uz zahtev za otvaranje tekućeg računa je i karton deponovanih potpisa (u daljem tekstu: KDP), lica ovlašćenih za raspolaganje sredstvima s računa ili drugi dokument kojim se određenom licu daje ovlašćenje za raspolaganje sredstvima na tekućem računu – osim ako je ugovoren drugačiji način provere autentičnosti podnosioca platnog naloga, odnosno davanja saglasnosti za izvršenje platne transakcije.

Dakle, sastavni deo ugovorne dokumentacije po pravilu predstavlja i KDP, te ukoliko dođe do promene podataka na način da oni ne bi odgovarali podacima navedenim u ugovornoj dokumentaciji ili bi doveli do sumnje u pogledu ažurnosti tih podataka, banka bi imala osnov da prestane sa ispunjenjem svojih ugovornih obaveza, to jest sa izvršenjem platnih transakcija sa računa korisnika, odnosno da blokira zaduženja po računu do momenta usklađivanja podataka iz ugovora sa podacima koji su registrovani kod nadležnog organa.

U NBS ističu da kod sindikata poseban problem predstavlja činjenica da se u skladu sa Pravilnikom o upisu sindikata u registar, u registar sindikata koji vodi resorno Ministarstvo, ne upisuje lice ovlašćeno za zastupanje sindikata, zbog čega banke isto utvrđuju na osnovu akata sindikata – u skladu sa statutom ili drugim opštim aktom sindikata.

S tim u vezi kada sindikat banci dostavlja različita opšta akta sa oprečnim informacijama banka nije u mogućnosti da sa sigurnošću utvrdi koji od tih akata je merodavan da se utvrdi da li su ispoštovana pravila prilikom izbora ovlašćenog lica odnosno zastupnika sindikata, te je za rešavanje spornih situacija nadležan isključivo sud.

-Uzimajući u obzir prethodno navedeno, napomenuli bi smo da postupanje banaka u skladu sa pozitivnim propisima, štiti interese klijenata, koji takođe moraju biti svesni svoje odgovornosti u pogledu informisanja banke o statusnoj i drugoj promeni koja se registruje kod drugih organa i organizacija, i da predstavlja svojevrstan vid kontrole kojim se umanjuje rizik od nastupanja značajne materijalne štete koja bi bila posledica raspolaganja sredstvima sa računa korisnika, u konkretnom slučaju sindikata, od strane neovlašćenog lica – kažu u Narodnoj banci Srbije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari