Istorijski trenutak: NASA uspešno sprovela test planetarne odbrane, DART letelica se sudarila sa asteroidom (VIDEO) 1Foto: Printscreen/NASA/YouTube

DART svemirska letelica predviđena za test dvostrukog preusmeravanja asteroida, noćas se sudarila sa jednim od njih samo u svrhe probe.

Letelica je osmišljena tako da udari asteroid kao test otklanjanja opasnosti po planetu Zemlju.

Važno je naglasiti da ovaj DART-ov ciljni asteroid nije bio pretnja Zemlji, već samo test koji je NASA sprovela kako bi mogla pravovremeno da reaguje na neke potencijalne pretnje našoj planeti.

S obzirom da je test uspešan, ista tehnika bi se mogla koristiti za skretanje asteroida koji ugrožava Zemlju u budućnosti, ako on ikada bude otkriven.

Ovaj sistem asteroida je savršen poligon za testiranje da se vidi da li je namerno udaranje svemirske letelice u asteroid efikasan način da se promeni njegov kurs, ako u budućnosti bude otkriven asteroid koji ugrožava Zemlju.

Demonstracija skretanja asteroida u orbiti je ključni test koji su NASA i druge agencije želele da izvrše pre nego što se stvori bilo kakva stvarna potreba i opasnost po Zemlju.

DART misija je NASA-ina demonstracija kinetičke tehnologije udarca, koja utiče na asteroid da bi prilagodio njegovu brzinu i putanju.

DART je prva svemirska misija koja je demonstrirala skretanje asteroida kinetičkim udarcem.

Letelica je lansirana raketom „SpaceKs Falcon 9“ iz baze svemirskih snaga Vandenberg u Kaliforniji.

Lansiranje se desilo 23. novembra 2021. godine, a sudar sa asteroidom dogodio se noćas nešto nakon jedan sat ujutru po nešem vremenu.

NASA-in test dvostrukog preusmeravanja asteroida (DART) imao je jedan jedini instrument „Asteroid Camera“ koji služi za optičku navigaciju, poznat i kao DRACO kamera.

DRACO je služila kao oko svemirske letelice i vodila DART do konačnog odredišta: udara sa asteroidom Dimorfos.

Preko DRACO kamere koja šalje jednu sliku u sekundi na Zemlju, mogli ste uživo da gledate sudar sa asterodiom.

U satima pre udara, ekran je izgledao uglavnom crn, sa jednom tačkom svetlosti.

Ta tačka je binarni asteroidni sistem Didimos koji se sastoji od većeg asteroida po imenu Didimos i manjeg asteroida koji kruži oko njega pod nazivom Dimorfos.

Nakon udara, slika je postala crna – zbog gubitka signala.

Posle otprilike dva minuta, ovaj prenos se pretvorio u reprizu – prikazujući poslednje trenutke koji su doveli do udara.