Foto: FreeImages / Sanja Gjenero

Takav stav treba da bude još od samog jutra i ustajanja gde će deca zajedno sa odraslima učiti da spreme zdrav doručak. Na ovaj način će takođe shvatiti koliko je doručak kao obrok važan. Uživaće u pripremanju svoje užine. Biće im krajnje zabavno i interesantno da nose voće i kvalitetne sendviče u školu sa sobom.

Decu još od malih nogu treba vaspitavati i angažovati kada se pripremaju obroci. Zajednički odlazak u nabavke ili kupovinu je normalna stvar koju savesni roditelji treba da praktikuju često. Neka spisak namirnica bude kod dece i neka sve to bude jedna lepa igra iz koje će se u kasnijim godinama roditi svest o potrebi da se ona zdravo hrane.

Zajednički porodični obroci vikendom moraju biti neizostavna stvar. Pokušajte da imate što više kreativnosti i da obogatite i osmislite lepu trpezu. Možda neka prijatna muzika nije loša ideja za sveukupni  doživljaj. Naučite decu da se za stolom pridržavaju bontona. Edukacija o tome šta su zapravo proteini,masti i ugljeni hidrati može da počne. Koje povrće ima najviše C vitamina, takođe može biti jedna od tema kroz koju će se adolescenti i tinejdzeri približiti pravilnoj ishrani. Ovakav uloženi trud od strane odraslih će se višestruko vratiti kada deca odrastu, a korisne navike nastave da ih prate kroz život.

Adolescenti imaju običaj da odbijaju porodične modele ishrane. Poistovećuju se sa svojim idolima i gube poverenje u odrasle. Lagano počinju da žive svoj svet i da se sami informišu na razne načine o dijetama i raznim vrstama ishrane, o sportu i treningu. Na ovaj način će često eksperimentisati sa hranom tražeći brza rešenja koja mogu  biti opasna po zdravlje. Vrlo često je slučaj da njihov organizam trpi posledice nepravilne ishrane. Ekstremna i brza dijeta za decu u pubertetu može poremetiti njihov metabolizam. Nekada potpuno neobavešteni konzumiraju razne suplemente neproverenih zdravstvenih sastava. Sve ovo je dodatni razlog da roditelji budu na oprezu i prate šta se dešava sa njihovim detetom i budu spremni da na vreme reaguju i isprave ga ako greši.

Deci na praktičnim stvarima pokažite sta je dobro a šta loše. Neka deca vide tanjir prepun raznih boja kuvanog i barenog povrća. Objasnite im funkciju proteina i koje sve vitamine i minerale imaju u ribi i mesu. Neka nauče da dnevne obroke treba da podele na tri dela uz jednu ili dve užine. Večera treba da bude najmanje obilna.

Značaj doručka kao prvog obroka se mora približiti deci. Dete čiji je stomak prazan ne može da razmišlja kvalitetno i funkcionalno. Imaće slabu koncentraciju. A ako ide na jutarnji trening imaće vrlo malo energije i biće neraspoloženo. Sa preskakanjem doručka će teško postići zadovoljavajuće rezultate i u školi i na treningu. Zato bar pola sata pre odlaska u školu dete treba da kvalitetno doručkuje. Lagana šetnja do škole će pomoći detetu da mozak dobije više kiseonika i na ovaj način će još bolje funkcionisati. Večera bi po pravilu morala biti lakša od ručka jer ako bude suprotno previše će se opterertiti organi za varenje. Satnica obroka se mora ispoštovati i nije pametno da se oni preskaču. Naučite dete da konzumira obroke uvek u slično vreme.

Treninzi i fizička aktivnost

Vežbanje i trening bi morali biti sastavni deo svakodnevnice kod dece u razvoju i odrastanju. Ovaj senzitivni period u razvoju njihovog organizma mora biti ispraćen adekvatno od strane roditelja podsticanjem i davanjem primera . Tinejdzeri moraju da shvate koliko je bitno da budu fizički aktivni. Roditelji moraju izdvojiti odredjeno vreme i zajedno sa decom ići na sport. Ukoliko su previše zauzeti ili ne znaju kako da ih pravilno usmere mogu uvek naći ličnog trenera koji će osmisliti plan i program razvoja kroz periode i adekvatno uticati na sve antropometričke osobine kod dece. Na ovaj način će deca non stop imati kontrolu, imaće autoritet pred sobom kojeg će morati da slušaju i na kraju naučiće da imaju obavezu koja kao i škola ne bi trebalo da se preskače. 

Autor je profesor sporta i fizičkog vaspitanja