Hrvatski "Kraš" i srpsko novinarstvo 1Foto: Medija centar Beograd

Kad patriotizam pomrači um novinaru, profesija novinarstvo prestaje da bude obaveštavanje javnosti i postaje primitivna propaganda.

Verovatno ništa novo nisam rekao, ali sam se još jednom uverio u žilavost cicvarićevskog novinarstva kad sam u subotu ujutru na sajtu B92 pročitao vest čiji je naslov „U trku za vlasništvom ‘Kraša’ uključio se još jedan srpski biznismen“ i podnaslovom „Da li će ‘Kraš’ biti srpski, znaće se sledeće nedelje. Drama oko kupovine akcija raste iz dana u dan“. O tome da će „Kraš“ biti srpski beogradska crna štampa vrišti već danima, naravno, zaobilazeći činjenice i ulagujući se niskim (patriotskim) strastima.

Neimenovani „novinar“ portala B92 u maniru takvog novinarstva kaže da se na Zagrebačkoj berzi pojavio još jedan „igrač“ srpskog porekla i za tu činjenicu poziva se na pisanje hrvatskog „Poslovnog dnevnika“. Pored već poznatog Nebojše Šaranovića, koji kupuje akcije „Kraša“, B92 tvrdi da je novi „igrač“ Zoran Bogdanović, glavni izvršni direktor kompanije Koka-Kola HBC (Hellenic Bottling Company). U istoj vesti B92 može se pročitati da se Bogdanovićevo ime spominjalo proletos pri preuzimanju Bambija kad je Koka-Kola od fonda Mid Europa Partners kupila vodećeg konditora u Srbiji. „Novinar“ B92 zatim obaveštava čitaoce kako regionalni mediji izveštavaju da „Kraš“ nije jedina kompanija u kojoj je Bogdanović na listi top 10 akcionara i spominje Plavu lagunu, Iliriju, Turisthotel i Tankersku Plovidbu.

Da se radi o neverovatnoj budalaštini, sramnom prekrajanju vesti, manipulaciji poluistinama i neviđenom zanatskom fušeraju mogao je da se uveri svako ko je odmah zatim otvorio portal hrvatskog Poslovnog dnevnika iz koga je, navodno, „novinar“ B92 preuzeo vest.

Elem, Poslovni dnevnik zaista piše da se prošle nedelje pojavilo novo lice na Zagrebačkoj berzi među deset najvećih deoničara „Kraša“ – Zoran Bogdanović. Taj Zoran Bogdanović, tvrdi Poslovni dnevnik, nije glavni izvršni direktor Koka Kole nego Zoran Bogdanović, preduzetnik iz Zagreba. To su kolege iz Poslovnog dnevnika nepobitno utvrdile na osnovu OIB-a (osobni identifikacijski broj) koji zvanično stoji uz Bogdanovićevo ime na rang listi deset najvećih deoničara „Kraša“. Zagrepčanin Bogdanović je, inače, vlasnik firme ABC Turizam i firme za trgovinu i usluge BonTon.

Da mu je bila namera da profesionalno obavesti javnost, što mu profesija nalaže, „novinar“ B92 morao je da citira i ovaj deo vesti a ne da je prekraja i upumpava joj patriotski naboj. Ali, nije hteo. Namera mu je bila da se, falsifikujući originalnu vest, razmeće srbovanjem i spinovanjem da „Kraš“ samo što nije postao srpski.

I to nije kraj bruke.

Sledi montipajtonovski nastavak. U subotu nešto kasnije (14,26h) B92 pokušava da sakrije svoju sramotu i objavljuje vest da je Koka Kola „demantovala pisanje hrvatskih i domaćih portala koji su povezali ime glavnog izvršnog direktora kompanije Koka-Kola HBC sa osobom koja je kupila deonice ‘Kraša'“.

Hrvatskih portala?

Portal na koji se u prvoj (prepodnevnoj) vesti pozivao B92 je Poslovni dnevnik. Taj hrvatski portal objavio je punu i istinitu informaciju o tome da je Zoran Bogdanović preduzetnik iz Zagreba. Dakle, Koka Kola nije imala nikakav razlog da demantuje tu vest. Ali je zato B92, pozivajući se na hrvatski portal, svesno i namerno objavio netačnu (lažnu) informaciju. Znači, Koka Kola je demantovala samo B92 (koji je posle tog demantija povukao svoju lažnu vest).

„Novinaru“ s portala B92 trebalo je pokriće, u stilu „evo nismo samo mi slagali, to su uradili i hrvatski portali koje smo citirali“.

Ima jedna poslovica koja kaže „u laži su kratke noge“ i ima jedan vic kad slon i miš trče preko mosta a miš kaže: „Al’ trupćemo“.

Autor je novinar

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari