Ko se danas javlja na fiksni? 1

Slušajući i čitajući istraživanja javnog mnjenja o rejtinzima predsedničkih kandidata rađena telefonskim anketama, korisnici društvenih mreža, ali i građani uopšte, sa pravom se pitaju ovih dana – ko se uopšte javlja na fiksni telefon.

Imajući u vidu današnji način života i fazu u kojem su uznapredovale mobilne tehnologije, fiksni telefon koristi sve manji broj građana Srbije. Ljudi ili nisu po ceo dan zbog posla kod kuće, kada i jesu, većina nema volje da odgovara na pitanja anketara telefonom, ili su većinom prešli na upotrebu mobilnih telefona zbog kojih su jednostavno uklonili svoje fiksne uređaje iz domova. Tako da, oni koji jesu kod kuće tokom dana i koji koriste fiksni, na primer penzioneri, svakako ne mogu predstavljati reprezentativni uzorak za istraživanja.

Takođe, postavlja se i pitanje koliko su iskreni oni i koji se javljaju na ankete, imajući u vidu atmosferu straha koja vlada u društvu. Pošto anketari zivkaju po telefonskom imeniku, odnosno imaju adrese i imena vlasnika brojeva telefona, nije isključeno da neki zbog te činjenice i strahuju da kažu ono što zaista misle. Ipak, sve to neko tamo evidentira i pravi bazu.

Sličan je slučaj i sa društvenim mrežama. Prvo što je i na internetu ograničen broj ljudi koji je aktivan na socijalnim mrežama, uprkos masovnosti kojom se može pohvaliti Fejsbuk na primer. Većina najpopularniju mrežu koristi samo za komunikaciju sa ljudima koje ne viđa često, neki igraju samo igrice, a mladi mahom za dopisivanje i upoznavanje. Oni koji komentarišu stanje u društvu, politiku ili vesti, svakako su u mnogo manjem broju. Broj onih koji „lajkuju“ stranice političkih stranaka i predsedničkih kandidata zato ne može predstavljati nikakvo merilo. Jer, ako bismo sudili po Fejsbuku i Instagramu, onda bi se ispostavilo da SRS i Vojislav Šešelj imaju najveću podršku u narodu, što se na prošlogodišnjim izborima nije pokazalo kao realno.

S druge strane, među onima koji su „politički i društveno aktivni“ u komentarisanju na Fejsbuku i Tviteru, ali i po medijskim sajtovima, ima dosta partijskih vojnika koji to rade po zadatku stranke. Takozvani botovi. I njih imaju mnoge stranke. U zavisnosti od infrastrukture i organizacije, nečiji su brojniji i aktivniji, dok su drugi manje primetni. Svi su uglavnom „providni“ i lako se prepoznaju – po bajkovitim pohvalama svog kandidata i napadanjem protivkandidata, kao što su aktivisti SNS, ili, na primer, po besmislenim optužbama na račun Danasa da je „amputirao“ njihovog kandidata iznoseći javno dostupne podatke o tome koliko koji kandidat ima „lajkova“ na Fejsbuku, što poslednjih dana rade „simpatizeri“ Dosta je bilo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari