O udžbenicima, našim i "stranim" 1

Poslednjih meseci u javnosti je otvoreno pitanje udžbenika, ali ne njihov KVALITET već dostupnost.

Kada kažem dostupnost, onda mislim pre svega na cenu udžbenika i udžbeničkih kompleta. Ali, otvoreno je još jedno pitanje – pitanje ko su oni koji određuju šta će se naći u udžbeniku, posebno udžbeniku za nacionalnu grupu predmeta. Otuda se u javnosti (ili kod jednog dela javnosti) formiralo mišljenje da nam STRANCI (čitaj Nemci) kroje sadržaje u udžbeniku.

Kao neko ko je radio u nastavi, a potom u državnoj služi smatram svojom moralnom obavezom da odgovorim na neka pitanja.

Besplatno obrazovanje?

Prema članu 71 stav 2 Ustava Republike Srbije osnovno obrazovanje je obavezno i besplatno, a srednje obrazovanje je besplatno. Ovo nije nova odredba, ona decenijama postoji i niko nikada nije pozivao roditelje da imaju pravo na besplatne udžbenike. Kada sam bila učenik osnovne i srednje škole (pre više decenija), moji roditelji su plaćali udžbenike. Država nije obezbeđivala besplatne udžbenike, a kupovina udžbenika je uvek predstavljala izdatak za roditelje. Dakle ništa novo. A bilo bi dobro kada bi država obezbedila sredstva da svi učenici dobijaju udžbenike, kao što to rade neke države.

Besplatni udžbenici Fondacije Kavčić su samo oni udžbenici koje navedena fondacija deli učenicima. PDF formate koji su postavljeni na stranici https://www.besplatnabiblioteka.com/ mogu da koriste oni učenici koji imaju odgovarajuće uređaje i naravno dobru internet konekciju. Dakle ovde se otvara pitanje njihove DOSTUPNOSTI. I još nešto, ukoliko se neko opredeli za umnožavanje postavljenih PDF formata, onda oni nisu više besplatni.

I još jedno pitanje koje se odnosi na besplatno obrazovanje. Zašto samo udžbenici za osnovnu školu? Da li je to vid diskriminacije prema učenicima srednjeg obrazovanja i vaspitanja?

Strani izdavači?

Zakon o udžbenicima (2018) u članu 14 stav 1 navodi: „Izdavanje udžbenika, priručnika, dodatnog nastavnog sredstva, didaktičkog sredstva i didaktičko-igrovnog sredstva može da obavlja javno preduzeće (u daljem tekstu: javni izdavač), preduzetnik ili drugo pravno lice koje je registrovano za izdavačku delatnost.“

Dakle pripremom i izdavanjem udžbenika može da se bavi javni izdavač (Zavod za udžbenike), preduzetnik i drugo pravno lice registrovano kod APR-a za izdavačku delatnost (Klett, Kreativni centar, Nova škola, Eduka, Gerundijum, BIGZ i dr.).

Dakle u Republici Srbiji pripremom i izdavanjem udžbenika i udžbeničkih kompleta bave se izdavačke kuće registrovane u Agenciji za privredne registre (APR). Nema stranih izdavača udžbenika.

Ko su autori udžbenika i udžbeničkih kompleta?

Univerzitetski profesori i nastavnici osnovnih i srednjih škola iz Republike Srbije. Udžbenike, udžbeničke komplete i druga nastavna sredstva pišu stručnjaci za određenu oblast, stručnjaci iz Republike Srbije (građani Republike Srbije) koje angažuju izdavačke kuće registrovane u Srbiji.

Na osnovu čega se pišu udžbenici?

Na osnovu planova i programa nastave i učenja koje priprema Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja – Centar za razvoj programa i udžbenika (za opšteobrazovne nastavne predmete u osnovnom i srednjem obrazovanju i vaspitanju) i Centar za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih (za stručne predmete u srednjem stručnom obrazovanju i vaspitanju). Pored stručnjaka iz navedenih centara na pripremi planova i programa nastave i učenja učestvuju univerzitetski profesori, stručnjaci iz različitih instituta i nastavnici osnovnih i srednjih škola. U pripremi planova i programa nastave i učenja učestvuju nastavnici koji neposredno ostvaruju proces nastave i učenja.

Ko odobrava rukopise udžbenika, udžbeničkih kompleta i drugih nastavnih sredstava?

Ministar odgovoran za obrazovanje na osnovu stručne ocene komisije Zavoda za unapređivanje obrazovanja i obrazovanja, mišljenja Nacionalnog prosvetnog saveta (za opšteobrazovne predmete) i Savet za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih (stručni predmeti). Pri donošenju stručne ocene komisija se rukovodi standardima kvaliteta udžbenika.

Iz svega do sada navedenog, u procesu pripreme rukopisa udžbenika i udžbeničkih kompleta, i odobravanja učestvuju autori iz Republike Srbije i ustanove i tela obrazovana od strane Republike Srbije (Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja je deo Vlade RS; Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja je osnovan Odlukom Vlade RS 2004. godine; Nacionalni prosvetni savet i Savet za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih je formiran u skladu sa Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja a Vlada RS imenuje članove navedenih saveta).

Ako država učestvuje u pripremi plana i programa nastave i učenja kao osnove za izradu udžbenika i udžbeničkih kompleta, zašto je potreban samo jedan udžbenik za nacionalnu grupu nastavnih predmeta?

Ovo je još jedno otvoreno pitanje. Svaki nastavnik realizuje proces nastave i učenja u skladu sa propisanim planom i programom, ali način realizacije se razlikuje u odnosu na: sastav učenika u odeljenju, njihova interesovanja i predznanja. Nastavnik, kao stručnjak za svoj posao, ima autonomiju da propisani program realizuje na način koji će najefikasnije doprineti ostvarivanju propisanih ishoda, razvijanju kompetencija i dostizanju standarda postignuća učenika. Postojanje jednog udžbenika neće promeniti dosadašnju nastavnu praksu. Udžbenik je nastavno sredstvo namenjeno učenicima a nastavnik svoj rad planira u skladu sa planom i programom nastave i učenja polazeći od učenika i njihovih predznanja i interesovanja.

I za kraj važno je napomenuti da je liberalizacija tržišta udžbenika DOPRINELA podizanju kvaliteta udžbenika, udžbeničkih kompleta i drugin nastavnih materijala. Nisam sigurna da će postojanje jednog udžbenika za nacionalnu grupu nastavnih predmeta doprineti podizanju kvaliteta procesa nastave i učenja i boljim postignućima učenika.

Autorka jer nastavnica istorije

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari