Šta nam govori zabrana snimanja filma "Mezimica"? 1Foto: Pixabay/ geralt

Cenzorski um je čudo – on vidi „antisrpske tendencije“ čak i tamo gde nema nacije kao takve. Šta nam govori zabrana snimanja filma „Mezimica“ sedam dana pre snimanja?

Retkost je da neki film zavredi svoje parče kontraverze pre nego što počne snimanje. Još je ređe da zbog toga snimanje filma bude otkazano.

Ipak, upravo to se dogodilo „Mezimici“ reditelja Nemanje Ćipranića, a po scenariju Dimitrija Vojnova. Sedam dana pre prve klape, kada je čitava ekipa bila spremni za početak, producent Svetozar Cvetković je sporazumno raskinuo ugovor s Filmskim centrom Srbije. Raskid ugovora inicirao je novi Upravni odbor FCS na čelu s Jelenom Trivan na osnovu odluke donete na sednici 20. septembra.

Neobičan i nagao preokret, s obzirom da je ta institucija odobrila projekat za „Mezimicu“ u maju prošle godine, najavljujući ga kao ostvarenje koje bi našoj zemlji moglo da donese nagrade na evropskim filmskim festivalima.

Anesteziranoj, skandalima zasićenoj javnosti je bez sumnje primamljivo da čitav slučaj otpiše kao puku svađu filmadžijskih kružoka oko novca. Posredi je, ipak, nešto potpuno drugo. „Večernje novosti“ prenele su da je iz FCS poručeno da je „novi Upravni odbor, nakon zabrinutosti javnosti vezano za snimanje filma ‘Teret’, koji je odobrio bivši Upravni odbor, odlučio da razmotri projekte koji su dobili podršku države, kako novac Srbije ne bi odlazio na projekte koji ruže njen ugled u svetu“.

Film u nastanku je, ukratko, proglašen za antisrpski. Neobično, s obzirom da je scenario pisao Dimitrije Vojnov, a da je jednu od glavnih uloga trebalo da glumi Miloš Biković. Ni jednog ni drugog baš ne biste mogli da stavite na spisak drugosrbijanaca. Kakav je to onda film? Piša li se po državnoj zastavi? Priznaje li se Kosovo? Čerupa li neko dvoglavog orla? Pa, ne baš.

Reč je o krimiću koji se vrti oko trgovine ljudima i organima: kriminalci otimaju žene iz istočne Evrope, siluju ih, drogiraju i lome im volju, a onda ih drugi krimosi preprodaju kao poslušno belo roblje ili njihove organe prodaju ilegalnim klinikama za bogataše na Zapadu. Takvih filmova ima bezbroj, od onih visoke produkcije poput „96 sati“ („Taken“) s Lijamom Nisonom (znate ono kad otmičarima u slušalicu kaže da će ih pobiti, pa se svi naježimo jer je tako šarmantno ljut), pa do niza manje ili više uspešnih istočnoevropskih ostvarenja.

Gde je onda zapelo? Zašto Rumuni mogu da snime film u kojem domaći kriminalci kidnapuju i prodaju žene u seksualno ropstvo ili trguju njihovim organima, a srpskim upravljačima filmskim fondom je takav poduhvat preosetljiva tema?

Najpre, uznemirenje javnosti je pomalo neobična konstrukcija ako se ima u vidu da o sadržaju filma „Mezimica“ nije imalo odakle da se sazna, pa se o njemu nije javno ni govorilo. Jedina reakcija bio je protest nekolicine članica Udruženja porodica kidnapovanih i ubijenih na Kosovu i Metohiji, koje su se u petak (dan nakon sednice UO FCS, na kojoj je odlučeno da se javnost ne uznemirava ovim filmom) okupile ispred prostorija Filmskog centra Srbije.

Snežana Marković Zdravković, zastupnica udruženja, izjavila je tada za „Večernje novosti“ da je „iz nekih medija saznala da je to priča u kojoj je istina potpuno falsifikovana“, i da je reč o filmu u kojem „Srbi u Žutoj kući Albancima vade organe i preprodaju ih“. Medijima iz kojih se informisala zastupnica udruženja  teško ući u trag, ali scenariju za film nije: scenarista Dimitrije Vojnov ga je sada u celosti objavio na Tviteru, i dostupan je svakome ko želi da ga pročita.

Evo malo spojlera: u tekstu Žuta kuća ne postoji. Postoji hladnjača, ali ne kao sredstvo za prikrivanje ratnog zločina nad albanskim civilima ’99 nego kao skladište silovanih žena prisiljenih na seksualno ropstvo. Sadržaj je upravo onakav kakvim su ga, svako svojim rečima za različite medije, opisali ljudi koji su bili uključeni u stvaranje filma: Vojnov i nesuđeni glavni glumac Nikola Kojo.


Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

10 reagovanja na “Šta nam govori zabrana snimanja filma „Mezimica“?”

    • Nisam Vuciceva Srbija, ali pozdravljam zabranu. Dosta je bilo sirenja medijske antisrpske histerije i demonizacije. Glumcima je to jedini izvor zarade ovde?

  1. Ne znam nista o pozadini ali ono sto je frontalno anfas, i na tviteru, pa oni nisu normalni. Pa oni su spremni da Bikovic izgubi radnu dozvolu u Rusiji samo da bi snimili Kojo-Bond koji upropascava spasavanje srca Rusije… Rekao bih, da ne znam nista o domacoj kinematografiji. Ovako, prosto matematicko-filmski, posle dominiranja srpskom scenaristikom sa ucinkom koji je gori cak nego ucinak svih srpskih vlada na polju otvaranja iju poglavlja kombinovano (koliko posto % je otvoreno?) sa silom fulanja, sa jednom zamalo uspesnom teen komedijom i redaljkom negledljivosti ispod nivoa amaterizma, kvantitativno dominatno-kvalitativno sublimira objektivno kroz nebrusenu ociglednost narativnih, idejnih, estetskih a u 3pm i montaznih propusta koji svedoce o nesposobnosti da se makar jedan film zaokruzi kao zanrovski uspesan a samo je to bio cilj jos od prvog susretanja sa fdu… Ne znam. Da sam ja FCS + centar za prevenciju suicida ega, ja bih dao Gospodinu Vojnovu da snimi neki film. Ali kao reditelj. Nikako po sopstvenom scenariju. Da se iskompenzira u fulu. Samo da vise ne degradira scenaristiku. Ne bih mu dao rimejk Krvave bajke jer nisam siguran, ipak bi to bio debi ali npr. Jesen u mrtvaji, od Arsena ali Diklica, remake. Posle ako to ispadne bolje od originala-Original falsifikata parking karte na Dorcolu. Na tom prodzektu, da sam FCS, licno bih se starao da u filmu igraju i Tom Hardi i Bikovic i neki od Mihalkova i Dzosh i Havier i da se pobiju oko parkinga a da onda dodje neki Rom i pokaze im gde ima mesta za parking na nedzentrifikovanom Makishu, ima parking ima reciklaza i Kustu bi podsetilo na stare dane filmskog samoupravljanja. Znam da je mezimce ali nekad i za njegovo sopstveno dobro…

    • Ovaj komentar kao da je napisala Vesna Vukelić Vendi, nabacano i nepovezano, uz prekomerno korišćenje izraza iz Vujaklijinog rečnika stranih reči i izraza, jer Bože moj kad se koristiš stranim izrazima deluješ učenije i primitivnu Srbiju ostavljaš na distanci, primitivna Srbija ne rukuje Vujaklijom, rukuje teškom mašinerijom, kombajnima, traktorima…

      • Nisam citao VVV ali ako lici tim bolje i po mene i po VVV. Tema inspirise stil pisanja. Da uprostim (simplifikujem – za vozace kombajna, mada prostkluk (primitivizam) ne odredjuje necije sredstvo rada) od kada postoji FCS odbijeno je mnogo filmskih projekata dok je sa gotovo nikakvim uspehom realizovano nekoliko projekata gde se kao scenarista potpisuje pomenuti DV. Sta cini razliku koja iritira? To sto kada se ,skine’ jedan projekat DV-a to je onda uzasavajuci politicki skandal, paradigma cenzure, dogadja bez presedana. Znam da ni DV-u nije lako. Od tridesetak realizovanih sto filmova sto serija za koje je pisao scenario mnogi su pretrpeli zahteve i zahvate produkcije, reditelja, vise sile ali sa druge strane u tom briljantnom nizu bilo je i vrhunskih scenaristickih ostvarenja gde integritet pisca srecom nije bio narusen kao u Malom Budu ili Ederlezi rising. Mozda i u Montevideo vidimo se? Znam da je malo ali pred DV je tek buducnost. Eto, dok nije napunio godina koliko DV ima sada, Gordan Mihic je napisao gotovo isto toliko realizovanih scenarija kao i DV a posle duplo vise. Istina Gordan je u ranoj fazi napisao Budjenje pacova (srebrni iz Berlina) Kad budem mrtavi i beo (vecito zlato) ali moguce da je kod DV obrnuto i da ce tek dati najbolje od svog dara da ne kazem talenta. Ako je DV pak kolateralno gurnut u disidenstvo jer Koju nisu dali da bas sada ostvari svoju pedesetu filmsku ulogu to je onda tuzno ali prolazno. Prolazno jer Bjela uvek nesto snimi pa ce ih se vec i setiti Mozda se seti i drug Raja. Srki. Mozda se sete i Cvije.

        • Ako je film skinut jer je antisrpski onda zaista nisam merodavan. Nisam vican tim kategorizacijama. Ja sam mislio da je cak i Agencija za SiS antisrpsko stvaralastvo. Bio sam toliko nestrucan da sam mislio i da je 85% epizoda Selo gori antisrpsko stvaralastvo. Mislio, gresio ali nisam izgovorio i kategorizovao. DV je tu mnogo istaknutiji strucnjak.

    • Kada napišeš komentar, ti pre nego što klikneš na „pošalji“, pročitaj još jednom šta si napisao, pa ako ti ni onda baš nije jasno, pročitaj još deset puta ako treba, inače će ispasti kao najobičnije lupetanje, kao što je to sada bilo.

      • Evo ja sam procitala i razumela sam.. kad ne razumes, dve su opcije izgleda – jedna da prizoves Vendi i Vujakliju sa prezirom, ne znam tacno da li je prezir vise usmeren ka njoj ili ka recniku ili pak ka (vidi zla) stranim recima, a druga opcija je da sve nazoves lupetanjem i tako se zastitis od toga da prosto ne razumes, da nisi obrazovan, da prezires knjige, citanje, strane reci i recnike, a dobro piznajed delo i rad VVVendi.
        Izvinjavam se na dugackoj recenici, nema strane reci doduse, nadam se da je prihvatljiva.

  2. Mogli ste da predložite snimanje filma o Kravicama i Bratuncu, a da ederacija BiH ude finansijer.

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.