Jutarnji.hr: Udar na džepove Hrvata zbog Vučićevog obračuna s najglasnijim kritičarem 1Foto: EPA-EFE/Peter Powell; Georgi Licovski

Koliko ćemo sada morati telekomima da platimo za gledanje Arene da bi se ta investicija na kraju isplatila? Deset puta više?

Ovo nije priča o fudbalu. Ili, ovo nije samo priča o fudbalu. Kad se govori o telekomima, pravima na emitovanje, kablovskim televizijama, državnom i privatnom novcu, širenju uticaja i jurišu na medije, onda je to uvek politička priča.

Prema tome, ovo je prvenstveno politička, medijska, ekonomska, geostrateška, a onda i fudbalska priča. Usto, priča je to koja bi mogla da udari na novčanike hrvatskih korisnika digitalnih televizija.

Plus, svoje prste u svemu, navodno, ima i srpski predsednik Aleksandar Vučić. Ovo bi trebalo biti dovoljno da zainteresuje i one koji ne znaju da nabroje pet igrača španske lige, a pomučili bi se i za one domaće, piše Filip Pavić za portal Jutarnji.hr.

Hronologija priče o srpskoj medijskoj dominaciji koja u region ulazi na mala vrata ili, bolje reći, male ekrane, a prelama se preko fudbala i domaćih korisnika, ide ovako: prvo je došla vest koja fudbalske fanove na području bivše Jugoslavije nije osobito potresla – da se utakmice engleske Premijer lige, krunskog dragulja fudbala, kako joj tepaju, od iduće godine prebacuju sa Sport Kluba na kanal Arena Sport. Ništa posebno. Svaki fudbalski fan u Hrvatskoj i susedstvu, koji drži do sebe, u sklopu sportskih paketa domaćih digitalnih televizija, recimo, Max TV-a i A1 Televizije, ima oba sportska kanala. Isti se kanali emituju i prate u šest susednih zemalja.

Dve perspektive

Međutim, zatim je došla vest da je Arena Sport, u vlasništvu Telekoma Srbije, u nadmetanju za prava na Premijer ligu dala 100 miliona evra po sezoni, a zakupili su čak šest sezona. Dakle, za ukupno 380 utakmica u šest godina dali su visokih 600 miliona evra ili 4,2 milijarde kuna, vrednost dveju Peljeških mostova (ako se to poređenje već izlizalo, može biti i vrednost deset novih maksimirskih stadiona ili šest polarnih kruzera).

Pretvoreno u sate i minute, ispada da Arena Sport daje više od milion eura za svakih 90 minuta emitovanja engleskog fudbalskog sadržaja na svojim talasima. Njihov je konkurent Sport Klub, koji je prava na Premijer ligu držao 12 godina, kako su objavili, englesku ligu plaćao 12 miliona evra po sezoni. Gotovo deset puta manje.

Pitanje je, dakle, zašto Arena Sport investira deset puta više u ligu koja će, prema procenama, u celoj regiji od 20 miliona stanovnika zainteresovati oko tri miliona fudbalskih fanova. I koliko će ti fanovi sada morati telekomima da plate za gledanje Arene da bi se ta investicija na kraju isplatila? Deset puta više? Kako kažu naši sagovornici, cela se priča može tumačiti iz dve perspektive: ekonomske i političke. A obe se, napominju, isprepleću.

Pritajeni rat

Prvo, ekonomska. Vlasnik Arene Sport je Telekom Srbija. Taj državni telekom, osim što usluge telefonije pruža na području Srbije, ima televizijske kanale, kao što je Arena Sport, koji se prate u Hrvatskoj, BiH, Crnoj Gori, Kosovu, Severnoj Makedoniji i Sloveniji.

Telekom Srbije, kako mediji pišu, srpski predsednik Aleksandar Vučić drži na krakom povocu. Vučića optužuju da, koristeći javni novac Telekoma, kupuje, plaća i sponzoriše srpske medije, čime održava svoj politički rejting i guši kritiku. Tako je pod svoj pojas već stavio Informer, Telegraf, Alo, Blic, a od lani i Kurir, kako neki tvrde. U pozadini se, dakako, odvija pritajeni medijski i telekomunikacijski rat, o čemu će više reči biti u nastavku.

Dakle, državni je Telekom svom sportskom kanalu Areni dao ukupno 600 miliona evra javnog novca za englesku ligu, a to nije jedina liga ni jedini sport koji se na Areni prikazuje. Prema insajderskim informacijama, španska fudbalska liga košta još 14 miliona evra, italijanska 23 miliona, francuska šest, Liga šampiona 45 miliona evra, a gde su još HNL, UEFA, Liga Evrope i Liga konferencije, košarka, NBA, hokej, tenis…

Kada se sve stavi na papir, Arena će godišnje na sportski sadržaj potrošiti verovatno i više od 300 miliona evra. Do tog je iznosa došao i Marko Milosavljević, profesor na ljubljanskom Fakultetu društvenih nauka, koji se temama regionalne medijske politike bavi 20 godina. On smatra da tu otpočetka nije bilo nikakve ekonomske računice, niti je ona Areni i Telekomu Srbije bitna. A to pokazuju i brojke.

– Ako uzmemo područje cele bivše Jugoslavije, od 20 miliona ljudi, već vidimo da bi svaki stanovnik morao da plati barem pet evra godišnje više kako bi se ta investicija u Premijer ligu vlasniku prava isplatila. A to je nemoguće. Reč je možda o nekoliko miliona domaćinstava u celoj regiji koji su korisnici sportskih televizijskih paketa, a oni će onda morati izdvajati puno više, 40 ili 50 evra. Ko će, recimo, u Makedoniji pristati da plati to svom telekomu? Pritom, hoće li HT, A1 ili Telekom Slovenije hteti da plate cenu Arena Sporta koju će ovi tražiti? – pita se Milosavljević.

Milosavljević ovako računa: ako uzmemo da je „bazen“ korisnika sportskog sadržaja u regionu oko tri miliona domaćinstava, kako sami telekomi procenjuju, onda bi svako domaćinstvo godišnje moralo da izdvoji više od 30 evra ili oko 250 kuna samo za Premijer ligu da bi vlasnik prava, u ovom slučaju Arena, ostvario povrat investicije. A to je samo jedna liga. Ako uzmemo, pak, da su ukupna godišnja ulaganja Arene oko 300 miliona evra, onda će domaćinstva morati da plate 100 evra ili 750 kuna, odnosno više od 60 kuna mesečno za samo jedan kanal – Arenu Sport.

Kako bismo proverili hoće li to zaista biti tako, kontaktirali smo domaće telekome A1 i Hrvatski Telekom. Izložili smo tu računicu i pitali hoće li od iduće godine usluge njihovih digitalnih televizija, odnosno sportskog paketa, poskupeti.

Profitabilnost prava

Oba su telekoma potvrdila da imaju Arena Sport kanale u svojoj ponudi, a imaće ih i iduće godine, ali na pitanje o povećanju cena nisu konkretno odgovorili.

– Pitanje cene je pitanje za vlasnika prava, a informacija o iznosu koji je Hrvatski Telekom platio za prava predmet je poslovnog odnosa s nosiocem prava. Cilj je Hrvatskog Telekoma uvek bio da svojim korisnicima ponudi najatraktivnije sportske sadržaje – odgovorili su iz HT-a.

Slično su odgovorili i iz A1.

– Pitanje oko profitabilnosti prava za Premijer ligu treba postaviti nosiocu i/ili vlasniku prava za određenu teritoriju. U segmentu sportskih kanala u ovom trenutku A1 Hrvatska nudi najbolji sportski sadržaj već u Osnovnom paketu, i to bez dodatne naknade – kažu.

Inače, A1 više nema Sport Klub u svojoj ponudi, dosadašnjeg vlasnika prava na Premijer ligu, koji je sada izbačen iz igre. Razlog su, navode, „nerealno visoke cene koje je ta kompanija zahtevala za distribuciju vlastitih kanala“. Iz istog razloga više nemaju ni news kanal N1.

Tekst u celosti čitajte na portalu Jutarnji.hr.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari