Milojević: Bili smo jedan od najvećih hitova 1FOTO: Đorđe Ivačković

Moji utisci sa međunarodnog sajma u Beču su više od očekivanih – kaže za Danas Aleksandar Milojević, osnivač Galerije Rima, koja je na ovoj prestižnoj smotri bila jedini predstavnik iz Srbije i regiona.

Sajam je počeo 27. i trajao do 30. oktobra, a na njemu je učestvovalo 120 galerija, među kojima i neki od najvećih igrača u ovoj oblasti na međunarodnoj sceni. Milojević priča da su prezadovoljni nastupom i da nisu mogli ni da sanjaju da će biti tako dobar odziv i prisustvo na štandu Rime, da će biti tako dobre reakcije, što je, moglo bi se reći, najveći poklon za Galeriju koja ove godine proslavlja svoj 10. rođendan.

Danasov sagovornik podseća da smo se u Beču predstavili sa tri umetnika tri različite generacije. To su: Đorđe Ivačković, Mihael Milunović i Ivan Šuletić.

– Ne bih da ovo zvuči subjektivno, ali ja zaista mislim da smo mi jedan od hitova sajma i da smo bili među nekoliko galerija koje su pokazale nešto novo i kvalitet. U saglasju sa tim je bilo je i reagovanje na nas – kaže Milojević.

Jedno od svojih zapažanja je da „umetnost sa naših prostora nije dovoljno vidljiva i da ovo što je Rima uradila, pokazavši deo naše savremene scene, jeste veliki doprinos razvoju naše umetnosti“. Prema njegovim rečima, najveću reakciju je izazvalo pojavljivanje dela Đorđa Ivačkovića, koji je u svom radu uvek bio jako čist i dosledan.

Milojević ukazuje da je, takođe, i mlađa generacija u koje spada Ivan Šuletić i Mihael Milunović napravila dobar rezultat.

– Da smo se dobro predstavili govori i podatak što smo već sutradan dobili poziv od Vienna Contemporary da se i 2019. pojavimo na njihovom sajmu. Koliko sam obavešten, oni imaju mogućnost da samo deset, do 15 galerija pozovu, ne više. Tako, da to više govori o tome kakav je odjek imalo naše predstavljanje i zemlje iz koje dolazimo – ističe Milojević.

Upitan šta praktično znači biti jedan od glavnih hitova na sajmu umetnosti, on kaže da se to da zaključiti na osnovu velike posete našem štandu od stručne javnosti – direktora sajma i ljudi koji upravljaju ovom manifestacijom.

– Oni su pozitivno reagovali na to što smo mi pokazali, a i nekoliko puta su navraćali kod nas i dovodili svoje kolege da vide šta je Galerija Rima predstavila. Šira publika bi posle obilaska svih štandova istakla da sa našeg štanda najviše zrači umetnost, što u novije vreme nije baš česta pojava. Znamo da u umetnosti pokušava da se plasira sve i svašta i ono što jeste umetnost i ono što ona nije, ali mi smo vodili računa da to bude jedan umetnički i kustoski projekat koji će govoriti samo umetničkim jezikom – naglašava Milojević.

Zamoljen da prokomentariše radove izabranih umetnika, imajući u vidu da sva trojica iza sebe imaju prepoznatljiv opus, Aleksandar Milojević kaže da se Mihael Milunović, koji je poznat stvaralac u evropskim krugovima, pogotovo u Austriji, gde je izlagao i gde je prošle godine svojim delom „Vizija“ obavio Ringšturm, najvišu zgradu u istorijskom delu Beča predstavio poslednjim ciklusom u čijem su središtu prostori.

– Ti prostori su zatvoreni i otvoreni i kroz njih umetnik skreće pažnju na devastiranje društva i života. U nekim svojim radovima on prikazuje ruševine koje su vidljive kroz prozor i na taj način opominje da se svet urušava, da se vrednosti menjaju, da nekada nešto što je bilo dobro postaje loše i obrnuto. Njegovo delo upozorava da se takav stav i pogled na današnjicu menja, da su sada zadnji trenuci kada može nešto da se preduzme i uradi. Ivan Šuletić je veliko iznenađenje kao i nepoznanica za ovu sredinu, ali se na najbolji način predstavio sa svojim ciklusom City Space gde su gradovi, gradska arhitektura glavni motivi njegovih slika i crteža velikih formata. Za te radove je Šuletić već dobio nagrade kod nas, recimo Niš art fondacije. Takođe je imao veoma uspešne nastupe, prvo u Berlinu, pa posle u Cirihu. Ivačkovića smo predstavili kroz dva dela iz njegovog najranijeg opusa kad dolazi u Pariz 1964, kao i njegova ostvarenja iz 1967, te i nekoliko radova iz osamdesetih godina. Ljudi su jako dobro reagovali na Ivačkovićeve radove i čak ih povezali sa jednim savremenim austrijskim slikarem koji radi i stvara upravo na taj način. Međutim kada su se posetioci suočili da je on to radio šezdesetih, bili su šokirani i iznenađeni. Rekao bih da je pojavljivanje Ivačkovića možda jedan od najsvetlijih trenutaka Sajma. Bilo je i nekih umetnika koji su rekli za jednu Ivačkovićevu sliku da je to najbolji rad koji se pojavio – naglašava Milojević.

Iskorak

Prema Milojevićevoj oceni, sajam u Beču je veliki iskorak za Rimu i podstrek da nastavi dalje. „Možda postoji mogućnost da se organizuje velika izložba Đorđa Ivačkovića i u Beču“, kaže Aleksandar Milojević, uz veliku zahvalnost austrijskoj ambasadi u Beogradu, koja je dala podršku Rimi za nastup u Beču.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari