Banalnost običnog i svakodnevnog uzdignuta u kritiku potrošačke kulture: U Galeriji Haos izložba crteža u porcelanu Jasmine Pejčić 1Foto promo Galerija Haos

Vrlo se retko dešava da na likovnoj sceni budu predstavljeni crteži na porcelanu, što publici ovoga puta donosi opus priznate i višestruko nagrađivane umetnice Jasmine Pejčić, a izložba njenih radova koja nosi metaforični naslov „Iza vidljivog“ svečano će biti otvorena večeras u 20 časova, u Galeriji Haos.

Izložbu će proglasiti otvorenom profesorka Ljubica Jocić Knežević, a u najavi tim povodom istoričarka umetnosti Borka Božović kaže:

„Koncept crteža proširili smo i na ovaj medij, kako bi pokazali svu raznovrsnost u pristupu različitim materijalima i sve mogućnosti promišljanja linije na sve moguće kreativne načine kroz različite likovne izraze. Izložba, kojom se predstavlja Jasmine Pejčić, sastoji se od nekoliko celina koje grade posebne priče o odnosu autorke prema savremenim društvenim problemima, od kojih je jedan i sveprisutno zagađenje“, navodi Božović.

Banalnost običnog i svakodnevnog uzdignuta u kritiku potrošačke kulture: U Galeriji Haos izložba crteža u porcelanu Jasmine Pejčić 2

Predmeti–forme preuzeti iz široke potrošnje nedvosmisleno upućuju na taj problem. Preigravanja između potrošnog i trajnog, poznatog i nepoznatog, introvertnog i ekstrovertnog, banalnog i sakralnog, teme su njenih istraživanja. Umetnica je proučavala liniju i prostor tj. tačke u kojima crtež prelazi u trodimenzionalnu formu.

Izložbenu celinu čini više grupa skulptorskih i reljefnih radova u ovom krhkom materijalu – porcelanu, „staroj istočnjačkoj tehnici koja po strukturi mase, njenoj nepredvidivosti prilikom modelovanja, sušenja i pečenja iziskuje veliko iskustvo, umeće i upornost“, kako je svojevremeno primetila istoričarka umetnosti Gordana Marković.

Banalnost običnog i svakodnevnog uzdignuta u kritiku potrošačke kulture: U Galeriji Haos izložba crteža u porcelanu Jasmine Pejčić 3
Foto promo Galerija Haos

Tekst za postavku naslovljenu „Iza vidljivog“ napisala je Gordana Kaljalović Odanović koja, između ostalog kaže:

„Umetnica razvija nekoliko linija naracije koji se u nekim momentima dodiruju, prepliću ili nadovezuju…Polazeći od konkretnih formi predmeta svakodnevne potrošnje, transformisanjem i dekompozicijom ostvaruje anti-formu i otvara mogućnost slojevitog isčitavanja… Tako ono što je iznutra postaje glavni sadržaj, a ono što je spolja sekundarni.

„Kontekstualizovanjem sadržaja potrošačke kulture, aktuelne od vremena Vorhola i pop arta, preko predmeta preuzetih iz širokog spektra ponude i potrošnje (papirne kese, sprejovi, različita pakovanja i sl.), umetnica banalnost običnog i svakodnevnog izdiže na nivo estetskog…“, objašnjava Odanović.

Prema njenim rečima, umetnica je savremenim sredstvima aktuelizovala i kritički kontekstualizovala dijapazon tema od potrošačke problematike do složenih posledica prekomerne potrošnje, nagomilavanja, odbacivanja, koje doprinosi zagađivanju, narušavanja prirodnog poretka kako fizičkog tako i mentalnog.

U ciklusu presavijenih formi tkanina preko materijalnih tragova naziru se obrisi urbanih struktura. Isčitavaju se kao ostaci sećanja na nekadašnje stanje, koje su vreme, ljudski nemar i destrukcija potisli i poništili. Beleženjem svakodnevnog nestajanja poznatih urbanih vizura, Jasmina Pejčić ukazuje i upozorava na brisanje memorije, poništavanjem vrednosnih odrednica ugrađenih u istorijsko nasleđe.

Na taj način preko materijalnih stanja izražava nematerijalne vrednosti.

Jasmina Pejčić je diplomirala 1990. na Fakultetu primenjenih umetnosti i dizajna na Katedri za keramiku u klasi profesorke Mirjane Isaković. Od 1991. član je ULUPUDS-a, a od 2007. član je IAC-a (Internacionalna akademija keramike) u Ženevi.

Od 2023. je docent na Fakultetu primenjenih umetnosti i dizajna na predmetu Keramički dizajn.

Banalnost običnog i svakodnevnog uzdignuta u kritiku potrošačke kulture: U Galeriji Haos izložba crteža u porcelanu Jasmine Pejčić 4
Foto promo Galerija Haos

Učestvovala je na petnaest samostalnih i preko 200 grupnih izložbi i umetničkih kolonija u zemlji i inostranstvu – Japan, Tajvan, Kina, Portugalija, Španija, Francuska, Nemačka, Italija, Irska, USA, Slovenija, Rumunija, Finska, Litvanija, Letonija. Dobitnica je mnogobrojnih prestižnih domaćih i inostranih nagrada. Radovi se nalaze u brojnim kolekcijama u Srbiji, Finskoj, Francuskoj, Irskoj, Japanu i Kini.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari