Lazar Ristovski kao kralj Petar Prvi u istoimenom filmu

Ovaj film pobedio je većinom glasova – imao ih je ukupno deset, po pet su imali „Delirijum tremens“ Gorana Markovića i „Šavovi“ Miroslava Terzića, jedan glas dobio je „Teret“ Ognjana Glavonića, a nijedan glas nisu imali film „Reži“ Koste Đorđevića i „Slučaj Makavejev ili proces u bioskopskoj sali“ Gorana Radovanovića. Odbor AFUN radio je u sastavu: predsednik Božidar Zečević, Bratislav Petković, Vera Vlajić, Vojkan Borisavljević, Dejan Zečević, Dragan Marinković, Dragomir Zupanc, Žarko Dragojević, Zlata Numanagić, Ivan Bekjarev, dr Ivana Kronja, Jelena Đokić, Milan Jelić, Milenko Jeremić, Milorad Glušica, Miroslav Momčilović, Predrag Pega Popović, Radmila Živković, Radoslav Zelenović, Sanja Ilić, Tomislav Gavrić. Glasanju je pristupio 21 član Stručnog odbora (tri su bila opravdano odsutna).

Izbor debitantskog filma Petra Ristovskog koji je iza sebe ostavio jednog Gorana Markovića, ali i filmove Miroslava Terzića i Ognjena Glavonića koji su već imali premijere i bili zapaženi na svetskim festivalima poput Berlina i Kana (Glavonićev film pri tom je imao dobar prijem kod američke kritike kada je nedavno počeo da se distribuira u SAD) pokreće iznova zapitanost o tome zbog čega se već godinama unazad kao domaći predstavnik za Oskara bira film sa manje izgleda da se nađe u konkurenciji za najpoznatije filmsko priznanje na svetu. Izbor „Kralja Petra I“ za Danas su prokomentarisala dvojica filmskih kritičara – Ivan Velisavljević i Đorđe Bajić, inače autori zapaženog „Kritičkog vodiča kroz srpski film 2000-2017“.

– Očekivano je što je izabran film „Kralj Petar I“. Ta filmska akademija koja je ovde licencirana da bira kandidata za Oskara uglavnom, već godinama unazad, ne zna šta radi. Već se nekoliko puta desilo da filmovi koji su imali zapaženu distribuciju u Americi, vrlo pohvalne kritike uglednih kritičara i značajan festivalski život ne budu izabrani iz krajnje političkih razloga kao što je bio slučaj sa filmom „Dobra žena“ Mirjane Karanović, kada je izabran film „Dnevnik mašinovođe“ čiji je Laza Ristovski bio producent i jedan od glavnih glumaca. Mislim da je i ove godine ista situacija sa filmovima, pre svega sa filmom „Teret“ koji je imao i još uvek ima zapaženu distribuciju u SAD, što je uslov da vas neko uopšte ozbiljno razmatra za kandidata za Oskara. Međutim, on je iz dobro poznatih razloga političke hajke na taj film, verovatno, znajući sastav Akademije, sklonjen zarad jednog zanimljivog istorijskog ratnog spektakla koji ima neku vrednost u našim nacionalnim okvirima ali mislim da je potpuno netaktičan izbor. „Šavovi“ i „Teret“ su imali bolji festivalski život i bolje kritike uglednih kritičara u SAD – kaže Velisavljević.

– Po mojoj proceni „Šavovi“ su bili apsolutno najozbiljniji kandidat da se nađu u toj nominaciji. „Šavovi“ pre svega. Ima tu dobrih filmova, „Kralj Petar“ ima svojih kvaliteta definitivno, ali prosto smatram da to nije vrsta filma koja može izazvati neku veću pažnju kod Američke akademije – na sličan način razmišlja i Bajić.

Treba podsetiti da se u decenijama kojima su se ova dvojica kritičara bavila u svom vodiču, kada je u pitanju Oskar, najbolje kotirao film „Krugovi“ Srdana Golubovića ušavši u širi uži izbor Američke akademije, a to je film, koji se, baš kao i film Ognjena Glavonića na kritički način razračunava sa skorijom prošlosti i istorijom ove zemlje i bavi se društveno angažovanom temom poput „Šavova“.

Povezani tekstovi