Odluka o dodeli nacionalnih frekvencija nije iznenađujuća: "Vučić ne želi da se odrekne medijskog monopola" 1foto FoNet Marko Dragoslavić

Savet Regulatornog tela za elektronske medije je juče održao vanrednu sednicu na kojoj je odlučivao o dodeli četiri frekvencije za televizije sa nacionalnom pokrivenošću, a dobile su ih one koje su i ih i do sada imale – Pink, Hepi, Prva i B92.

Očekivana, ali ne i iznenađujuća – tako bi se mogla sumirati odluka REM-a o dodeli nacionalnih TV frekvencija ovim televizijama, iz ugla direktora programa N1 Igora Božića, i direktora vesti i programa NJuz maks adria Slobodana Georgieva.

Četiri navedene televizije su dobile dozvolu za nacionalnu pokrivenost u trci sa još deset TV emitera, a kuriozitet je da su „zeleno svetlo“ dobile uprkos brojnim kažnjavanjima i opomenama kojima su bile izložene, jer su u proteklih osam godina imale dozvolu za nacionalnu pokrivenost, a ne mali broj puta kršile zakone i propise.

– Ako vam je dobro, onda ništa. Taj slogan Peščanika bih iskoristio posle ove odluke REM-a. Potpuno je jasno da je konkurs bio šarena laža jer niko nije ni imao nameru da bilo šta promeni. Jasna je politička poruka da vladajućoj eliti ovakva medijska scena odgovara i da ne postoji volja da se bilo šta promeni. Apsurdna je tek činjenica da se istim televizijama stari gresi brišu, kao da je neko uložio džokera – poručuje Božić.

On dodaje da će podneti žalbu na odluku REM-a, ali da mu se čini da je to uzaludan posao.

– Zašto u ovom konkursu nije otvorena i peta dozvola? Svi su pitali REM tada, kako se odjednom pojavila potreba za petom frekvencijom? Suština je da se ništa neće promeniti u medijskom prostoru – zaključuje Božić.

Direktor programa Newsmax Adria Slobodan Georgiev ocenjuje za Danas da je odluka REM-a bila očekivana „ali loša“. Ona je, kako navodi, cementiranje medijskog prostora koji pogoduje daljem jačanju kulta ličnosti predsednika SNS-a.

– Nagrađene su stanice koje su zloupotrebljavale javno dobro. Najveća šteta je za građane Srbije koji će biti i dalje osuđeni na svakodnevno ispiranje mozga. Ovo je loša vest i za novinarstvo u Srbiji zato što nam regulator poručuje da Srbiji nisu potrebni mediji sa nezavisnom uređivačkom politikom – poručuje Georgiev.

Odluka da se nacionalne frekvencije dodele dosadašnjim, prorežimskim televizijama, nije iznenađujuća ni za predsednika NUNS-a Željka Bodrožića.

– S obzirom ko čini većinu članova Saveta REM-a i kako su do sada radili, sasvim je očekivana odluka da sve ostane isto i da frekvencije sa nacionalnom pokrivenošću zadrže televizije pod kontrolom Aleksandra Vučića i naprednjaka, iako su sve proteklih godina kršile zakone i Kodeks novinara, i svakodnevno obmanjivale građane i širile govor mržnje. Procedura za dodelu frekvencija bila je igrokaz za domaću i međunarodnu javnost, kao što će biti i konkurs za petu frekvenciju – naglašava Bodrožić.

Prema njegovim rečima, još jednom se dokazalo da Vučić ne želi da se odrekne medijskog monopola „i daljeg silovanja javnosti svojom propagandom“.

– Zarobio je većinu medija i sve institucije i čini sve da i ovo malo profesionalnih i kritički nastrojenih novinara i medija uguši i ućutka, a na nama je da što pre odlučimo da li ćemo se organizovati i zajednički odbraniti, ili se predati i prepustiti sav javni prostor njemu i njegovim propagandistima. Ja sam, a verujem i druge koleginice i kolege iz NUNS, za akciju – poručuje Bodrožić.

Televizije Hepi, Prva, B92 i Pink dobile su nacionalnu frakvenciju na sastanku REM-a, a upravo ove televizije su i do sada imale nacionalnu pokrivenost. REM je najavio da će uskoro raspisati konkurs i za petu, nepokrivenu poziciju.

 

Podsetimo, za televizijsku frekvenciju konkurisalo je čak 14 emitera, čije izlaganje je izazvalo najveću pažnju javnosti. U prostorijama REM-a direktori, odnosno glavni urednici medija, imali su po 15 minuta da predstave elaborat – pisani podnesak o tome zašto ta televizija zaslužuje nacionalnu pokrivenost i na koji način planira da ispuni zakonske obaveze o kvalitetu programa. Isto toliko vremena imali su da odgovore na pitanja članova Saveta REM-a, dok su novinari bili u publici i izveštavali, bez mogućnosti da postave pitanja.

Incident se dogodio poslednjeg dana predstavljanja elaborata, kada je Igor Žeželj, vlasnika Adrija medija grupe (izdavača Kurira i Kurir TV), opsovao članicu Saveta REM-a Juditu Popović. On je to negirao i tražio njeno izuzeće kada se bude odlučivalo o dodeli frekvencija, ali kako Danas saznaje, njegov zahtev će biti odbijen.

Za četiri televizijske frekvencije konkurisalo je 14 televizijskih kuća: Pink, Hepi, Nova S, N1, Prva, B92, TV Tanjug, Kurir TV, Kopernikus, TV K1, TV2, Vesti, BK i Una.

Kesić: Kakav REM, takva i odluka

Na pitanje kako komentariše odluku REM-a da nacionalnu frekvenciju dobiju televizije koje su je i do sada imale, voditelj Zoran Kesić kaže da je REM doneo odluku po svojoj savesti.

– Kakva savest, takva i odluka, poručuje Kesić.

United Media: Odluka REM-a pokazuje dubinu diktature u Srbiji

„Odluka REM-a po kojoj su nacionalne dozvole za emitovanje programa dodeljene televizijama koje su ih imale i do sada: Pink, Happy, B92 i Prva pokazuje da ne postoji volja da se stanje u medijima reguliše i još jedan je dokaz diktature u Srbiji i potpunog urušavanja institucija koje bi morale da štite profesionalizam i objektivnost“, saopštila je United Media.

„Odluka REM nije neočekivana, jer je na početku konkursa jasno saopšteno da će se amnestirati svaka od televizija za nepoštovanje regulative i zakona u prošlosti. REM je samo naizgled pokazao da poštuje demokratske procedure, a potpuno je jasno da je konkurs suštinski predstavljao farsu i obmanu javnosti. Četiri nacionalne televizije su produženjem dozvola zapravo nagrađene za kršenje zakona i aktivnu podršku vladajućem establišmentu i politici Srpske napredne stranke“, ističe se u saopštenju.

Aleksandra Subotić, izvršna direktorka United Media, kompanije u okviru koje posluju televizije N1 i Nova S, kaže da su te televizije na ovom konkursu učestvovale u dobroj veri da stanje može da se promeni.

„Mislim da je Savet REM-a dužan da građanima Srbije objasni zašto u donošenju odluke nisu uzeli u obzir dosadašnji rad tih televizija, tačnije činjenicu da su flagrantno kršile zakon“, kaže Subotić.

Iako ih raspolaganje javnim dobrom obavezuje da rade u javnom interesu, dosadašnja praksa tih televizija pokazuje da nijedna nije ispunjavala standarde kvaliteta, objektivnog informisanja i društvenog razvoja, ističe se u saopštenju UM.

„Šta su garancije da će ove četiri televizije ubuduće promeniti svoj način rada i raditi u interesu građana ako imamo u vidu da su u samo prethodne dve godine imali 32.000 prekršaja“, dodala je Subotić.

Navodi se i da su televizije N1 i Nova S u svojim programskim elaboratima ponudile kvalitetan, atraktivan program a kroz svoj rad pokazale da se vode pravilima profesije i da izveštavaju nezavisno i objektivno. „Doprinose da se čuje istina, ne samo ono što je narativ plasiran od strane vladajućih struktura“, piše u saopštenju UM.

„Odluka o tome da se frekvencije dodele ponovo Pinku, Happy televiziji, B92 i Prvoj pokazuje da nema političke volje da se omogući medijski pluralizam u Srbiji, da se poboljša katastrofalno stanje medijskih sloboda, ali i demokratije, jer samo informisan građanin može biti aktivan učesnik u procesu donošenja odluka“, ističe se.

Subotić je takođe najavila da će televizije N1 i Nova S, nakon što zvanično prime odgovarajuću odluku REM-a, iskoristiti sva pravna sredstva koja su im na raspolaganju.

„Na jučerašnjoj sednici REM je takođe odlučio i da se raspiše novi konkurs za petu dozvolu, što predstavlja pokušaj manipulacije kako bi se društvo bavilo tim pitanjem, a ne kako su opet iste televizije ‘zaslužile’ da još osam godina koriste frekvencije kao javno dobro. Da je u pitanju još jedan scenario vlasti prebacivanjem teme na dodelu pete frekvencije, dokaz je i činjenica da nije postojao nijedan razlog zašto konkurs nije već bio raspisan zajedno sa ovim koji je danas okončan. Umesto preko potrebne slobode medija na koju ukazuje i Evropska Unija, građanima Srbije danas je još jasnije da čvrsta ruka diktature i medijske cenzure neće popustiti svoj stisak, već će biti još brutalnija“, zaključuje se u saopštenju.

PSG: Skandalozna odluka REM-a

– Pokret slobodnih građana (PSG) ocenio je da je skandalozna odluka Saveta REM da nacionalne frekvencije ponovo dodeli televizijama Pink, Hepi, B92 i Prva. Dodaje se da je nedopustivo da televizije koje su više stotina puta prekršile i Zakon o javno informisanju i medijima, Zakon o elektronskim medijima i Zakon o oglašavanju, i od kojih su neke aktivno učestvovale u kampanjama hajke, stigmatizacije i kriminalizacije pre svega političara i novinara, dobiju mogućnost da nastave sa takvim radom.

„Ovakvom odlukom Saveta REM Srbija nastavlja da nazaduje u pristupanju Evropskoj uniji, u čijem pristupanju su ključna poglavlja vezana za slobodu medija i vladavinu prava. (Predsednik Srbije) Aleksandar Vučić je početkom godine u Davosu pozvao Reportere bez granica da dođu i pomognu nam da podignemo kvalitet medija u Srbiji, od toga naravno nije bilo ništa“, navode iz pokreta u saopštenju.

Manojlović: Frekvencije poltronskim televizijama

Direktor kampanje Kreni-promeni Savo Manojlović izjavio je da su nacionalne frekvencije dobile televizije koje su se u prethodnom periodu dokazale kao poltronske prema Srpskoj naprednoj stranci (SNS) i njenom predsedniku Aleksandru Vučiću i dodao da je ta odluka REM-a – skandalozna. Naglasio je da je poltronstvo SNS-u i Vučiću bio jedini kriterijum za dodelu nacionalnih frekvencija. „U pitanju je potpuno kršenje zakona i elementarne logike. REM je pogazio i sopstveni zakon, ali i izveštaje stručnih službi koje su jasno ukazivale da su sve navedene televizije, Pink, Prva, Hepi i B92, kršile postojeće propise“, ocenio je Manojlović.

Popović: Upravni sud može da poništi odluku

Članica Saveta Regulatornog tela za elektronske medije (REM) Judita Popović izjavila je da televizije koje nisu dobile nacionalnu frekvenciju imaju pravo žalbe Upravnom sudu. Popović je agenciji Beta kazala da televizije koje nisu dobile frekvenciju: Vesti, BK, Una, Nova S, N1, Kopernikus, TV2, TV K1, TV Tanjug i Kurir mogu da se žale sudu u roku od 30 dana nakon dobijene obrazložene odluke REM-a.

„Upravni sud ne može da odlučuje o dodeli frekvencija, ali može da poništi odluku REM-a i ceo postupak vrati na početak“, objasnila je Popović. 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.