Kako semenke bundeve, lana i suncokreta doprinose našem zdravlju? 1Foto: Shutterstock/yesyesterday
Kada jedemo semenke, kao da konzumiramo multivitaminski preparat.

U ishrani nema namirnice koja bi bila potpuni izvor svih hranljivih materija, pa se pri odabiru namirnica govori o kriterijumu nutritivne gustine, odnosno o koncentraciji različitih hranljivih materija u namirnici.

S tim u vezi, seme je odavno poznato kao namirnica koja u maloj količini ima veću kalorijsku i nutritivnu vrednost. Iz tog razloga su se kroz istoriju tradicionalno sakupljali i cenili kao namirnice izuzetne nutritivne vrednosti.

Danas ih često nazivamo superhranom kako bi ovoj koncentrisanoj energiji i koncentraciji vrednih hranljivih materija, kao što su vitamini, minerali, esencijalne masne kiseline, proteini, skrob i vlakna, dali važno mesto u zdravoj ishrani.

U odnosu na druge grupe namirnica, seme se razlikuje po količini koja je potrebna za konzumaciju za dobijanje određene nutritivne vrednosti.

Njihovom upotrebom možemo značajno povećati unos i obogatiti raznovrsnost hranljivih materija u svakom obroku, bilo da ih stavljamo u supu, dodajemo u žitarice ili upotpunimo salatu ili jelo od mesa, pišu Vijesti pozivajući se na sajt Ordinacija.

Kada jedemo semenke, kao da konzumiramo multivitaminski preparat, proteinski šejk i dobre nezasićene masti sa vlaknima korisnim za varenje. Važno je napomenuti da ih koristimo u komadima ili kašikama, a ne u šakama, jer čak i dobrih stvari može biti previše.

Među najdostupnijim semenkama u prodavnicama i na pijacama najdostupnije su seme suncokreta, semena bundeve, lana… Odlikuju se vrlinama kao što su izvor biljnih proteina u ishrani, nezasićene biljne masti, uključujući esencijalne omega masti i dobar sadržaj vlakana za redovnu funkciju digestivnog trakta.

Kako ne postoji univerzalno dobra hrana za sve, nisu sve semenke za svakoga, pa zbog alergija i intolerancije na hranu treba napraviti izbor koji je prilagođen svakom čoveku pojedinačno.

Seme bundeve

Bilo da su klasične u ljusci ili semenke bundeve bez ljuske, seme bundeve su izvor minerala kao što su kalijum, cink, magnezijum, gvožđe, fosfor i mangan. Odlična su užina za dijabetičare.

Oni su važni za podršku našem imunološkom sistemu i otpornosti. Posebno su važne za muškarce jer sadrže fitosterole koji su korisni za prostatu. Sadrže proteine i dobar su izvor nezasićenih masnih kiselina – omega-6 i manje omega-3. Bogate su vlaknima, što ih čini kombinacijom hranljivih materija za reagovanje na povišen holesterol i snižavanje „lošeg“ LDL holesterola.

Suncokret

Seme suncokreta je tokom leta sazrevalo na suncu u crnoj ljusci. Za zaštitu ulja prikupljenog u dragocenom semenu postoji vitamin E. Neopisivo je dragocen za naše zdravlje jer je važan antioksidans, posebno usmeren na održavanje integriteta ćelije i otpornosti ćelijske membrane na oksidativne i imune izazove. Dve supene kašike ovih semenki su odličan izvor ovog važnog vitamina rastvorljivog u mastima, koji često nedostaje u ishrani.

Pored toga, sadrže i druge vitamine kao što je B6, kao i minerale poput magnezijuma, mangana, fosfora, bakra i selena. Upravo za iskorišćavanje magnezijuma u ​​organizmu je važan B6, pa je ovo odlična kombinacija dva važna hranljiva sastojka. Kao užina tokom PMS-a, u kombinaciji sa malo tamne čokolade, semenke suncokreta su odličan izbor.

Laneno seme

Seme lana je jedan od najstarijih useva koji se gaji od samog početka civilizacije. Postoje dve vrste, smeđa i zlatna, obe podjednako korisne i hranljive. Jedna supena kašika (7 g) mlevenih lanenih semena sadrži: 37 kcal, 1,3 grama proteina, 2 grama ugljenih hidrata, 1,9 grama vlakana, 3 grama ukupne masti, od čega je 1,5 mg omega-3 masnih kiselina.

Ako ste vegetarijanac ili ne jedete ribu, laneno seme može biti vaš najbolji izvor omega-3 masti. Oni su bogat izvor alfa-linolenske kiseline (ALA), koja se smatra esencijalnom omega-3 masnom kiselinom. ALA je jedna od dve esencijalne masne kiseline koje moramo da dobijemo iz hrane koju konzumiramo jer naše telo ne može da ih proizvede samo. Prema istraživanjima, ALA u semenu lana sprečava taloženje holesterola u krvnim sudovima, smanjuje upale u arterijama, pa čak i smanjuje rast tumora.

Seme lana sadrži lignane, odnosno biljne supstance koje imaju antioksidativna i estrogena svojstva i smanjuju rizik od raka. Sadrže do 800 puta više lignana od drugih biljnih namirnica. Oni su takođe bogat izvor dijetalnih vlakana i mogu da reše mnoge probleme sa varenjem kao što su zatvor i neredovna stolica. Vlakna koja se nalaze u semenu lana ne mogu se razgraditi u ljudskom organizmu, pa podstiču rad crevnih mišića i regulišu varenje.

Povrh toga, dijetalna vlakna mogu smanjiti apsorpciju holesterola i glukoze iz hrane. Mnoge studije su dokazale da konzumacija lanenog semena tokom dužeg vremenskog perioda može doprineti snižavanju krvnog pritiska.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.