Koje su namirnice dobre protiv stresa? 1Foto: Freepik/rawpixel.com

Stres je danas uobičajena reč u svakodnevnom govoru, a najčešće se vezuje za posao ili preopterećenost poslom, balansiranje između više uloga u životu i sl. Za razliku od prethodnih generacija koje su možda više fizički radile, današnje generacije su opterećene vremenom, odnosno brzinom vremena i rokova.

Osim toga, u uslovima kapitalizma, demokratije i individualizacije sami smo odgovorni za svoj život, rad, finansije i zdravlje, odnosno društvo najčešće smatra pojedince odgovornim za sve što se dešava ili ne dešava u njihovom životu.

Opterećeni smo ogromnim izborom, pa trošimo mnogo energije i vremena na to koji stil života, frizuru, partnera itd. da izaberemo. Drugim rečima, moramo nešto da biramo, moramo da se poređamo, a onda i takve situacije stvaraju stres i određeni osećaj anksioznosti za koji ne možemo tačno da kažemo odakle dolazi.

Stres je i posledica ogromnog napora da se ispune očekivanja drugih ljudi, ali i svoja.

Hronični stres ugrožava zdrav način života

Stres je takođe posledica ogromnog napora da ispunimo očekivanja drugih ljudi, kao i svoja, pa čak i izmišljena očekivanja za koja zamišljamo da drugi imaju od nas. Takođe proizilazi iz perfekcionizma i potrebe da se to dokaže. Najčešće su to kategorije koje nemaju ograničenja, pa želimo sve više odobravanja drugih, podižemo letvicu svojim ciljevima.

Ovo su samo neki od mogućih razloga za stres koji proizilaze iz složenosti društva, vremena i individualnog stanja čoveka. Jedno je kada se desi iznenadna situacija, pa doživimo stres, a sasvim je druga stvar doživeti hronični stres koji ugrožava i fizičko i psihičko zdravlje.

Nagomilani stres je najčešće rezultat neprepoznavanja simptoma stresa upravo zbog gužve, usled čega nemamo vremena ni da razmišljamo o sebi i načinu na koji živimo.
Često se dešava da pojedinci posežu za tabletama koje će ublažiti simptome stresa. Ne smemo da zanemarimo takav stres, jer ćemo pre ili kasnije morati da prestanemo sa svime za čim „jurimo“ i da se pozabavimo najvažnijim – zdravljem.

Kada smo pod hroničnim stresom, skloni smo da zanemarimo zdrav način života kao što su vežbanje, pravilna ishrana, svež vazduh i kvalitetan san. Time svoje psihofizičko zdravlje dovodimo u još nepovoljniji položaj.

Ako ste zanemarili jedan od najvažnijih aspekata očuvanja zdravlja – pravilnu ishranu – počnite sa malim promenama i saznajte koje antistresne namirnice treba da budu na vašem tanjiru.

Hrana protiv stresa

Kada smo pod hroničnim stresom, naše telo troši više vitaminskih i mineralnih rezervi, a u kombinaciji sa nutritivno lošom ishranom, osetićemo sledeće simptome:

– umor
– razdražljivost
– češće prehladiti
– ispucale usne i uglove usana
– suva i perutava koža
– gubitak kose
– bol u mišićima ili grčevi mišića
– slabi nokti skloni pucanju i pojavu belih tačaka na noktima
– problemi sa varenjem – zatvor, nadimanje, grčevi u stomaku
– krvarenje desni

Svi gore navedeni simptomi su usko povezani sa nutritivnim deficitom, ne samo mineralima i vitaminima, već i nedovoljnom hidratacijom, odnosno unosom tečnosti i vlakana. Osim toga, one nas sprečavaju ili nam otežavaju svakodnevni život, što može povećati anksioznost i stres. Tako upadamo u začarani krug.

Hrana bogata vitaminom C

Počnimo sa umorom i da vidimo koji su hranljivi sastojci najvažniji za proizvodnju energije. Prvi na listi je svakako esencijalni vitamin C, koji će blagotvorno uticati na imuni sistem u borbi protiv stresa. Zato je hrana protiv stresa bogata vitaminom C, a nalazimo ga u:

– agrumima
– naru
– zelenom lisnatom povrću kao što su kelj i peršun

Ako je vaša ishrana siromašna svežim voćem i povrćem, razmislite o dodacima ishrani u obliku vitamina C, koji će takođe pomoći u borbi protiv prehlade skraćivanjem njihovog trajanja i olakšavanjem oporavka.

Hrana bogata magnezijumom

Hrana bogata magnezijumom je takođe odlična hrana protiv stresa. Naime, magnezijum deluje protiv umora, bolova i grčeva mišića. Veoma je važan za normalno funkcionisanje nervnog sistema. Magnezijum je takođe veoma važan za koštani sistem i prevenciju osteoporoze. Uključite ove namirnice u svoju ishranu kako biste zadovoljili potrebu za magnezijumom za borbu protiv stresa:

– indijski orasi i drugi orasi
– semenke poput semena bundeve i čia
– mahunarke
– čisti kakao bez šećera
– tamnozeleno povrće poput spanaća

Hrana bogata omega-3 masnim kiselinama

Hrana protiv stresa i depresije je i hrana koja sadrži omega-3 masne kiseline sa antiinflamatornim dejstvom. Omega-3 masne kiseline su takođe važne za zdravlje kože, posebno zimi i zbog stresa, kada je koža sklona perutanju, zatezanju i osećaju suvoće. Uključite ove namirnice u svoju ishranu:

– laneno seme
– plava riba 2 puta nedeljno
– orasi
– Čia semenke

Hrana protiv stresa – koje navike usvojiti, a šta izbegavati?

Stres u velikoj meri utiče na varenje i probleme sa varenjem. Naš sistem za varenje se nalazi centralno u telu, što ukazuje na njegovu važnu ulogu u imunološkom sistemu. Naša creva imaju svoj nervni sistem. Zato u stomaku osećamo i pozitivne i negativne emocije, od leptira do grčeva usled stresa.

Stres posebno utiče na stanje naše crevne flore, varenja i dobrih bakterija. Da biste to postigli, u svoju ishranu uključite integralne žitarice, sveže voće i povrće. Ako je potrebno, uzmite probiotske suplemente. Sve su to antistresne namirnice.

Da biste sprečili dalje oštećenje zdravlja crevne flore, izbegavajte alkohol, dodatni šećer, slatkiše, brzu hranu i gazirana pića.
Pročitajte članak „’Junk food’: Nutricionista otkriva šta će retko biti na njenom tanjiru”.

Ako ste već pod hroničnim stresom, a niste usvojili zdrave navike u ishrani, onda uvođenje novih i zdravih navika u ishrani može predstavljati dodatni stres. Da biste to sprečili, a ipak počeli sa zdravim navikama, počnite sa brzim i uravnoteženim obrocima.

Na primer, zdravi sendviči mogu biti opcija kada ste u žurbi. Za one koji ne jedu životinjske proizvode, postoji mnogo zdravih ideja za brze vegetarijanske recepte. Izbalansirana večera može biti gotova za samo 15 minuta, a na poslu postoji i pregršt ideja za zdrave obroke.

I na kraju, ne zaboravite na svakodnevnu šetnju na svežem vazduhu, koja je odlična za borbu protiv stresa. Kao što vidimo, antistresna hrana, fizička aktivnost, kvalitetan san i dobro uređeni prioriteti u životu idealna su kombinacija za prevenciju hroničnog stresa.

Ako osećate da ne možete da živite bez stresa, onda proverite kakva uverenja imate o stresu. Na primer, možete verovati da ako niste pod stresom, da se ne trudite dovoljno ili niste uspešni. Postanite svesni negativnih uverenja jer stres svakako nije znak uspeha, već gubitka ravnoteže u životu koji vas neminovno vodi u bolest.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.