Na Pinku, Hepiju, 02 i Prvoj ni sekunda kulture za četiri godine 1Foto: Pixabay/Mojzagrebinfo

Dečjeg programa gotovo da i nema, umetnosti i kulturi u poslednje četiri godine nije posvećena ni sekunda, dok se rijaliti programi i hajke na kritičare vlasti uspešno razvijaju. REM, poslovično, ne reaguje.

Poslednji izveštaj Evropske komisije četvrti je po redu koji krivi Regulatorno telo za elektronske medije (REM) za neuspešno nadziranje i kažnjavanje medija koji ne ispunjavaju svoje programske obaveze. Problem nisu samo rijaliti programi, niti sadržaji kojih ima, već i oni kojih hronično nema na ovim televizijama.

Čak i bez zadiranja u kvalitet programa televizija sa nacionalnom frekvencijom, one ni formalno ne zadovoljavaju pravila, pa pojedinih vrsta programa nema ni na nivou statističke greške.

Iako je reč o komercijalnim emiterima u privatnom vlasništvu, četiri televizije koje trenutno imaju dozvolu za emitovanje programa sa nacionalnom frekvencijom – PinkO2Hepi Prva – obavezne su da program usklađuju sa programskim elaboratima na osnovu kojih su dozvole dobile još 2006, ali i da, budući da su sva četiri emitera dozvole dobila kao pružaoci opštih medijskih usluga, imaju raznovrstan program.

Minimalno je prisustvo barem pet žanrova – informativnog, dečjeg, naučno-obrazovnog, dokumentarnog i kulturno-umetničkog.

Služba za nadzor i analizu programa emitera kao telo REM-a svake godine objavljuje izveštaje o monitoringu programskih sadržaja u prethodnoj godini. Svake godine zaključci su slični: pojedini emiteri imaju veliku neusklađenost programa i njihovih elaborata, a nekih vrsta programa – nema.

Da li će televizije promeniti svoje programske šeme? Sudeći po dosadašnjim navikama – neće.

Medijske navike: Vesti i igara

Kada bi PinkHepiO2 Prva bile jedan kanal, taj kanal bi skoro 90 odsto vremena prikazivao rijaliti i zabavne sadržaje, filmski i serijski program, reklamne i promotivne poruke i informativni program. Od svih tih kategorija, jedino je informativni program obavezan.

Štaviše, Televizija O2, u čijem je programskom elaboratu najavljeno „više istraživačkih emisija informativnog karaktera“ i „programski sadržaji uglavnom namenjeni podizanju opšteg kulturnog i saznajnog nivoa građana, prvenstveno kroz programe vesti i druge sadržaje informativne redakcije“, tokom 2018. imala je ubedljivo najmanje informativnog programa (svega 3,89%), dok je, primera radi, bivša TV B92, čiji je elaborat i dozvolu nasledila, takvog programa imala više od 40 odsto.

Na ostalim televizijama, međutim, situacija je potpuno obrnuta i informativni sadržaji po udelu u programu doživljavaju procvat.

Gordana Suša, novinarka i bivša članica Saveta REM-a, kaže da to nije iznenađenje.

„Preko informativnog programa se vrši najveći uticaj, preko njega se farba javnost i svi su se opredelili za to, čak i oni koji ga nisu ni imali. Sad svi imaju i vesti i kratke vesti, a da li su te vesti kako zakon nalaže – izbalansirane, jednako dostupne za sve i pluralističke ili su samo vesti koje idu u prilog vladajućoj partiji, to je sad druga tema“, kaže Suša i predviđa da će u budućnosti i televizija O2 imati više informativnog sadržaja.

„O2 je počeo da uvodi nove emisije. Uveli su kratke vesti Presek i emisiju Fokus koja je debatna emisija, ali je na mejnstrim liniji. Novi vlasnici nisu mogli sve odjednom da menjaju, oni su i dobili nalog da prva tri–četiri meseca ništa ne diraju, pa vidite polako kako se gomila stvari menja. B92 je bio informativni kanal, pa su hteli da ga pretvore u zabavno–sportski, a sad će opet biti politički“, zaključuje Suša.

Tekst u celosti čitajte na portalu Cenzolovka.