Jasmila Žbanić: Prvi "filmski kritičar" "Aide" bio je ratni zločinac Šljivančanin 1foto EPA-EFE/FEHIM DEMIR

– Nećemo mi upućivati apel RTS-u da se pusti film „Quo vadis, Aida?“. To je meni ponižavajuće – kaže glumac Emir Hadžihafizbegović za Danas, dodajući da je to vređanje inteligencije samih autora ovog ostvarenja, kao i da ne bi ni voleo da aktuelna vlast bude zaslužna za emitovanje najboljeg evropskog filma.

Autorka ovog ostvarenja, rediteljka Jasmila Žbanić podseća da je u Srbiji krenula kampanja protiv ove bosanskohercegovačke drame o genocidu u Srebrenici i pre nego što ju je iko pogledao, a kakav je stav RTS povodom apela Regionalne akademije za razvoj demokratije da je važno da na nacionalnoj frekvenciji bude emitovan film koji je Evropska filmska akademija trostruko nagradila saznaćemo večeras u Dnevniku Javnog servisa.

– Već to što se film ne može distribuirati na celoj teritoriji Republike Bosne i Hercegovine koja ga napravila je za sudski proces – kaže glumac Emir Hadžihafizbegović za Danas, koji u ovom ostvarenju igra srpskog vojnika.

On ističe da su tri evropska Oskara koje je osvojio „Quo vadis, Aida?“, za najbolji film, za najbolju režiju i najbolju glumicu, nesumnjiv uspeh bosanskohercegovačke kinematografije, kao i da će se s fašizmima raskrstiti tek onda kada ovo ostvarenje bude dostupno široj publici, kako u Republici Bosni i Hercegovini tako i u Republici Srbiji.

– Već sam rekao ali koliko god da sam dosadan ponoviću i sada – Kada se film „Quo vadis, Aida?“ sasvim regularno prikaže u Banjaluci, u Sinestaru i Sinapleksu, kada se prikaže u Sava centru i kada se pusti na RTS-u znaćemo da je fašizam krenuo nizbrdo – ističe Hadžihafizbegović.

On dodaje da se iskreno zahvaljuje plemenitoj inicijativi Regionalne akademije za razvoj demokratije da film bude prikazan na nacionalnoj televiziji u Srbiji, ali da smatra da ne treba nikog ništa moliti.

– Nećemo mi upućivati apel RTS-u da se pusti film, to je meni ponižavajuće, vrijeđanje inteligencije nas autora. Što se mene tiče, doći će neke generacije koje će hrliti u bioskope, gledaće ga jednom u prajm tajmu na RTS- u, a ja bih povukao bilo kakvu molbu da se taj film prikaže. Najbolji evropski film, najbolja evropska režiserka i najbolja evropska glumica – ako to nije vijest, ako nije vijest da je Jasna Đuričić najbolja srbijanska glumica i da je dobila najveću nagradu u istoriji srbijanske kinematografije, onda ja ne znam šta je – konstatuje Hadžihafizbegović.

Njemu je, kako dodaje, neverovatno što neki ovdašnji mediji objave da je glumica Jasna Đuričić dobila nagradu ali da prećute za koju ulogu i u kom filmu je osvojila tako značajno priznanje. O tome zašto ne bi voleo da aktuelna vlast u Srbiji pusti ovaj film kaže:

– Ne bih volio polemiku sa fašizmom. Što se mene tiče, ova vlast i ne treba da pusti film da ne bi imala neku vrstu kredibiliteta da sutra kaže: „Mi smo pustili taj film.“ To bi bilo grozno. Najvažnije je da je film što na platformama, što u zemljama u kojima su ga distributeri otkupili gledalo 50 miliona ljudi. U tome je najveći uspjeh ovog filma, da putuje svijetom. Film može imati hiljadu nagrada, ali ako nema distributera to je kraj igre, a ovo ostvarenje ih je dobilo po cijelom svijetu. Evo, ja sam sad bio na premijeri jer je švajcarska distributerska kuća otkupila prava za prikazivanje filma „Quo vadis, Aida?“.

Ističući koliko je veliki uspeh postiglo ovo ostvarenje, Hadžihafizbegović podseća da je film u Berlinu bio nominovan u četiri kategorije i da se borio u oštroj konkurenciji s velikim filmskim imenima.

– Velika pobjeda BiH kinematografije – četiri nominacije za evropskog oskara ili Feliksa. Osvojiti tri za najbolji film, za najbolju režiju i najbolju evropsku glumicu, to je, zaista, riplijevski podatak imajući u vidu da su u konkurenciji bili filmovi Sorentina i Almodovara – konstatuje Hadžihafizbegović.

On dodaje da je uspeh utoliko veći imajući u vidu i politički kontekst u kome se pojavljuje ova vest.

– Ogroman uspjeh zbog grotesknog političkog ambijenta u BiH i ove nagrade su najbolji dokaz u kakvoj ludačkoj košulji nakon potpisivanja Dejtonskog sporazuma se živi u BiH, to jest, da bosanskohercegovački film ne može da se distribuira na celoj njenoj teritoriji – zaključuje Emir Hažihafizbegović.

Rediteljka Jasmila Žbanić, koja je gostujući u Novom danu na N1 rekla da će prestati rat kada film „Quo vadis, Aida?“ bude prikazan na RTS-u, objašnjava za Danas zašto misli da ovde određenim strukturama odgovara da ovo ostvarenje ne bude dostupno najširoj publici.

– U Srbiji je krenula kampanja protiv filma prije nego što je iko pogledao film. U prvom članku o filmu je govorio ratni zločinac „filmski kritičar“ Šljivančanin. Očito je da određene strukture bliske ratnim zločincima ne žele dozvoliti ljudima u Srbiji da film pogledaju. Zašto? Ako ljudi u Srbiji osvijeste da ih zločinci drže u šaci prebacujući svoja zlodjela na cijeli narod, puno stvari će se promijeniti – zaključuje Jasmila Žbanić.

Nikola Popević, urednik filmske redakcije RTS-a, rekao je za Danas da ćemo o njegovom i stavu kuće za koju radi povodom apela Regionalne akademije za razvoj demokratije da je važno da se film „Quo vadis, Aida? emituje na Javnom servisu saznati u večerašnjem dnevniku na ovoj televiziji.

Inače, film “Quo Vadis, Aida?” Jasmile Žbanić dostupan je od juče onlajn na VoD platformi kina Meeting Point: https://ondemand.kinomeetingpoint.ba/.

O filmu

Film “Quo vadis, Aida?” osvojio je tri nagrade Evropske filmske akademije: nagradu za najbolji evropski film, za najbolju rediteljku – Jasmila Žbanić i najbolju glumicu – Jasna Đuričić.

Film je onlajn dostupan gledaocima u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Srbiji, Crnoj Gori, Sloveniji, Sjevernoj Makedoniji i Kosovu. Radnja filma (u koprodukciji BiH, Austrija, Rumunija, Holandija, Nemačka, Poljska, Francuska, Norveška i Turska, 2020, 103 min) odvija se u Bosni u julu 1995. Aida radi kao prevoditeljica za mirovne snage Ujedinjenih nacija u Srebrenici.

Kada srpska vojska zauzme grad, članovi njene porodice nađu se među hiljadama civila koji pokušavaju da pronađu utočište u UN bazi.

Kao prevodilac na pregovorima u Srebrenici, Aida ima pristup ključnim informacijama.

Šta očekuje nju i njenu porodicu – spas ili smrt? Šta bi ona trebalo da uradi.

Glavne uloge u filmu su ostvarili: Jasna Đuričić, Izudin Bajrović, Boris Ler, Dino Bajrović, Raymond Thiry, Johan Heldenbergh, Boris Isaković, Emir Hadžihafizbegović, Edita Malovčić.

Film je osvojio nekoliko međunarodnih nagrada, a bio je nominovan za Oskara u kategoriji za najbolji film na stranom jeziku kao kandidat Bosne i Hercegovine.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari