Može li pozorište da odgovori na turbulentnu stvarnost koja ne nudi optimizam: Večeras počinje 69. Sterijino pozorje 1Foto promo Sterijino pozorje

Pod sloganom „(Post)apokaliptične svetlosti pozornica“, besedom glumca Gorana Šušljika i predstavom „Bilo jednom u Novom Sadu“ Andraša Urbana, na sceni „Jovan Đorđević“ Srpskog narodnog pozorišta, večeras u 20 h,  svečano će biti otvoreno 69. Sterijino Pozorje.

Produkcija Novosadskog pozorišta / Újvidéki Színház koja će označiti početak najznačajnijeg festivala domaće drame, autorski je projekat reditelja Andraša Urbana, i spektakularna posveta ovom pozorištu, kako se navodi, povodom 50. godina njegovog postojanja.

U izboru selektorke, teatrološkinje i pozorišne kritičarke Ane Tasić, u takmičarskom programu ovogodišnjeg Pozorja koje će trajati do 3. juna, pored predstave “ Bilo jednom u Novom Sadu“ biće izvedeno još šest ostvarenja iz Srbije i regiona.

„Mali ratovi i kabine Zare“, po tekstu Vide Davidović, u režiji Ivice Buljana (koprodukcija NP Republike Srpske, Banja Luka, BiH, i Sterijinog pozorja), „Sirota Mileva iz Bosne u našoj civilizaciji godine 1878“, tekst Albina Podgradska, režija Anđelka Nikolić (koprodukcija NP Subotica / Narodno kazalište / Népszínház; Dečje pozorište Subotica i Seoski kulturni centar Markovac), „Kišni dan u Gurliču“, tekst Milan Ramšak Marković, režija Sebastijan Horvat (koprodukcija Prešernovo Gledališče Kranj i Mestno Gledališče Ptuj, Slovenija).

Može li pozorište da odgovori na turbulentnu stvarnost koja ne nudi optimizam: Večeras počinje 69. Sterijino pozorje 2
Foto promo Sterijino pozorje

U konkurenciji za Sterijine nagrade pred publikom će biti i „Brod za lutke“, drama Milene Marković koja je doživela brojne inscenacije, a na 69. festival stiže u režiji Kokana Mladenovića (NP Bitolj, Severna Makedonija), „Režim isceljenja“, po tekstu Tanje Šljivar, u režiji Bojana Đorđeva (Hrvatsko narodno kazalište Varaždin), a na završnici Pozorja biće prikazani „Očevi i oci“, prema romanu Slobodana Selenića, u dramatizaciji Kate Đarmati, i režiji Veljka Mićunovića (NP u Beogradu).

U obrazloženju za selekcuju, kako je istakla Ana Tasić, takmičarski program je specifičan je po tome što sve tri praizvedbe savremenih originalnih dramskih tekstova domaćih autora, Milana Ramšaka Markovića, Tanje Šljivar i Vide Davidović, dolaze iz pozorišta van Srbije ‒ iz Kranja i Ptuja („Kišni dan u Gurliču“), Varaždina („Režim isceljenja“) i Banja Luke („Mali ratovi i kabine Zare“).

– Ovu činjenicu treba, pre svega, shvatiti kao afirmaciju srpske drame i potvrdu misije Sterijinog pozorja da promoviše domaću dramaturgiju i izvan granica naše zemlje. Selekcija je uvek odraz produkcije, program festivala ne može ići kvalitativno dalje od mogućnosti repertoara pozorišta, a oni su ove sezone u Srbiji, odnosno između 20. marta 2023. godine i 20. marta 2024. godine, bili vrlo skromni, u kvantitativnom ali i kvalitativnom pogledu umetničkih vrednosti produkcije savremene originalne domaće drame (oko deset predstava) – ocenila je Tasić.

Može li pozorište da odgovori na turbulentnu stvarnost koja ne nudi optimizam: Večeras počinje 69. Sterijino pozorje 3
Foto promo Sterijino pozorje

Van konkurencije biće prikazana predstava „Katalin Ladik doživljava nervni slom, daje otkaz na mesto službenice u banci i postaje konceptualni umetnik“ reditelja Zlatka Pakovića (koprodukcija Pozorišta „Deže Kostolanji“ Subotica i Sterijinog pozorja).

Ovogodišnji međunarodni program „Krugovi“ čine tri predstave iz Hrvatske i Bosne i Hercegovine – „Moji tužni monstrumi“, po novom tekstu Mate Matišića, u režiji Vita Taufera (Gradsko dramsko kazalište Gavela, Zagreb), „Crvena voda“, prema romanu Jurice Pavičića, dramatizacija Ivora Martinića, u režiji Ivice Buljana (Hrvatsko narodno kazalište Split), i „Ljubičasto“, autorski projekat rediteljke Selme Spahić (Kamerni teatar 55, Sarajevo).

Može li pozorište da odgovori na turbulentnu stvarnost koja ne nudi optimizam: Večeras počinje 69. Sterijino pozorje 4
Foto promo Sterijino pozorje

O najboljim ostvarenjima takmičarskog programa 69. Pozorja odlučivaće petočlani žiri – Dejan Sredojević (predsednik), redovni profesor na Filozofskom fakultetu i na novosadskoj Akademiji umetnosti, Marta Bereš, glumca SNP u Novom Sadu, Irena Popović Dragović, kompozitorka, Dušan Ljuština, hrvatski pozorišni menadžer, i Janko Ljumović, profesor na Fakultetu dramskih umjetnosti Univerziteta Crne Gore.

Pozorje će svečano biti zatvoreno 3. juna proglašenjem najboljih ostvarenja i uručenjem Sterijinih nagrada, a u čast nagrađenih biće izveden program „Boje noći“ u kojem glumci pevaju filmsku muziku.

Međunarodni simpozijum teatrologa, Pozorište i politička korektnost…

Pored oficijelnog, Pozorje i ove godine ima svoj tradicionalni prateći program – biće organizovan 17. Međunarodni simpozijum pozorišnih kritičara i teatrologa na temu Pozorište i politička korektnost, Pozorje mladih – susret studenata visokih pozorišnih škola iz zemlje i regiona, Muzika za scenu (promocija pozorišne muzike), brojne izložbe, među kojima je i Dodirni reči, taktilna izložba namenjena slepim i slabovidim osobama (organizator Udruženje ReAktor)… Tu su i Dani knjige, Okrugli stolovi i tribine…

Od ove godine Pozorje ima novi program Filmski krugovi, koji će prikazivati selekciju dokumentarnih filmova sa prostora bivše Jugoslavije, a selektor je Aleksandar Reljić. U okviru ovog programa zakazana je srpska premijera „live documentary“ performansa Mile Turajlić, koja će biti održana u sredu, 29. maja u Arena Cineplexu u Novom Sadu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari