30 minuta roming interneta + dve poruke = 32.000 dinara: Šta treba da uradite da vas ne bi zadesila sudbina naše čitateljke 1Foto: Pixabay/JESHOOTS-com

Krenuli ste u inostranstvo i zaboravili da isključite mobilne podatke u romingu, nakon čega vam stiže račun koji vas može koštati skuplje nego odmor?

Prekoračenje interneta u okviru roming paketa česta je greška na putovanju, a kako vam odmor ne bi preseo, postoje određene opcije koje vam mogu omogućiti njegovo korišćenje, bez bojazni da ćete preći dozvoljenu količinu.

Redakciji Danasa javila se čitateljka kojoj su, nakon što je potrošila internet iz roming paketa, mobilni podaci ostali uključeni svega 30-ak minuta, da bi je po povratku kući dočekao račun od gotovo 32.000 dinara.

Kako je rekla, za sve to vreme poslala je svega dve poruke preko društvene mreže, da bi je operater obavestio da joj je snabdevanje internetom obustavljeno. Najviše ju je interesovalo zašto internet nije prekinut kada je račun bio niži ili automatski isključen kada su podaci iskorišćeni.

Kako bi se ovakve stvari izbegle, operateri savetuju da se korisnici pre odlaska na odmor informišu o svim mogućnostima korišćenja roming paketa, kao i interneta u okviru njih, jer je to prvi korak u sprečavanju ovih i sličnih situacija.

Potrošači bi trebalo da provere da li je na broju aktivirana usluga rominga, te ako jeste, da se pre puta informišu o cenama i uslovima roming usluga u zemlji koju posećuju. Za one korisnike koji ipak ne žele da koriste internet u inostranstvu, mogu da isključe prenos podataka.

Iz Yettela navode da, čak i ako to ne urade, postoje različite tarife koje sprečavaju prekomerno zaduženje, odnosno gde je količina podataka limitirana, kao i roming dodaci koji se aktiviraju putem aplikacije ili slanjem USSD koda. Ipak, bitno je da korisnik sačeka SMS poruku kao potvrdu o uspešnoj aktivaciji, nakon koje je omogućeno njegovo korišćenje.

– Svi naši roming dodaci funkcionišu tako da, ako se potroši internet saobraćaj pre isteka vremena koje je predviđeno za trajanje dodatka, onemogućavamo dalje korišćenje interneta, kako bi zaštitili korisnika od prekomerne potrošnje. U tim situacijama korisnike uvek odmah, putem SMS-a, obavestimo kako mogu da aktiviraju nastavak korišćenja interneta. Ukoliko korisnik deaktivira dodatak, saobraćaj će biti tarifiran u skladu sa roming tarifom koja je aktivna na broju korisnika. Isto tako, nakon isteka vremenskog važenja dodatka saobraćaj u romingu se tarifira u skladu sa roming tarifom koja je aktivna na korisnikovom broju. U svakom slučaju, korisnici dobijaju SMS poruku sa obaveštenjem o potrošenom saobraćaju – navode iz Yettela.

Ono što je često problem pri korišćenju podataka, jeste to što se „internet saobraćaj ne obračunava sasvim u realnom vremenu, a da brzine prenosa podataka koje se ostvaruju u 4G mrežama (kojih sada ima kod većine operatora u svetu) omogućavaju da se za samo nekoliko minuta prenese velika količina podataka. To znači da može da se desi da prođe i do pola sata dok naše nadležne službe ne primete uvećano zaduženje i ne odreaguju“.

Iz Telekoma ističu da, ukoliko privatni korisnik ima aktivan određeni roming data tarifni dodatak, nakon njegove potrošnje vrši se blokada usluga, dok se za poslovne korisnike tarifira nastavlja po cenovniku do definisanog limita, ukoliko ga korisnik ima.

Ipak, „prenos podataka u romingu se ne isključuje po potrošnji, jer sistemski ne postoji ograničenje za korišćenje određene vrste saobraćaja u romingu za poslovne korisnike. Blokada celokupnog saobraćaja će biti izvršena samo u situaciji kada korisnik prekorači definisani limit na broju“, navode iz Telekoma.

Da bi korisnici izbegli ovakve situacije, postoji mogućnost kontrole potrošnje definisanog limita, koji ostvaruju aktivacijom roming tarifnih dodataka ili podnošenjem zahteva za isključenjem prenosa podataka u romingu na sistemu ili samom uređaju.

U slučaju da do prekoračenja dođe, „korisnici imaju mogućnost podnošenja prigovora Telekomu Srbija u roku od 30 dana od datuma dospeća računa“, nakon čega će biti izvršena provera i korisnici obavešteni o ishodu.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović ističe da u ovakvim situacijama potrošačima ne preostaje ništa drugo nego da pre odlaska na put izmire sve obaveze i regulišu upotrebu podataka, jer „sve ono što ne urade njima pada na teret“.

– Ako ostavite prenos podataka u romingu aktivnim – to je vaša greška, greška potrošača, tu je jako teško bilo šta učiniti, jedino ako je dobra volja operatera da račun umanji. Savetujem da pre odmora limitirate podatke, isključite internet potrošnju, jer čim prekoračite dozvoljeni internet ne možete ništa uraditi. Potrošači tu nemaju pravo na žalbu, jer ne može vama operater da isključi internet kad on želi, možda je vama internet potreban iz različitih razloga – pojašnjava Papović za Danas.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.