Slučaj Leoni: Šuška se da preko 1.000 zaposlenih ostaje na ulici, iz kompanije tvrde da "ne komentarišu spekulacije" 1Foto: BETAPHOTO/SAŠA ĐORĐEVIĆ/DS

Spekulacije o zatvaranju pogona i otpuštanju više od 1.000 radnika u kompaniji Leoni Srbija unose zabrinutost među zaposlene. Iako zvanične potvrde nema, radnici tvrde da su dobili ponude da daju otkaz i odu na biro i tu sačekaju novog investitora.

U javnosti su se nedavno pojavile spekulacije da više od 1.000 ljudi zaposlenih u kompaniji Leoni Srbija ostaje bez posla, kao i da ta kompanija zatvara svoje pogone, a prvi u Malošištu, odnosno Doljevcu.

Kompanija „LEONI Wiring Systems Southeast d.o.o.“ registrovana je u Prokuplju, a osim u tom gradu, ima pogone u Nišu, Kraljevu i pomenuti u Doljevcu, odnosno selu Malošište.

Ukoliko se ove spekulacije pokažu kao istinite, Leoni Srbija bila bi nova žrtva krize u automobilskoj industriji, zbog koje je već hiljade radnika u Srbiji ostalo bez posla.

Iako su glasine o otpuštanju radnika još uvek samo glasine, one dolaze iz same kompanije, od zaposlenih koji tvrde da su dobili anekse ugovora i da ih prebacuju iz pogona u pogon, bez jasnog objašnjenja.

Jelena Milošević iz Stranke slobode i pravde (SSP) u Nišu za Danas kaže da sve informacije koje ima, ima od radnika.

„Oni navode da će 500 radnika 16. juna biti prebačeno iz Malošišta u Niš, to su ljudi koji rade na projektu Jaguar. Jaguar posluje u Malošištu od samog otvaranja i sada se seli u Niš“, ukazuje ona.

Kako dodaje, ljudi dobijaju anekse ugovora da se pojedinci iz Malošišta premeštaju u niški pogon, a neki drugi iz niškog pogona u Malošište.

„Otpuštanja bi trebalo da krenu u avgustu i očekuje se da se to završi do kraja septembra“, upozorava Milošević.

Ono što kruži među radnicima, prema njenim rečima, jeste da je otpremnina po godini 50.000 dinara.

„Međutim, njima je rečeno da će doći kineski investitor koji pravi sijalice, koji bi njih preuzeo. Uslov da ih preuzme je da oni daju otkaz, da odu na biro, pa da ih on povuče sa biroa. To je po mom mišljenju manipulacija“, naglašava naša sagovornica.

Milošević podseća da se o zatvaranju pogona u Malošištu već dugo priča.

„Verujem da Leoni ima svoju poslovnu politiku, ali ona je, prema tvrdnjama zaposlenih, upravo zatvaranje tog pogona. Radnici koji rade na projektu Jaguar imaće posla do kraja sledeće godine u niškom pogonu, šta će posle toga biti ni zaposleni ni niko drugi ne zna“, navodi ona.

Preregistracija u APR-u

Kompanija Leoni Srbija, nedavno je u Agenciji za privredne registre (APR) promenila podatke o ograncima i registrovala tako zasebno ogranak Kraljevo, ogranak Doljevci i ogranak Niš i ogranak Prokuplje.

Ovo je izazvalo pažnju javnosti u svetlu novih događaja i spekulacija o otpuštanjima, a kompanija i radnici imaju različita objašnjenja.

Naša sagovornica Jelena Milošević navodi da su tim izmenama oni osamostalili ogranke.

„Kako zaposleni kažu, to je urađeno da bi nezavisno proglašavali tehnološke viškove i nezavisno zatvarali pogone, odnosno ogranke. To je suština izmena u APR-u“, ukazuje ona.

S druge strane, iz kompanije Leoni za Danas potvrđuju da je kompanija u Srbiji preregistrovana iz jednog pravnog lica u jedno pravno lice sa četiri ogranka, na četiri lokacije na kojima godinama posluje – Prokuplje, Doljevac, Niš i Kraljevo.

„Osim usklađivanja sa zakonom i faktičkim stanjem, na ovaj način se stvaraju i uslovi za unapređenje sistema menadžmenta i upravljanja profitabilnošću sva četiri ogranka“, objašnjavaju oni.

U ovom trenutku, kako tvrde, sva četiri ogranka Leoni Srbija posluju u skladu sa važećim planovima i ugovorenim obavezama.

„U kompaniji Leoni Srbija zaposleno je oko 10.000 ljudi. Kontinuirano pratimo trendove u auto-industriji i prilagođavamo se da bismo osigurali dugoročnu održivost našeg poslovanja. Leoni Grupa i Leoni Srbija fokusirani su na pažljivo kretanje kroz ove promene i posvećeni su očuvanju stabilnosti odnosa sa svim zainteresovanim stranama“, navode iz kompanije.

Da li će doći do otpuštanja radnika u Leoniju?

Iz kompanije otpuštanja ne pominju, ali nema ni odlučnog demantija.

„U skladu sa svojom politikom, kompanija Leoni ne komentariše spekulacije o budućim potezima ili poslovnim odlukama, već saopštava informacije relevantne za javnost kada za to postoje jasni razlozi i okolnosti“, navode u odgovoru za Danas.

Oni podsećaju da se cela automobilska industrija u Evropi trenutno suočava sa značajnim izazovima.

„Leoni Grupa, kao dobavljač prvog nivoa za proizvođače automobila, oseća posledice promena u potražnji i opštem usporavanju tržišta. Tako je u 2024. godini globalna prodaja grupe pala za oko 10 odsto. Ovakva situacija zahteva da se Leoni Grupa, pa time i Leoni Srbija, prilagođavaju promenljivim tržišnim uslovima“, naglašavaju oni.

Zato, kako tvrde, preduzimaju proaktivne korake za stabilizaciju poslovanja, kao što su povećanje efikasnosti i optimizacija kapaciteta, u cilju očuvanja konkurentnosti i održivosti poslovanja.

Šta kažu iz sindikata?

Predsednik sindikata Sloga u Leoniju Daniel Paunović za Danas naglašava da će sindikat, povodom spekulacija koje su se pojavile u javnosti o mogućem zatvaranju pogona,  učiniti sve što je u njihovoj moći da osiguraju zaštitu interesa i prava radnika, kako u skladu sa Zakonom o radu, tako i u skladu sa Kolektivnim ugovorom.

„Svesni smo da se evropska automobilska industrija suočava sa izazovima koji direktno utiču i na poslovanje kompanije Leoni. Sindikat Sloga Leoni održava svakodnevnu komunikaciju sa poslodavcem, pažljivo prati situaciju i osigurava da se odluke koje utiču na radnike ne donesu bez njihove zaštite i informisanosti“, poručuje on.

Ono što je najvažnije, kako ističe, jeste da u ovom trenutku ne postoji zvanična odluka poslodavca o zatvaranju pogona niti o smanjenju broja zaposlenih.

„U slučaju bilo kakvih velikih promena, poslodavac je zakonski obavezan da prvo dostavi program rešavanja viška zaposlenih reprezentativnom sindikatu. Sindikat Sloga Leoni, kao reprezentativni sindikat, do danas nije primio nikakav takav program“, navodi naš sagovornik.

On poručuje da će se, bez obzira na razvoj situacije, boriti za prava zaposlenih, tražiti transparentnost od poslodavca i osigurati da se sve odluke donose u skladu sa zakonom.

„Svako neosnovano nagađanje doprinosi dodatnoj zabrinutosti i destabilizaciji radnog okruženja, te apelujemo na sve aktere da se oslanjaju isključivo na proverene i zvanične informacije, kako od poslodavca tako i od reprezentativnog sindikata Sloga Leoni“, zaključuje Paunović.

Izabrali smo model rasta, ne razvoja

Direktor Instituta za razvoj i inovacije Nenad Jevtović za Danas kaže da ovo ništa ne iznenađuje i da je ovakve stvari bilo moguće očekivati.

„Dva faktora koja su mogla da utiču na ovako nešto jesu smanjena tražnja, u ovom slučaju za automobilima, pa samim tim trpi i ceo lanac automobilske industrije i kao drugo sve manja konkurentnost radne snage u Srbiji u pogledu zarada. Em je stagnacija, odnosno kriza u evropskoj autoindustriji, em naša radna snaga više nije tako jeftina kao kada su oni dolazili“, ukazuje on.

Jevtović podseća da se njima poslovanje ovde prilično isplatilo i zbog jeftine radne snage i zbog subvencija koje su dobili od države.

„Ali ako nema više potražnje, oni se vraćaju ka matici, a ako ponovo bude proizvodnje uvek će se naći neko jeftiniji od Srbije. To će se dešavati i u godinama koje dolaze, ne samo zbog stanja evropske i svetske ekonomije, već i zbog naše više nekonkurentne nadnice“, upozorava naš sagovornik.

Jevtović navodi da mi nismo prešli, u velikom delu stranih direktnih investicija, na neke sofisticiranije proizvode koji učestvuju sa većom dodatnom vrednošću u finalnom proizvodu.

„Ovako kao komponentaši ne možemo očekivati da neko gleda dugoročno i strateški na nas. Mislili smo da ćemo upalu pluća da izlečimo brufenom, on je spuštao temperaturu, ali nije popravio stanje naših pluća i sada su nam nestala oba plućna krila. Nismo suštinski rešavali problem, a nemamo dovoljno kapitala po glavi stanovnika ni znanja da proizvodimo dobra višeg stepena“, objašnjava on.

Što se tiče radnika iz ove industrije, Jevtović smatra da su oni veoma izazovna socijalna kategorija.

„Takozvana sendvič generacija, koja ne može nazad, a nije zrela za penziju. Imamo sreću što je stopa nezaposlenosti veoma niska i nekako će tržište ove radnike apsorbovati, ali to će, vrlo verovatno, biti nezadovoljavajuća radna mesta“, kaže on.

Prema njegovim rečima, mi nismo izabrali model razvoja, već model rasta.

„Model rasta je ono što donosi stopu rasta BDP-a, a model razvoja služi da se ekonomski i društveno razvijete. Mi nikad nismo imali model razvoja. Model rasta se sad slama i poklapa se sa ovim društvenim pokretima i promenama u Srbiji“, ukazuje on.

Ipak, kad se dođe do određene plate, narod tada traži još više i to je onda sveukupno dobro za društvo, zaključuje Jevtović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari