Moraće da obrazlažu ocene? Neće? Šta je prošle nedelje uzbunilo srpske prosvetare: Studija slučaja posle jedne vesti 1Foto: BETAPHOTO/ MILOS MISKOV

Vest koja je obeležila nedelju za nama, uzburkala javnost, posebno prosvetare, roditelje i đake, što nije mala brojka u populaciji Srbije, bila je da će izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja nastavnici morati pisanim putem da obrazlažu svoje ocene.

I kako to biva, vest je puštena, preuzeli su je drugi mediji, Ministarstvo prosvete nije pravovremeno reagovalo, već dopustilo da se svi „krčkaju u nagađanju“, projekcijama pretpostavljene stvarnosti koja će nastavnicima biti nametnuta, ali i izlivanju njihovog nezadovoljstva stanjem u prosveti. Naravno, sve do utrorka, 21. marta, kada je za Danas resorno Ministarstvo stavilo tačku na čitavu priču demantujući višednevna nagađanja.

-U izmenama člana 82. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja – Prigovor na ocenjivanje, ocenu i ispit, nema suštinske izmene i neće se menjati u celini. Osnovna izmena će ići u pravcu preciziranja nadležnosti za odlučivanje o prigovoru na ocenu iz vladanja u toku školske godine i na zaključnu ocenu iz vladanja – pojasnili su oni.

Time je potvrđeno pisanje Danasa da u radnoj verziji zakonskih izmena nije bilo uneto rešenje o navodnoj obavezi nastavnika da daju pisano obrazloženje za svaku ocenu ukoliko to od njih zatraže roditelji.

Bez obzira na to, u našoj “kratkoj studiji slučaja”, mnogi nastavnici u Srbiji nisu imali saznanja da je stavljana tačka na čitav slučaj, mnogi su se vodili sadržajem prve vesti i u svojim komentarima “uperili reflektor” i na dugo tinjajuće probleme u prosveti.

Subotički prosvetari podeljenog mišljenja

Subotički nastavnici su podeljenog mišljenja kada je reč o najavljenim izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, po kojima bi prosvetni radnici trebalo da obrazlože roditeljima svaku svoju ocenu.

Kako objašnjava nastavnik srpskog jezika i književnosti u jednoj subotičkoj osnovnoj školi Stefan Basarić, najavljene izmene mogu biti dobre i korisne, jer će na taj način roditelji imati tačan uvid u znanje svog deteta, odnosno njegove prednosti i manjkavosti, što će roditeljima i nastavniku omogućiti da zajedno rade na tome da dete nešto savlada.

-Imao sam nekoliko takvih iskustava, gde su učenici dobili niže ocene, pa su roditelji prvo negodovali, a kasnije, kada sam im objasnio o čemu se radi, rekli su: ‘Da, u pravu ste’. Dakle, pokazali su razumevanje za to – objašnjava Basarić, dodajući da se inače trudi da učenicima obrazloži ocenu nakon kontrolnog ili pismenog zadatka.

-Tako da, mislim da je to dobro, samo postoji bojazan da ne dođe do zloupotrebe, pa da onda roditelj uzme sebi za pravo da ocenjuje sopstveno dete, što svakako ne sme da se dogodi – dodaje Basarić.

Moraće da obrazlažu ocene? Neće? Šta je prošle nedelje uzbunilo srpske prosvetare: Studija slučaja posle jedne vesti 2
Foto: Shutterstock/Monkey Business Images

Prema mišljenju njegovog kolege Ilije Vuletića, koji, takođe, radi kao nastavnik srpskog jezika i književnosti u jednoj subotičkoj osnovnoj školi, najavljene izmene su potpuno suvišne, jer smatra da će doprineti isključivo većoj birokratizaciji posla prosvetnih radnika.

-Deca svakako već znaju zašto imaju određenu ocenu i snose odgovornost za svoj rad ili nerad. Ovim dopunama bi se nastavnici ponizili, deci bi se oduzela odgovornost, a kod roditelja bi se promovisala još veća opsednutost i želja da se kontroliše svaki aspekt dečijeg života – smatra Vuletić.

Novi Sad: Nisu shvatili ozbiljno

Sudeći po reakcijama novosadskih nastavnika, niko još ove najave ne shvata ozbiljno, odnosno deluje im nemoguće da će neko doneti zakonsku obavezu po kojoj će svaku ocenu morati obrazlagati na ovakav način.
-Prva rekacija je bila da se ljudi prekrste jer smatraju da bi takva odluka bila suluda. Većinom se niko ne obazire jer smatra da postoji još nešto razuma i da nećemo krenuti putem potpunog uništenja školstva. Ionako nam fali nastavnika, za neke predmete poput matematike i fizike već je i alarmantno. Mislim da bi ovakva pravila samo dodatno oterala ljude od rada u prosveti – kaže nam Milana, nastavnica osnovne škole u Novom Sadu.

Ona napominje da su prosvetari, u proseku, veoma obrazovani ljudi, koji imaju rutinu stalnog usvanjanja novog znanja i da baš zbog toga, jedna su od profesija koja se najlakše prekvalifikuje u druga zanimanja, pogotovo u ovo vreme ekspanzije poslova u IT sektoru. Kako dodaje, ako se nastavi sa ovakvim rešenjima, uskoro neće imati ko da uči našu decu. Stari će otići u penziju, a mlađe prosveta neće zanimati, zbog loših uslova rada, pre svega male plate, ali i ovakvih birokratskih rešenja.

-Ovaj posao će na kraju radi isključivo oni koji ga obožavaju, nepopravljive entizijaste“, nastavlja ova nastavnica.

Predrag Nedeljković, profesor fizike iz Novog Sada, koji uskoro odlazi u penziju, kaže da školama uvek želi sve najbolje, ali da u ovoj najavi ne vidi nikakvu svrhu. Svi smo, dodaje, bili nekada u školi i znamo da kad nam profesor da neku ocenu, obično obrazloži i zbog čega je takva.
-Meni je to zaista neverovatno. Sada ja, kao fizičar, treba nekom roditelju koji je potpuno nekog drugog zanimanja, pismeno da objasnim šta njegovo dete nije znalo, još i pitanja da napišem koja sam mu postavio. Zaista to nema smisla. Uvek učenicima obrazložim svoju ocenu, a oni već znaju šta će dobiti i pre nego što ja saopštim. Jedino vidim svrhu ako neko da 15 kečeva u tri dana pa da to obrazloži. U životu učenika najvažnije stvari se dešavaju pre ocene, kada uči i usvaja znanje i tu je dobro, ako mu treba podrška nastavnika i roditelja, da je ima – izjavio je profesor.

Zrenjanin: Sindikalci pokušali da objasne

Prosvetni radnici Školske uprave Zrenjanin kažu da ni ovoga puta, prilikom promene Zakona o osnovama obrazovanja i vaspitanja, nisu konsultovani kao struka.

Prema rečima profesorke Mirjane Grujić, predavači su u neposrednom kontaktu sa decom i roditeljima i na najbolji način bi mogli da ukažu na ključne tačke koje bi Ministarstvo prosvete trebalo da uvaži.

-Prosveta je opterećena administracijom, a glavni cilj gubimo iz vida, to je rasterećena nastava, zadovoljna deca i profesori kojima je vraćeno dostojanstvo – kaže Mirjana Grujić.

I Zvinimir Jović, predsednik Sindikata prosvetnih radnika Banata i profesor Eleketrotehničke i građevinske škole „Nikola Tesla” u Zrenjaninu, ima glavnu zamerku što se „ne pita struka“.

-Uvek smo isključeni, oni sastvaljaju zakone i promene i trude se da nas eleminišu, mada su naši predstavnici učestvovali na ovim poslednjim izmenama zakona. Te nove promene, prema mojim saznanjima, trebale bi da idu u cilju sprečavanja nasilja, ali ubacili su i neke promene kod obrazloženja ocena, dodavši sada psimeno obrazloženje ocene. Ponovo su našli način da opterete prosvetne radnike, nekom bespotrebnom administracijom – ocenjuje on.

Kako kaže, on je dužan da obrazloži svaku ocenu koju da, većina profesora to već radi, ali sada će i pismeno obavezati nastavnika.

Njegov kolega i predsednik Nezavisnog sindikata prosvetnih radnika Vojvodine Dušan Kokot ocenjuje da su izmene zakona nastavak jedne loše prakse.

– I prethodni predloga zakona videli smo tek kad je predat Vladi Srbije, bez ikakve javne rasprave – podsetio je on.

Šabac: “Bavimo se stvarima koje su periferne”

Najavljene moguće izmene i dopune Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, a koje se odnose na dodatno obrazlaganje date ocene je još jedan korak ka potpunoj birokratizaciji nastavnog procesa, smatraju prosvetni radnici u Šapcu.

– Ovakvi predlozi nas sve više udaljavaju od vaspitne i obrazovne uloge škole i nastavnika, a približavaju činovničkom poslu popunjavanja papira, obrazaca, obrazloženja, beleški, zabeleški, zapisnika – kaže za Danas Vera Mardžokić Simić, profesorka srpske književnosti i jezika.

Smatra da bi se na ovaj način narušio odnos između učenika, roditelja i nastavnika, jer bi svi akteri postali manje svesni da se suštinski nalaze na istom zadatku.

– Umesto da se bavimo učenjem i obrazovanjem, lagano klizimo u to da se bavimo svime, osim suštinom. Nisu ovde samo nastavnici poniženi, nego smo svi zajedno. Bavimo se stvarima koje su periferne i na kraju dana od njih niko koristi nema, osim da ne stižemo da, od međusobnih optužbi, razmislimo kako živimo, kolike su nam plate, kakav nam je životni standard, kakvo društvo ostavljamo mladima, čemu ih zaista učimo i mi nastavnici i mi roditelji – objašnajva Mardžokić Simić.

Moraće da obrazlažu ocene? Neće? Šta je prošle nedelje uzbunilo srpske prosvetare: Studija slučaja posle jedne vesti 3
Foto: J. B. K.

Učiteljica Ljubica Simić, kaže za Danas da je reč o novom pritisku na prosvetne radnike.

– Ocena je javna, ona je kao takva već jednom obrazložena, kako roditeljima tako i učenicima. Postavlja se pitanje smislenosti, zašto bi nešto što je već rečeno, trebalo da se prevede u pisanu formu. Šta je svrha takve priče i šta se želi postići ili prebaciti na neki drugi teren, i ja sam vrlo skeptična kada je ovaj pedlog u pitanju. Po meni, za dodatno obrazlaganje date ocene, nema logičnog opravdanja, sem u slučaju sudskog procesa, koji podrazumeva davanje pisanih izjava u nekoj formi. Sve ovo deluje kao nametanje još jedne obaveze, u vrlo ograničenom vremenu koje imamo sa decom, kaže Simić.

Kragujevac: Neslana šala

Na najavljene izmene i dopune Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja po kojima bi nastavnici i profesori trebalo da obrazlažu svaku ocenu roditeljima, kragujevački prosvetari jednoglasno ističu da je to i do sada bilo predviđeno aktuelnim Zakonom.

Naime, kako ističu, ocene se učenicima daju u formativnom i sumativnom smislu, odnosno svaka ocena mora da se obrazloži kako usmeno, tako i pisano u elektronskom dnevniku.

Svako dodatno objašnjavanje, koje bi podrazumevalo da se nastavnici “pravdaju” roditeljima za date ocene, oni vide kao neslanu šalu države i Ministarstva prosvete.

Ono u čemu su još jednoglasni jeste i ocena da niko nije video novi nacrt Zakona, ne zna da li takva odredba u njemu postoji ni šta bi ona tačno podrazumevala, pa kažu, da je najbolje da svi sačekamo skupštinsku proceduru i vidimo šta zaista u nacrtu piše.

Za Milana Jovanovića, prosvetnog sindikalca iz Kragujevca, ovakve najave predstavljaju samo probni balon, koji bi trebalo da sakrije neke izmene zakona koje će još više uništiti i ovo malo obrazovnog sistema koji nam je ostao.

-Verujem da će u izmenama biti nekih nepopularnih mera, koje će još više urušiti položaj prosvetnih radnika. Te nepopularne mere nisu procurele u javnost, jer oni uvek puste neku udicu, nešto na šta svi treba da se upecamo i protiv toga bunimo, a ne primetimo mnogo ozbiljnije promene, kaže Jevtić.

Po njegovom mišljenju, obrazlaganje ocena je samo dimna zavesa, koja bi trebalo da sakrije možda kombinovana odeljenja od petog do osmog razreda, koja još nisu primenili, ali se nalazeu u nacrtu.

Ono što još stoji u izmenama i dopunama Zakona su i zajedničke obračunske službe za sve škole u jednoj opštini, pa se Jevtić plaši da bi i to mogla da bude jedna od nepopularnih mera, koja bi dovela do otkaza svih šefova računovodstva u školama.

-Moje iskustvo sa Ministarstvom prosvete i državom je takvo da njima ništa ne treba verovati. Dok ne vidimo zvaničan predlog Zakona, svi ovi nacrti su zamo dimne zavese koje služe da nas zavaravaju. Sećam se da su jedne godine pripremili šest različitih nacrta, po principu šta prođe, prođe, jasan je sagovornik Danasa.

Kaže da su mladi već poslali jasnu poruku državi šta misle o zanimanju prosvetnih radnika. Te smerove više niko ne upisuje jer time ne žele da se bave.

– Ukoliko od vas traže master diplomu, pod većim ste nadzorom nego navijačke grupe, pritiskaju vas sa svih strana, a sad treba i roditeljima da se pravdate, uskoro neće imati ko da predaje. Mladi vide u kakvom su položaju njihovi nastavnici, roditelji i rođaci koji rade u prosveti i jednostavno neće time da se bave, zaključuje Jevtić.

Novi Pazar: Roditelji da stave nastavnike pod “svoju čizmu”

Predlozi o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, među novopazarskim prosvetnim radnicima izazvali su brojne nedoumice i polemike.

Posebno im je „problematično” novo zakonsko obavezivanje da pišu obrazloženje za svaku ocenu na zahtev roditelja. Smatraju da im je to još jedna više administrativna obaveza . Neki su mišljenja da će zakonske izmene roditeljima doneti trijumf da nastavnike „dodarno stave pod svoju čizmu“.

Mirza Fortić, profesor srpskog i bosanskog jezika u OŠ „Rifat Burdžović Tršo“, smatra da mnogi nisu shvatili „o čemu se radi, pa su preplašeni da dobijaju još jednu obavezu na svojoj listi zadataka“, ali i da nema mesta za trijumf roditelja.

-Čini mi se da je ova polemika neosnovana. Stvara se atmosfera u kojoj se sve više udaljavamo od onoga što je deci najpotrebnije, a to je zdrav odnos povrenja između roditelja i nastavnika. Sve više se ide, u pravcu da se nastavnici doživljavaju kao servis koji treba da ispuni svaku želju roditelja – ističe Fortić.

Podseća da se u svim školama vode elektronski dnevnici i da se „u većini slučajeva pišu obrazloženja uz ocenu“.

-U dnevniku postoji predviđen prostor za belešku uz ocenu. Što znači da ovo ništa nije novo. U belešci piše nivo usvojenosti znanja, kao i preporuke za napredovanje učenika. Kada su u pitanju pismeni i kontrolni zadaci nastavnik čuva učeničke radove, tako da svaki roditelj može da vidi rad svog deteta i vidi procenat tačnosti zadataka na osnovu kojeg je data ocena – objašnjava Fortić i naglašava da se ocene daju javno i tako se obrazlažu u skladu sa Pravilnikom o ocenjivanju.
Naš sagovornik poručuje da mora da se prihvati da nastavnici i roditelji nisu suprostavljene strane, „na istoj su strani na dobrobit dece“. Kad te dve strane sarađuju „deca to primećuju i osećaju podršku i pažnju“.

Profesorka tehnike i tehnologije, Milena Marinković, misli da bi za nastavnike „bilo preopterećenje, ako izmene podrazumevaju da svaku svoju ocenu treba pismeno da obrazlažu roditeljima“.

-U elektronskim dnevnicima piše sve. Ocenu ne možemo da upišemo, ako ne napišemo obrazloženje onoga što je ocenjivano: ispitivanje, pismeni i kontrolni zadaci, vežbe… I to svaki roditelj može da vidi. Sve nejasnoće otklanjaju se u direktnom kontaktu između predavača i nastavnika. Svakom roditelju detaljno objasnimo zašto njegovo dete ima takvu ocenu, šta treba da se popravi i kako zajedno da učestvujemo u tome – objašnjava Marinković.

Svi prosvetni radnici nisu čuli, već samo načuli za nove zakonske obaveze. Kad bude vreme biće im sve objašnjeno na sednicama nastavničkih veća.

Zaječar: Mi već imamo tu obavezu

Prema rečima Seđana Stanojevića, direktora Gimnazije u Zaječaru, nastavnici ističu da oni već imaju zakonsku obavezu da obrazlože ocenu učeniku i da te ocene mogu da unesu sa obrazloženjem i u elektronski dnevnik, u koji imaju uvid i roditelji.

On kaže da, pored toga, postoji i raspored prijema roditelja, tako da oni mogu uvek da dođu do škole i razgovaraju sa predmetnim nastavnicima o uspehu učenika.

-Ukoliko bi morali pismeno da obrazlažu svakom roditelju ocenu, to bi zaista bilo nametanje dodatnih administrativnih obaveza kojih je i sada mnogo, a možda bi moglo da se sve zloupotrebi pa da nastavnik bude „zatrpan“ zahtevima roditelja na koje ne bi ni stigao u nekom roku da odgovori – objašnjava Stanojević.

Direktor Tehniče škole u Zaječaru Goran Stanković kaže da su izmene najavljene u medijima, ali da on još nije video dokument predloga, ali podsetio da roditelji već sad mogu da vide obrazloženje ocean.

Goran Manojlović, nastavnik tehnike i tehnologije, dodaje da je, nezvanično, putem sredstava javnog informisanja, čuo da se radi izmena Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, gde će jedna od izmena biti da će roditelji imati pravo da od direktora traže obrazloženje svake ocene.

Majdanpek: A, Pravilnik o ocenjivanju učenika u srednjem obrazovanju i vaspitanju?

Prema postojećem Pravilniku o ocenjivanju učenika u srednjem obrazovanju i vaspitanju „ učenik i roditelj ima pravo na obrazloženje ocene, kao i pravo uvida u rad učenika (pismene radove, kontrolne zadatke, testove znanja, proizvode praktičnog rada, prezentacije i dr.) na osnovu koga je ocena data” rekli su nam majdanpečki srednjoškolski profesori, komentarišući za Danas najavljene izmene i dopune Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja po kojima će morati roditeljima da obrazlože svaku svoju ocenu.
Sa najavljenim izmenama ove vrste, dodaju, nisu upoznati, ali im one “na prvu loptu” izgledaju kao dodatni, ogroman posao pored već postojeće administracije kojom se bave.

Ilustruju to sledećim primerom: po polugodištu učenik učenik minimalno ima tri ocene iz jednog predmeta, a prosečno u odeljenju ima 25 učenika to je već 75 ocena. Pa kada se to pomnoži sa brojem odeljenja i brojem predmeta koje profesor predaje dobije se nekoliko stotina ocena.
I to puta dva, jer školska godina ima dva polugodišta.
Podsećaju da je po važećem pravilniku o ocenjivanju “ocena javna i saopštava se učeniku odmah po sprovedenom postupku ocenjivanja, sa obrazloženjem” i da je i do sada, kada je ocena sporna ona roditeljima objašnjavana i obrazlagana.

U Vranju obrazlaganje ocena „ništa novo“

Marjan Živković, nastavnik srpskog jezika iz Vranja, smatra da su prosvetni radnici „i do sada svaku ocenu obrazlagali, jer u elektronskom dnevniku postoji za svaku brojčanu ocenu i rubrika za komentar, tako da to nije ništa novo“.

-Roditelji, u bilo kom trenutku, često i mimo rasporeda konsultacija, mogu da se obrate nastavniku i zatraže informacije o svom detetu. U nekim odeljenjima ima i 30 učenika, pa su nastavnici opterećeni administracijom i neretko posle radnog vremena upisivanje ocena i komentara traje satima – dodaje Živković.

skola vuk kardžić foto Vesna Andrić
foto Vesna Andrić

Direktor Ekonomsko-trgovinske škole, Mome Andonović, ističe da je „obaveza prosvetnih radnika obrazlaganje ocena na zahtev roditelja i učenika“.
-To nije nikakva novina, provera ocena je bilo i ranije. Najviše zahteva za proveru dolazilo je od strane roditelja, kada su deca, da bi sebe spasila pridike roditelja, iznosila neistinite informacije o ocenama. Sada svaki roditelj ima uvid u elektronski dnevnik, ima šifru i u svakom momentu može da vidi koje ocene njegovo dete ima u školi. Ako je roditelj nezadovoljan nekom ocenom, eventualno može tražiti detaljno objašnjenje od predmetnog profesora – naglašava Andonović.

Užice: Degradacija prosvetnih radnika ili neistina

Šta još trebalo da uradimo – da učenicima unapred podelimo ocene, da ih anketiramo na početku školske godine o tome kome koja ocena treba i da oni samo dođu po diplome?

Pitanje postavlja Branko Nikolić, profesor u Tehničkoj školi „Radoje Ljubičić“ u Užicu o mogućnsti da se izmenama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja prosvetni radnici obavežu da u pisanoj formi, a na zahtev roditelja, obrazlože svaku ocenu koju učenici dobiju tokom cele školske godine.

Ukoliko to bude tako, dodaje, biće to „još jedna u nizu mera kojom se promašuje cilj prosvete i dodatno se urušavaju mesto i uloga nastavnika“, za koje navodi da se „sve više udaljavaju od svog osnovnog posla – od rada sa učenicima, i postaju „mastiljari“.
-U dnevniku postoji rubrika za komentare nastavnika, ali eventualna obaveza pisanog obrazloženja za svaku ocenu traži i dodatno vreme – navodi Nikolić, koji je i predsednik Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije u Užicu.

Kaže da „nije toliki problem u dodatnom vremenu, koliko u degradiranju mesta i uloge nastavnika u obrazovnm procesu“.

Međutim, Ružica Marjanović, profesorka u Užičkoj gimnaziji, kaže za Danas da nije tačna informacija o tome da će nastavici biti u obavezi da u pisanoj formi obrazlažu svaku ocenu učenika, a potom podseća na to da su, i po sadašnjem zakonskom rešenju, dužni da roditeljima obrazlože ocene.
-Dužni smo da učenicima usmeno obrazložimo ocenu. Ukoliko je u pitanju učenički pisani rad, ocenu moramo da obrazložimo i u pisanoj formi. Za rad koji se boduje, učenicima mora da bude jasan način bodovanja i da im se precizno objasni bodovna skala – kaže za Danas profesorka Marjanović.

Niš: “Bila bi to glupost”

Nadamo se da izmene Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja neće propisati i obavezu nastavnika da na zahtev roditelja pišu obrazloženja za svaku ocenu. Ukoliko do toga ipak dođe – biće reakcije sindikata, kaže predsednik Gradskog odbora Unije sindikata prosvetnih radnika Vladan Ćirić.

-Čulo se, pričalo se, pa je Ministarstvo prosvete negiralo… Zaista se nadamo da do toga neće doći jer onda gubi smisao i škola, i prosvetni radnici, i sve ono što radimo. Već se pravdamo svima redom, i roditeljima, i učenicima, i direktorima, i javnosti. Već svaki svoj postupak obrazlažemo svima, i ovo bi zaista bilo previše. Bila bi to, slobodno mogu da kažem- glupost – kaže Ćirić.

On dodaje da su ionako prava prosvetnih radnika u procesu obrazovanja sve manja.
-Mi već svakodnevno imamo neke novine, za koje javnost i zna i ne zna. Problem je što te novine ne donose boljitak već sa njima nazadujemo – imamo decu koja su u dobroj meri funkcionalno nepismena, prilično vaspitno zapuštena, neretko bezobrazna. Poštuju se njihova prava, a prava onih koji ih uče i obrazuju se redukuju. Pokušavamo da preko sindikata priomenimo neke stvari na bolje, ali to jako teško ide – kaže Ćirić.

Prema njegovim rečima, ovakva obaveza, ako do nje ipak dođe, značila bi i dodatno “administriranje” prosvetnih radnika, koji su već previše opterećeni tom vrstom posla.

-Od tih administrativnih obaveza ne možemo glavu da podignemo, zapostavljamo svoju osnovnu funkciju i trošimo energiju. Za svakog učenika imamo evidenciju u pedagoškim sveskama, vodimo elektronski dnevnik, pa nećemo valjda da obrazlažemo i svaku ocenu – kaže.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.