Ko će moći da iskoristi subvenciju od 2.100 evra za kupovinu automobila: Šta voze naši građani i imaju li para za nova kola? 1Foto: Printscreen / Youtube

Vest da će vlasnici automobila koji koriste dizel gorivo do sledeće godine moći da od države dobiju subvenciju u iznosu od 2.100 evra za kupovinu novog ili polovnog putničkog automobila evro 6 standarda, zvuči primamljivo.

Posebno kada građani u Srbiji bukvalno gledaju na svaki dinar, te su spremni da za razliku od 200 dinara u ceni registracije vozila idu na drugi kraj grada, kao što je to primer u Zaječaru.

Ova nova akcija države podrazumeva da od naredne godine svi, koji imaju motore evro 1, evro 2 ili evro 3 u vozilima mogu da ih deregistruju, a ona će potom biti odvožena u reciklažne centre, a njihovi vlasnici dobiti subvenciju za kupovinu vozila evro 6 standarda.

U celoj toj priči, kako se ispostavlja, krije se nekoliko problema, a osnovni je kupovna moć građana Srbije. Na primer, na beogradskim autoplacevima mogu se naći automobili sa evro 6 motorima čija je cena od 5.000 evra pa naviše, što znači da bi subvencija mogla, u najboljem slučaju, da pokrije do 40 odsto vrednosti kupovine drugog automobila.

Pitanje je da li srpski vozači imaju tih 60 odsto novca koliko je potrebno da obezbede da bi uopšte kupili kola koja imaju evro 6 standard.

U Beogradu prosečna starost vozila 13 godina

Sa druge strane, prosečna starost oko 2,5 miliona automobila, koliko ih prema dostupnim podacima ima u Srbiji, je 17 godina, a u Beogradu 13. Proizvodnja automobila koji imaju euro 6 standard počela je 2014. godine, pa se slobodno može reći da su nam na ulicama vozila starija od 17, pa i 20 godina.

Dušan Mladenović, profesor na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu koji je učestvovao u pravljenju strategije o bezbednosti u saobraćaju, ističe za Danas da su kalkulacije pokazale da je efikasnije zameniti veliki broj automobila sa subvencijom po 2.000 evra, nego davati 5.000 evra za kupovinu električnih i hibridnih automobila, kao što je to bio slučaj.

Ko će moći da iskoristi subvenciju od 2.100 evra za kupovinu automobila: Šta voze naši građani i imaju li para za nova kola? 2
ilustracija Foto: Pixabay/Inactive account – ID 995645

„Računica je pokazala da se može zameniti oko 50.000 starih automobila godišnje. Motori euro 6 standarda su mnogo efikasniji od euro 3 motora i veći efekat na životnu sredinu će se tako ostvariti nego subvencionisanjem skupih električnih automobila, koji opet koriste struju napravljenu od uglja“, objašnjava Mladenović.

S obzirom na izjavu ministra sobraćaja, građevine i infrastrutkure Gorana Vesića da je u budžetu izdvojeno 102 miliona evra za program subvencionisanja deregistracije starih dizelaša i kupovinu euro 6 automobila sa 2.100 evra, računica pokazuje da država planira da blizu 50.000 starih dizelaša zamene automobili modernijih i čistijih motora.

Prema rečima Mladenovića, zanavljanje voznog parka od uticaja na ekologiju imaće veći efekat na bezbednost u saobraćaju.

„Svaki noviji automobil sa euro 6 motorom u sebi ima tehnologije koje znatno povećavaju bezbednost“, ističe on.
Sudeći prema ponudi na beogradskim autoplacevima, od 5.000 do 7.000 evra koštaju manji automobili, kao što su „pežo 208“, „citroen C1“ ili „fiat 500“ od 2014. do 2016. godišta sa euro 6 motorom. Sa veličinom, luksuzom ili novijim godištem rastu i cene.

Od automobila koji se mogu reciklirati u zamenu za subvenciju od 2.100 evra najčešći u ponudi su oni sa euro 3 motorom. To su automobili od 1998. do 2005. godišta i tražena cena retko kome prelazi 1.800 evra, a uglavnom koštaju do 1.500 evra. Od dizelaša sa euro 1 i euro 2 motorom najčešći su čuveni „golfovi“ 1 i 2 koje cene do nekoliko stotina evra.

U Novom Sadu starost vozila 16 godina

Na mapi prosečne starosti vozila u Srbiji, Agencije za bezbednost saobraćaja, građani na području Policijske uprave Novi Sad koriste vozila stara u proseku 16 godina, što je odmah iza Beograda, gde se voze najmlađa vozila, prosečne dobi od13,3 godina.

Ko će moći da iskoristi subvenciju od 2.100 evra za kupovinu automobila: Šta voze naši građani i imaju li para za nova kola? 3
Foto: Shutterstock/guteksk7

Oni koji još voze po euro 1, 2 i 3 standardima najčešće imaju „golf“ i „pasat“ vozila, pokazuju podaci iz novosadske policije. Pri samom vrhu su i stariji modeli „opela“ poput „astri“ i „kadeta“, te „audija“.

Dragan Jovanović direktor Departmana sa saobraćaj Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu procenjuje da u ovom gradu ima oko 140.000 putničkih vozila.

“Svaka akcija koja bi trebalo da unapredi korišćenje novih vozila sa kvalitetnim pogonom, bio on električni ili sa novim motorima, u svakom slučaju poboljšava bezbednost i kvalitet našeg saobraćaja, ali i manje utiče na životnu sredinu. Sve je to dobro, samo se postavlja pitanje koliko će neka mera i akcija zaživeti i biti prepoznata među građanima. Odnosno ovde će kupovna moć našeg stanovništva pokazati da li će akcija uspeti“, rekao je Jovanović.

Niš: Obični građani ne mogu to sebi da priušte čak i sa subvnecijama

Srđan Nonić, građanski aktivista i glavni i odgovorni urednik portala Niška inicijativa, koji se bavi i pitanjima saobraćaja i ima akcije te vrste, kaže da ne vidi svrhu državnog subvencionisanja kupovine “dizelaša” evro 6 standarda sa 2.100 evra jer je to nedovoljno za njihovu nabavku.

On ne veruje da će veliki broj građana koristiti ovakvu pogodnost jer vozila čija se kupovina subvencioniše spadaju u skuplja.

„Kome je to nemenjeno? Novoj SNS eliti i njihovoj deci? Obični građani ne mogu da priušte sebi takvu kupovinu, tako da dolazimo do zaključka da je ovo rešenje bez problema, odnosno rešenje za drugi problem, a to je – kako da prikažemo da nešto radimo, a da u stvari ništa ne uradimo. Dokaz tome je sve stariji vozni park naših građana, uprkos svim navodnim merama koje se donose ‘u njihovu korist’, a oni ih osećaju po svom džepu”, kaže Nonić i dodaje:

„Ako već želimo da imamo vozila sa višim eko standardom, pitanje je zbog čega država ne daje povlastice za ugradnju plinskih uređaja u vozila sa benzinskim motorom, već se skraćuje period atesta sa deset na pet godina i diže cenu ovog derivata akcizama, pa je i to gorivo kod nas skuplje nego u regionu. Gas je najčistije gorivo za vozila, nekada je bilo i najjeftinije, ali se politikom Vlade godinama podizala cena, a uslovi za vožnu na gas pooštravali. Ali, važno je da su se sad setili da subvencionišu beznačajnom sumom kupovinu skupih vozila“ objašnjava naš sagovornik.

Prema podacima Parking servisa, u Nišu ima više od 80.000 registrovanih vozila.

Kragujevac: Akcija će pomoći veoma malom broju ljudi, ostali nemaju novca

Kragujevčani najčešće kupuju automobilekoji koštaju od 3.000 do 4.000 evra, rečeno je za Danas na auto placevima u gradu.

Vlasnici auto placeva akciju države tumače kao još jedno zamazivanje očiju najsiromašnijim slojevima društva jer je, kažu, cena između automobila koji oni poseduju i onih koje bi u ovoj akciji trebalo da kupe izuzetno velika.

Ko će moći da iskoristi subvenciju od 2.100 evra za kupovinu automobila: Šta voze naši građani i imaju li para za nova kola? 4
Foto: Shutterstock

„Akcija će pomoći veoma malom broju ljudi, možda od dva do pet odsto. Jer ta stara vozila sa euro 1, euro 2 i euro 3 motorima koštaju od 500 ili 700 evra do najviše 2.000. Ona sa euro 6 motorima se kreću od sedam do 17.000 evra. Dakle zašto bi neko zamenio svoje vozilo od 2.000 evra, dobio isto toliko para i još mu nedostaje 5.000 evra da bi kupio ono sa euro 6 motorom, objašnjava vlasnik jednog auto placa.

On dodaje, da su ljudi koji su imali te najstarije automobile već kupili neke novije koji im završavaju posao, a da ih poprave treba im od 100 do 200 evra, pa zbog čega bi onda ulazili u kredite i trošili novac koji nemaju.

Sagovornik Danasa objašnjava da je ljudima rečeno da će dobiti 2.100 evra, ali da to nije u potpunosti tačno. Kada auto daju državi, on će biti recikliran, dakle ne može da ga proda ni za delove. Tako da od tih 2.100 evra treba oduzeti vrednost automobila na tržištu, pa ako je cena auta 700 evra, vlasnik će praktično dobiti samo 1.400 evra.

Obični Šapčani ne mogu da kupe automobile sa evro 6 standardom

Prema podacima Policijske uprave, na šabačkim ulicama ima oko 50.000 registrovanih vozila, računajući putnička, teretna, priključna vozila, mopede i traktore.

Koliko je među njima onih sa evro 1, evro 2 i evro 3 motorima, teško je znati, budući da, kako nam je rečeno, ne postoji tačna evidencija.

Program države po kome će vlasnici ovih automobila od sledeće godine moći da dobiju subvenciju od 2.100 evra, za kupovinu novog ili polovnog putničkog automobila, evro 6 standarda, za građane neće mnogo značiti, smatraju u jednom od najvećih šabačkih autosalona.

„Cena novih vozila je skočila minimum 20 odsto, pa tako primera radi, za najpovoljniji „fordov“ model „fiesta“, koji je ranje koštao 11.900 evra, sada treba izdvojiti oko 19.000 evra. Dati subvencije za vozilo koje je nekada koštalo oko 12.000 evra, možda i ima nekog smisla, ali po novim cenama, koje imaju tendeciji rasta u zadnjih godinu i po dana, sa dobijenih 2.100 evra, kupcu će, da bi kupio novo vozilo, i dalje nedostajati bar 17.000 evra“, objašnjava za Danas jedan od autodilera.

Ko će moći da iskoristi subvenciju od 2.100 evra za kupovinu automobila: Šta voze naši građani i imaju li para za nova kola? 5
foto FoNet/Dragan Antonić

Napominje da 80 odsto, prodaje novih vozila, čine pravna lica i teretni program.

„Fizička lica ili obični ljudi u Šapcu nemaju novac da kupe nova kola i oni se nalaze u najnepovoljnijem položaju. Program države će iskoristiti samo onaj koji je svakako planirao da kupi auto i broj prodatih vozila se neće povećati“, kažu u autosalonu.

Užice: Sve se više uvoze automobili sa evro 6 motorima

Prema podacima Policijske uprave Užice, prošle godine je registrovano 26.654 putničkih vozila, ali nema podataka o tome koliko njih je u nekoj od kategorija euro motora.

Sagovornici Danasa procenjuju da je u Užicu većina starih automobila i pozdravljaju najavu države da subvencijama pomogne građanima da kupe vozila sa „euro 6“ motorima.

„Državnim dotacijama ljudi će moći da kupe novija vozila i ostvare uštede u kućnim budžetima, a biće i manje zagađenje životne sredine, posebno vazduha“, ocenio je za Danas Nikola Planić, koji se bavi registracijom vozila.

Miroslav Rakić, samostalni diplomirani mašinski inženjer u laboratoriji za ispitivanje vozila u AMSS Užice, ističe da je u gradu oko 50 odsto uvezenih putničkih vozila sa motorima „euro 6“, ali da je uvoz veoma mali.

On ocenjuje da su subvencije dobra prilika da građani kupe novija vozila.

„Ako bude tako, to će biti odlično“, poručuje Rakić i poseća na to da je, nekada, kragujevačka Zastava nudila zamenu automobila po sistemu „staro za novo“ i da su tada mnogi Užičani stare „jugiće“ i „zastave 101“ zamenili za „zastavu 10“.

Kaže da je „teško kupiti polovan i dobar auto iz uvoza sa „evro 6“ motorom za 5.000 evra“.

Zaječarci štede na registraciji svaki dinar

Kako su iz Policijske uprave u Zaječaru kazali za Danas, na teritoriji grada registrovano je 15.363 vozila. Podatke o kakvim motorima je reč, oni nisu mogli da dostave.

Vlasnik jedne agencije za registraciju vozila i tehničkih pregleda kaže za Danas, da nadležni programom države žele da se smanji emitovanje štetnih gasova u atmosferu i zaštiti životna sredina.

“Ali, u mom poslu se oseća nemaština. Zaječarci su spremni da za 200 dinara razlike u ceni odu na drugi kraj grada da završe registraciju”, iskren je on.

Ko će moći da iskoristi subvenciju od 2.100 evra za kupovinu automobila: Šta voze naši građani i imaju li para za nova kola? 6
foto FoNet Dragan Antonić

Prema njegovim rečima, što se tiče voznog parka on je na rubu ispravnosti.

“ Znatan broj je onih koji nemaju mogućnost održavanja vozila, Nije to zbog nemara već zbog nemaštine. Ljudi obilaze tehničke pregleda u nadi da će im neko progledati kroz prste za neku neispravnost koja pre svega njima pravi problem u vožnji. Zamislite sada da neko kupi novi auto? Pa to je misaona imenica”, objašnjava naš sagovornik.

On kaže, da kod njih na tehničkom pregledu najveći broj registrovanih vozila je sa euro 1,2 i 3 motorima i to iznosi oko 85 odsto vozila u saobraćaju.

Vranjancima nov automobil udar na budžet

„Kupovna moć ljudi u Vranju nije velika da mogu sebi da priušte da daju 3.000 ili 4.000 evra, pa da, uz subvenciju od 2.100 koju daje država, kupe polovno vozilo od 5.000 ili 6.000 evra sa euro 6 motorom, da ne pričam o skupim novim vozilima“, kaže za Danas radnik firme za registraciju vozila u Vranju.

Dodaje da „ne zna tačan broj registrovanih vozila sa euro 6 motorom“, ali „nije više od pet odsto“.

Dodaje da je njegova procena da „70 do 80 odsto Vranjanaca imaju vozila sa motorima euro 1, euro 2 i euro 3“.

Subotica: Dobra zamisao sa nedovoljnom stimulacijom

Kako su objasnili subotički vozači, ideju da se smanji emisija štetnih gasova i zagađenje životne sredine zanavljanjem starih vozila za nova potpuno podržavaju, ali smatraju da je zbog trenutne finansijske mogućnosti, za većinu građana ekonomski neisplativa.

Kao primer navode da polovni automobili sa motorom “evro 6” standarda ne mogu da se nađu ispod 4.500 i 5.000 evra, dok su novi duplo, pa i trostruko skuplji, zbog čega smatraju da je subvencija u iznosu od 2.100 evra za mnoge nedovoljna stimulacija.

“Uzmimo da se neko, ko vozi kola sa ‘evro 1’, odluči da kupi najjeftinija polovna kola sa ‘evro 6’, to znači da će morati da doplati još najmanje 2.000 ili 3.000 evra. To je, po mom mišljenju, preveliki skok, jer ako neko vozi kola koja vrede možda 600-700 evra, to znači da on ima poteškoće druge prirode, kako će da preživi mesec, a ne da razmišlja o kupovini kola”, naveo je primer jedan vozač.

Takođe, vlasnici četvorotočkaša skreću pažnju i na to da se ulaganje ne završava kupovinom vozila, već da ima i dodatnih troškova, koji se povećavaju što je auto bolji.

“To nije samo kupovina, jer ti kad kupiš taj auto, tebi je skuplja i registracija, skuplje su gume, skuplje je i održavanje. Znači, tu ima više aspekata zbog kojih će ljudi možda odustati”, dodaje drugi vozač.

Na ulicama Zrenjanina sve manje starih vozila

Iako je na ulicama Zrenjanina sve manje starih vozila, što su nam potvrdili i u privatnim registracionim centrima za vozila, dotrajalih automobila sa motorima koji će izaći iz upotrebe još uvek ima.

Na pitanje koliko takvih vozila ima i kako komentarišu ovu akciju u Auto-moto društvu „Petar Drapšin“ Zrenjanin nisu bili razgovorljivi.

„Podatke nemamo koliko takvih vozila ima. Kada je reč o akciji, nemamo pune informacije, samo smo iz medija saznali da se to planira“, odgvoreno je Danasu.

Ukupno je u ovom gradu evidentirano 34.219 putničkih automobila, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, dok je teretnih vozila 3571.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari